3090
Sök

Köpråd: Toytota Celica Gt-four St205, Ev annan 4wd turbo

4 571 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hallå där

Jag blir som det verkar inom snar framtid av med båda mina bilar och är ju på jakt efter en ny bil.

Den bil som jag mest fastnat för är Toytota Celica Gt-four St205 nu vill jag höra era åsikter ang denna modell även andra liknande modeller.

Jag är ute efter en turbobil helst med 4wd eftersom jag tröttnat ganska hårt på klimatet här, jag orkar inte åka i någon gammal vinterhärk mer än hälften av året.

Tyvärr är ju utbudet av dessa bilar ganska knapert fanns inte många vänsterstyrda på blocket.

Nå vad säger ni, för/nackdelar vanliga fel osv osv ös på bara?

Tips på någon annan liknande bil i prisklass 80-140k är även välkommet
Motivera era svar


4 571 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#2
Inga invändningar?


355 Inlägg
14 oktober 2007
#3
Kalas fin bil! Riktigt snygg:)


Trött
48 Inlägg
14 oktober 2007
#4
Ford Escort Cosworth big_smile

Cossie med mos

Körv
3 535 Inlägg
14 oktober 2007
#5
Subaru Impreza big_smile

Truckdriving Man

1 661 Inlägg
14 oktober 2007
#6
Ja, den är riktigt het. Men 3000GT är ju strået vassare. Köp en sån?

4 571 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#7
Hardjim skrev:
Ja, den är riktigt het. Men 3000GT är ju strået vassare. Köp en sån?

Nja en 3000gt är inget jag vill ut och köra mitt i vinter med -30 ute
Knappast optimal för vinterväglag och att drifta mellan renarna på vägen. wink

Ni andra som givit förslag får jätte gärna motivera varför jag bör välja en sådan istället.


22 Inlägg
14 oktober 2007
#8
du som har mazda redan, varför inte slå till på en 323 GTR smile

Mazda 323 GTR -92

7 120 Inlägg
14 oktober 2007
#9
Lancia Delta Integrale!
Varför? För att den är cool cool

Körv
3 535 Inlägg
14 oktober 2007
#10
Izual skrev:
Hardjim skrev:
Ja, den är riktigt het. Men 3000GT är ju strået vassare. Köp en sån?

Nja en 3000gt är inget jag vill ut och köra mitt i vinter med -30 ute
Knappast optimal för vinterväglag och att drifta mellan renarna på vägen. wink

Ni andra som givit förslag får jätte gärna motivera varför jag bör välja en sådan istället.

Hm.. okej, Impreza har 4wd (Och minst 3 av hjulen driver alltid)

Det är väl en ultimat vinterbil? big_smile Den bara går å går å går å går big_smile

hm... Rätt snygg är den dessutom big_smile

http://www.blocket.se/li?q=Impreza& … b=&fu=

Look for yourself cool

Truckdriving Man

1 661 Inlägg
14 oktober 2007
#11
Izual skrev:
Hardjim skrev:
Ja, den är riktigt het. Men 3000GT är ju strået vassare. Köp en sån?

Nja en 3000gt är inget jag vill ut och köra mitt i vinter med -30 ute
Knappast optimal för vinterväglag och att drifta mellan renarna på vägen. wink

Ni andra som givit förslag får jätte gärna motivera varför jag bör välja en sådan istället.

Vad är det som gör att en GT4 är bättre lämpad än en 3000GT?

Körv
3 535 Inlägg
14 oktober 2007
#12
En 3000GT är för fin för det helt enkelt smile

Truckdriving Man

4 571 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#13
Hardjim skrev:
Izual skrev:
Hardjim skrev:
Ja, den är riktigt het. Men 3000GT är ju strået vassare. Köp en sån?

Nja en 3000gt är inget jag vill ut och köra mitt i vinter med -30 ute
Knappast optimal för vinterväglag och att drifta mellan renarna på vägen. wink

Ni andra som givit förslag får jätte gärna motivera varför jag bör välja en sådan istället.

Vad är det som gör att en GT4 är bättre lämpad än en 3000GT?

Jag har aldrig sett en 3000gt i Wrc till att börja med, däremot fanns gt4 med och den var en av de mest lyckade wrcbilarna på den tiden.

Sedan är 3000gt'n lite för låg och lång för att vara optimal för vinterföre och tex isbana.

Sedan tycker jag gt'n är lite för mkt glidarbil, Kan inte föreställa mig en sådan med dubbdäck en kall vintermorgon för att åka till skidbacken


2 123 Inlägg
14 oktober 2007
#14
Izual skrev:
Hallå där

Jag blir som det verkar inom snar framtid av med båda mina bilar och är ju på jakt efter en ny bil.

Den bil som jag mest fastnat för är Toytota Celica Gt-four St205 nu vill jag höra era åsikter ang denna modell även andra liknande modeller.

Jag är ute efter en turbobil helst med 4wd eftersom jag tröttnat ganska hårt på klimatet här, jag orkar inte åka i någon gammal vinterhärk mer än hälften av året.

Tyvärr är ju utbudet av dessa bilar ganska knapert fanns inte många vänsterstyrda på blocket.

Nå vad säger ni, för/nackdelar vanliga fel osv osv ös på bara?

