Varför regga som ombyggt fordon egentligen? Är ju knappast nån direkt skillnad.
Citat från SFRO besiktningsman:
"De viktigaste skillnaderna är kanske att man just kan regga med vissa ändringar (som bromsar och hjulupphängningar) utan krångliga intyg från tillverkaren - SFRO-besiktningen ersätter dem. Det är också lite lättare att få igenom en bur, i vissa fall annan tank också.
Men som reglerna ser ut idag får man inte heller på ombyggt fordon ändra på motorn, trimma eller bygga om den. Däremot är det enklare att byta motor, om du skulle vilja stoppa i en nyare EVO-maskin till exempel. Men den måste vara i originalskick..."
För ombyggt fordon är det (vid byte av motor) så vitt jag vet 15kw/100kg som gäller.
Räknar man på skattevikten på evon (ca1600kg) så blir det = 320hk. Men du får alltså inte trimma den motor du har men du får sätta i en motor som har 320hk orginal.
Är det en bil innan -75 så får motorn (även om den inte har det orginal) ha turbo.
Nu faller detta på motorbyte i en evo på detta:
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!
Senast redigerat av youask (21 februari 2009)