3765
Sök

Hjälp med fakta om Slutsteg Knutsson RB 2250, 280w

18 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan.

Finns det någon som kan hjälpa mig att ta reda på lite fakta om ett steg jag nyss köpt och tänker koppla in för att driva en baslåda med en 12:a i och mina 6x9:or...??

Steget har 4 kanaler och det står 280w på det.
Hur många watt är det per kanal då..??
Undrar om det är 70 på varje eller om det är mer på en kanal och mer på den andra...??

Högtalarkablarna är ganska veka och kommer ut direkt från steget ,så det syns inte vilken kanal som är vad. Färgerna är: Brun, Grå, Grön och Blå.
Jag behöver ju veta det för att kunna brygga den kanal som ska driva baslådan.

Förstår heller inte mycket av vad som finns bak på steget.
Vad betyder BTL 1 och 2...??
Kanal 1 och 2 heter BTL 1 och kanal 3 och 4 heter BTL 2....??
Vad jag vet så har det här steget drivit en bastolva tidigare  och ena BTL 2 är låst med en plåt i ON-läge. Så då förmodar jag att dom kört den på just den kanalen.
BTL 1 står i OFF-läge. Ska jag slå över den på ON om jag ska köra 6x9:orna med den kanalen..?
Enda högtalarkabeln som ser använd ut är den bruna och då har dom nog inte bryggat mellan kanalerna. Om jag ska brygga så behöver jag veta vilken av de andra kablarna som jag ska brygga med, om någon kan hjälpa mig med färgerna.

Sen finns det en knapp som jag antingen kan ställa på FLAT eller SUB, borde väl vara SUB där, men just nu står den på FLAT.

Hoppas någon kan hjälpa.

Mvh från Rolf

21 761 Inlägg
13 oktober 2007
BTL betyder "Bridge Tied Load", i princip bryggkoppling alltså. Att BTL 2 står i ON-läge innebär att kanal 3 och 4 var bryggkopplade till den där 12" basen förut. För att köra varje kanal var för sig så ska BTL stå i läge OFF.

SUB-läge borde innebära att det bara skickas ut basfrekvenser, vilken delningsfrekvens vet jag inte. FLAT betyder att alla frekvenser skickas ut, inget delningsfilter är inkopplat.

Hittar ingen info på nätet om det steget, kan inte hjälpa angående kabelfärgerna tyvärr.

18 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
Ok, då förstår jag en del i alla fall.
Men om den här har körts bryggad förut, varför har dom då bara använts sig av en högtalarkabel....??
Tar man inte plus från en kanal och minus från en annan kanal när man bryggar....??
Nu är tre utgångar orörda och endast en brun kabel har varit använd.
Alla kablar som går ut från steget är väldigt klena och inget som kan skruvas fast direkt i steget utan alla kablar kommer ut i en härva från steget.
Är tveksam om det här steget är lämpligt att driva en Rockford Fosgate 12:a.
Kanske jag ska lämna tillbaka det och satsa på något annat.
Har du något bra förslag...??

12 Inlägg
14 oktober 2007
Ett sådant steg har jag oxå.
Med manual !

Om kanalerna bryggas ska BTL vara ON.

grön (plus) och brun till en högtalare resp blå (plus) och grå till den andra.

Om du har btl2 on ska du ha blå och grå till basen.

Sub eq switchen är inte för en subwofer.
Du måste ha ett separat filter som tar bort frekvenser över tex 150hz ?
Med switchen on höjs frekvenser över 60HZ 6db och frekvenser under 60db dämpas 12db per oktav. Det ska tydligen göra att de flesta 4-6" låter bättre och samtidigt skydda mot stora konutslag vid låga frekvenser. Så den switchen borde kanske vara av för en subwoofer.
Steget kan ge
4x60w 3%THD max 4x70w
1x120w + 2x60w 3%THD (max 140 + 2x70)
2x120 3%THD (max 2x140)

Jag köpte steget beg efter att ha sett test i en Hifi tidning (hifi & musik?) och det var mycket prisvärt.
Hade en fin kub i effekt mätningarna.
Minns inte om det stod i testet men 2ohms laster verka ok i obryggat läge.

Steget är väl ca 12-15 år gammalt men med vettiga högtalare ska det bli skapligt drag
men kanske inget att tävla i ljud tryck med.
Senast redigerat av vette461 (14 oktober 2007)

18 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
Tack för den informationen. Det fanns tyvärr inget alls om det här steget på nätet.

Men jag förstår inte hur du menar att jag ska koppla högtalarna.
Om jag ska brygga så jag får 120w på den kanal som jag ska ha 12:an på då ställer jag BTL2 på ON och använder mig av blå och grå kabel till basen, men hur...??
Ska jag ta plus från en och minus från den andra, och i så fall från vilken....??
Om jag vill använda den andra kanalen till 6x9:orna så blir det ju brun och grön som är kvar, stämmer det...??
Kan du se i manualen vilken färg som är höger och vänster där...??
Och då antar jag att BTL 1 ska stå i läge OFF om jag fattat rätt om den ska driva 6x9:orna

Mvh från Rolf

12 Inlägg
14 oktober 2007
Exemplet i manualen är BTL 1 on.
grön kabel till + på basen brun kabel till -.
grön/svart och brun/svart används ej isolera dem.

BTL 2 off.
Blå vänster + blå/svart vänster -

grå höger + grå/svart höger -.

18 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
OK, tack så mycket.....big_smile

Då ska jag prova att koppla så och se om det funkar.

Mvh från Rolf

Sök