Tips på någon annan liknande bil i prisklass 80-140k är även välkommet
Motivera era svar

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle välja personligen men Celican är välidgt välbyggd och enkel att skruva med, kan interiören utan och innan nu och finns hur mkt delar som helst att köpa om man nu vill det.
Motorn är ju 3SGTE som varit med väldigt länge 3SGE och 3SGTE är förmodligen Toyota driftsäkraste motorer genom tiderna.
Vikten och viktfördelningen är bättre på GT4:an än på 3KGT.
Ett annat plus är ju att det inte finns nån extrem ST205:a i Sverige : )
Så du har chansen att bli den första, att bygga ljud i dom är helt underbart iaf.

4 571 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#15
decib3L skrev:
Hm.. okej, Impreza har 4wd (Och minst 3 av hjulen driver alltid)

Har kollat på impreza med, men med den budgeten så blir det antingen en gammal gt eller en med grodögon, det är nästa modell som ev skulle vara intressant med då kostar det en del mer.

mr eastman skrev:
du som har mazda redan, varför inte slå till på en 323 GTR

Nja jag är lite smått trött efter "små bilar" även om gtr är en riktigt bra bil det med.

Aerodynamik skrev:
Lancia Delta Integrale!
Varför? För att den är cool

Ja den är riktigt badass, men lite för rå och liten för min smak vill ha en lite större bil med lite modernare känsla


4 571 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#16
Fredrik.Gustavsson skrev:
Jag vet faktiskt inte vad jag skulle välja personligen men Celican är välidgt välbyggd och enkel att skruva med, kan interiören utan och innan nu och finns hur mkt delar som helst att köpa om man nu vill det.
Motorn är ju 3SGTE som varit med väldigt länge 3SGE och 3SGTE är förmodligen Toyota driftsäkraste motorer genom tiderna.
Vikten och viktfördelningen är bättre på GT4:an än på 3KGT.
Ett annat plus är ju att det inte finns nån extrem ST205:a i Sverige : )
Så du har chansen att bli den första, att bygga ljud i dom är helt underbart iaf.

Tackar ett utförligt och bra svar, börjar bli mer och mer säker på mitt val smile


1 661 Inlägg
14 oktober 2007
#17
decib3L :  heheh, man kan ju ha en gammal. smile

Izual : Personligen tycker jag inte den är speciellt låg eller lång. hade ju en Celica GTi-90 förut och det är nästan precis samma förutom att 3000GTn är bredare.
hehe, visst att det är en glidarbil, men den tål att smiskas och den har ju sjukt bra stötar och sånt, ifall ni hört talas om ECS.

Fredrik.Gustavsson : Viktfördelningen? vet faktiskt inte vad GT4 har men 3000GT har 52/48.

Tycker nog nästan att en st202 är för fin för vinter också faktiskt.
Köp en gammal GT4-90 eller nåt istället.
Men är du inte intresserad av 3000 ska jag inte fortsätta.

RS
886 Inlägg
14 oktober 2007
#18
Izual skrev:
Hallå där

Jag blir som det verkar inom snar framtid av med båda mina bilar och är ju på jakt efter en ny bil.

Den bil som jag mest fastnat för är Toytota Celica Gt-four St205 nu vill jag höra era åsikter ang denna modell även andra liknande modeller.

Jag är ute efter en turbobil helst med 4wd eftersom jag tröttnat ganska hårt på klimatet här, jag orkar inte åka i någon gammal vinterhärk mer än hälften av året.

Tyvärr är ju utbudet av dessa bilar ganska knapert fanns inte många vänsterstyrda på blocket.

Nå vad säger ni, för/nackdelar vanliga fel osv osv ös på bara?

Tips på någon annan liknande bil i prisklass 80-140k är även välkommet
Motivera era svar

Tror inte det finns nån mer ultimat året runt bil än den faktiskt. Nu kan jag inte så jättemycket om just st205, men det är väl i princip en uppgraderad st185. Det enda negativa jag känner till om st185:orna är att kopplingen inte håller för så mycket mer än original, annars är ju allt överdimensionerat så det är ju bra. Det är samma motorer i båda, skillnaden (vad jag vet) är st205 har en ct20b turbo och en annan intercooler och därmed lite mer effekt.

Slitdelar som kan behövas bytas är bussningar, hjullager och bromsbelägg...alltså inga stora grejer.

Nåt annat känner jag inte till, försök hitta nån välservad så ska det inte vara några problem!
Tyvärr finns det få vänsterstyrda st205 i bra skick, så det kan ju kanske va lite svårt att hitta nån. Kan tipsa om en Carlos Sainz annars cool

Focus RS

RS
886 Inlägg
14 oktober 2007
#19
Hardjim skrev:
decib3L :  heheh, man kan ju ha en gammal. smile

Izual : Personligen tycker jag inte den är speciellt låg eller lång. hade ju en Celica GTi-90 förut och det är nästan precis samma förutom att 3000GTn är bredare.
hehe, visst att det är en glidarbil, men den tål att smiskas och den har ju sjukt bra stötar och sånt, ifall ni hört talas om ECS.

Fredrik.Gustavsson : Viktfördelningen? vet faktiskt inte vad GT4 har men 3000GT har 52/48.

Tycker nog nästan att en st202 är för fin för vinter också faktiskt.
Köp en gammal GT4-90 eller nåt istället.
Men är du inte intresserad av 3000 ska jag inte fortsätta.

3000 GT är ju en sommar sportbil, ingen vinterbil! yikes Visst skulle man kunna köra den på vintern, men jag tycker iaf det känns bättre att ha en Celica till det, för den är ju delvis byggd för det.

GT4 har 50/50 drivning (tror jag?) och den driver konstant på alla fyra hjul! Askul på vintern big_smile

Focus RS

674 Inlägg
14 oktober 2007
#20
audi s2/rs2/s4 biturbo

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.


Sök