2662
Sök

Ang. utryckningsfordon

85 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
Hallå.

Är det någon som har varit med om en skada vid kontakt med utryckningsfordon?

Tjejen var ute och åkte på en bro i Sthlm(ågesta bron). En fil är avstängd så det är ett rödljus som håller koll på vilken sida som får åka.
Det hela börjar med att hon ligger bakom en stor lastbil, när lastbilen svänger av till den "normala" filen som ej är avstängt så kommer en ambulans i fullfart med blåljus mot henne, nära att det vart en frontalkrock...Ren reaktion svängde tjejen upp på trotoaren som finns till höger...En hög trotoar, repar sönder helga fälgen och troligtvis fick framvagnen en smäll.
Har gjort en Trafiksmålsanteckning hos Polisen och imorn ringer jag försäkringsbolaget.

Så min undran är om någon av er har råkat ut för liknande?!

Mvh Mange

DFFL
9 020 Inlägg
11 oktober 2007
Antar att du vill att staten ska betala istället för ditt försäkringsbolag?

Det tycker jag inte att det ska isåfall, det är inte deras fel att din tjej överreagerar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

100 Inlägg
11 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Antar att du vill att staten ska betala istället för ditt försäkringsbolag?

Det tycker jag inte att det ska isåfall, det är inte deras fel att din tjej överreagerar.

håller med nästan helt,, man bör dock inte glömma att dem som kör med blåljus med har ett jävla stort ansvar... och eftersom vi inte såg hur det gick till är det svårt att bedömma vems felet va ...

dem får aldrig köra så att det innebär fara för andra trafikanter ...

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång

DFFL
9 020 Inlägg
11 oktober 2007
Nej, självklart så får de inte det.
Men på hur han berättar det så hade hon en lastbil framför sig och då finns det ju ingen mening med att svänga upp på trottoaren, bara gömma sig bakom lastbilen istället.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

100 Inlägg
11 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Men på hur han berättar det så hade hon en lastbil framför sig och då finns det ju ingen mening med att svänga upp på trottoaren, bara gömma sig bakom lastbilen istället.

Helt sant.. wink

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång

85 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:

Det hela hände när lastbilen svänge av till den vanliga filen så kom ambulansen mot henne i fullfart....Antagligen såg inte ambulansen henne bakom lastbilen utan bara körde på. Antingen frontalkrock med ambulans eller upp på trotoaren. Fanns ingen möjlighet att väjja eftersom det är så pass smalt...Betongklumpar på vänster sidan och trotoaren på högersidan.
Senast redigerat av Woot (11 oktober 2007)

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 oktober 2007
Då hade jag nog bara stannat och hoppats på att dem ambulansen också hade gjort det. Om dem inte hade gjort det så hade det ju räknats som deras fel (eller?).

Eller så kanske dem hade svängt upp på trottoaren och jag hade bara fortsatt min färd =P

I do it my way

12 086 Inlägg
11 oktober 2007
Ja, lastbilen bytte fil.. de kunde ju hon med gjort. lr stängde dom av den snabbt som fan efter lastibilen?

Du lär inte få skadeersättning av kommunen, kolla med ditt försökringsbolag. Självrisk går nog inte att komma ifrån.

85 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Ja, lastbilen bytte fil.. de kunde ju hon med gjort. lr stängde dom av den snabbt som fan efter lastibilen?

Du lär inte få skadeersättning av kommunen, kolla med ditt försökringsbolag. Självrisk går nog inte att komma ifrån.

Hon låg inte 1 meter bakom lastbilen och ambulansen kom upp framför henne direkt.
Men men, allt är löst så det är bra det.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 oktober 2007
Woot skrev:
Hon låg inte 1 meter bakom lastbilen och ambulansen kom upp framför henne direkt.

Hur löste det sig då?

Ett utryckningsfordon med blåljus på har otroliga krav på sig. Vid 90% av alla krockar så är det utryckningsfordonets fel. De ska köra så snabbt de kan utan att äventyra sin och andras säkerhet.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

85 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Woot skrev:

Hur löste det sig då?

Ett utryckningsfordon med blåljus på har otroliga krav på sig. Vid 90% av alla krockar så är det utryckningsfordonets fel. De ska köra så snabbt de kan utan att äventyra sin och andras säkerhet.

Gick kanske lite för snabbt här, men sedan var det kanske svårt att se bilen bakom lastbilen...Men lite koll måste man ändå ha. Men dom hade en rejällt sjuk person där bak.
Fick reda på vart och vilken ambulans det var som körde. Förarn sa att han hade gjort fel så dom(vilka de nu är) står för självrisken, resten står försäkringsbolaget för.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
11 oktober 2007
Utrycknings fordom med blåljus PÅ är ansvariga för det mesta som sker inom 150m avstånd. dvs precis sådant här står deras försäkring för.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök