4285
Sök

Griffins 10 sekunders Evo

Kanon..
1 473 Inlägg
14 februari 2009
#961
Kul me massa bilder smile
Händer lite iaf, börjar kännas att våren e på g? tongue


744 Inlägg
17 februari 2009
#962
tjena mats  de börjar  ju se bra ut  nu  ska bli kul att se den i sommar  å kanske få en åktur tongue

www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114490
Jag stödjer LOADED BMW i satsningen på 24h på Nordschleife. Gör det du med, och sätt DITT namn på Loaded här!
http://volvocustomclub.forum24.se/volvocustomclub.html

KHRacing
17 februari 2009
#963
skitbil...... :-)

vad tror du de säger om kylaren & luftintaget i golvet egentligen ?

*undrar* - har ju lite av samma problem.

Galen!
723 Inlägg
21 februari 2009
#964
Hewran skrev:
Griffin skrev:
men vad gör man inte för att inte ha en bil med fula mätare!?
Mvh Mats

Man fyller bilen med en massa fula mätarboxar istället?

tongue

rätt svar! men som Youask säger man sätter dom där de inte synns tongue

Flandrs skrev:
ja försöker köra istället big_smile

hihi ja kan man inte så får man ju försöka tongue big_smile

leksak skrev:
Kul me massa bilder smile
Händer lite iaf, börjar kännas att våren e på g? tongue

alldeles för nära som vanligt big_smile

SchumiSRM skrev:
Mats, ska vi ta och mäta lite på kylfläkt/ kylfläktar och åka till polaren och kolla någon dag? 2 är bättre än en eller?

jodå de kan vi göra! om jag minns rätt så är de 83 cm bredd på tunneln!

Heavymetalvan skrev:
tjena mats  de börjar  ju se bra ut  nu  ska bli kul att se den i sommar  å kanske få en åktur tongue

Tack! de får vi försöka fixa;) bara bilen går först big_smile

KHRacing skrev:
skitbil...... :-)

vad tror du de säger om kylaren & luftintaget i golvet egentligen ?

*undrar* - har ju lite av samma problem.

precis som flanders säger så besiktade jag ju förra året utan problem med luftintaget!
jag har pratat med folk som typar på besiktningen och dom säger att de inte är tillräckligt stor ombyggnation för att regga som ombyggt fordon och att de inte ska vara problem att besikta med kylaren där på en vanlig bes!




https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/575944_con2dw.jpg
jag fick köra lite med stålborste innan dom passade mot centrumet på bromsarna bak. annars är jag rätt nöjd med utseendet ialla fall smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/575946_b59fb5.jpg
dom sticker ju ut lagom för att vara snyggt. dock inte så praktist. men de blir justering av coilisarna sen smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/575960_qtf4hx.jpg
körhöjden blir inte jätte låg. men de är rätt tajt i hjulhusen ändå! coilisarnas fjädringsväg ska justeras så att den inte sätter sig för mycket!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/575950_k95qov.jpg
ett av däcken såg ju lite slitet ut på ett dåligt sätt big_smile men de går ju alltid att leka lite på dom ändå wink
allt tar ju lite för lång tid när man är i garaget big_smile jag var där i två-tre timmar. höll på och grejade med lite verktyg mätarpanelen osv också. sen blev de jobb istället. vi får se hur lungt de blir på eftermiddagen. har jag tid så blir det nog garaget en sväng till smile

Mvh Mats
Senast redigerat av Griffin (21 februari 2009)


271 Inlägg
21 februari 2009
#965
Varför regga som ombyggt fordon egentligen? Är ju knappast nån direkt skillnad.
Citat från SFRO besiktningsman:

"De viktigaste skillnaderna är kanske att man just kan regga med vissa ändringar (som bromsar och hjulupphängningar) utan krångliga intyg från tillverkaren - SFRO-besiktningen ersätter dem. Det är också lite lättare att få igenom en bur, i vissa fall annan tank också.

Men som reglerna ser ut idag får man inte heller på ombyggt fordon ändra på motorn, trimma eller bygga om den. Däremot är det enklare att byta motor, om du skulle vilja stoppa i en nyare EVO-maskin till exempel. Men den måste vara i originalskick..."


För ombyggt fordon är det (vid byte av motor) så vitt jag vet 15kw/100kg som gäller.
Räknar man på skattevikten på evon (ca1600kg) så blir det = 320hk. Men du får alltså inte trimma den motor du har men du får sätta i en motor som har 320hk orginal.
Är det en bil innan -75 så får motorn (även om den inte har det orginal) ha turbo.

Nu faller detta på motorbyte i en evo på detta:

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!
Senast redigerat av youask (21 februari 2009)


Galen!
723 Inlägg
21 februari 2009
#966
youask skrev:
Varför regga som ombyggt fordon egentligen? Är ju knappast nån direkt skillnad.
Citat från SFRO besiktningsman:

"De viktigaste skillnaderna är kanske att man just kan regga med vissa ändringar (som bromsar och hjulupphängningar) utan krångliga intyg från tillverkaren - SFRO-besiktningen ersätter dem. Det är också lite lättare att få igenom en bur, i vissa fall annan tank också.

Men som reglerna ser ut idag får man inte heller på ombyggt fordon ändra på motorn, trimma eller bygga om den. Däremot är det enklare att byta motor, om du skulle vilja stoppa i en nyare EVO-maskin till exempel. Men den måste vara i originalskick..."


För ombyggt fordon är det (vid byte av motor) så vitt jag vet 15kw/100kg som gäller.
Räknar man på skattevikten på evon (ca1600kg) så blir det = 320hk. Men du får alltså inte trimma den motor du har men du får sätta i en motor som har 320hk orginal.
Är det en bil innan -75 så får motorn (även om den inte har det orginal) ha turbo.

Nu faller detta på motorbyte i en evo på detta:

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

vi får se i framtiden. men just nu så blir det ingen regbes som ombyggt fordon.
det funkar ju bra som den är ändå wink

uppdatering igen då!




https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/576474_xy5jho.jpg
gamla bredbandslambdan och bolt on display/turbotimer.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/576476_qwi0bb.jpg
jag gillade den skarpt för att den var så diskret!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/576477_aqhz64.jpg
så var vi igång igen big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/576478_69lc4r.jpg
inte så seriös montering men de är tillfälligt:P


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/576480_s5rsw9.jpg
Jag vet att det är en dålig bild.. men de gör inget för panelen ser förjävlig ut big_smile mätarna verkar ju hoppa igång dock! nu är de bara att koppla in sensorerna :S

det var allt just nu.
Mvh Mats
Senast redigerat av Griffin (28 februari 2009)


271 Inlägg
21 februari 2009
#967
blir ju fint det där:)


391 Inlägg
22 februari 2009
#968
Snygga PLX mätarna var då smile blev sugen på att byta på min supra nu. snyggt smile


172 Inlägg
22 februari 2009
#969
mycket dy..... fina mätare:D;P nä men det blir ju kanon det där!

Utför flockning kontakt: stromae@gmail.com lr 070-5333936

Galen!
723 Inlägg
22 februari 2009
#970
Flandrs skrev:
skit fint mats big_smile

youask skrev:
blir ju fint det där:)

fint men kanske inte så fungerandes än big_smile

Xabin skrev:
Snygga PLX mätarna var då smile blev sugen på att byta på min supra nu. snyggt smile

jo jag är jäkligt nöjd med hur det ser ut! allt är ju relativt men jag tycker det är ok pengar för så många sensorer. om man köpre märesmätare så blir de ju inte jätte billigt heller. jag har inte allt än men jag tror slutsiffran hamnar runt 15 000 för alla mätare/sensorer.

stroma skrev:
mycket dy..... fina mätare:D;P nä men det blir ju kanon det där!

jag vet inte vad dy står för... men tack ialla fall wink big_smile

Uppdatering igen då.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/577151_uqzxx7.jpg
den trasiga dammasken som jag så duktigt klämde dit för nån vecka sen är nu borta igen big_smile nä jag är inte blond bara lite ouppmärksam ibalnd big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/577152_vrovs1.jpg
så sitter en ny på platts!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/577153_2ys860.jpg
Jag har även justerat höjden på coilisarna lite bak.. vet inte om det är bra innan jag fått dit alllt fram och släppt ner den men de är ju mer bes vänligt än förut ialla fall big_smile
Det var allt just nu.
Mvh Mats


Galen!
723 Inlägg
22 februari 2009
#971
sådär då har jag och youask varit i garaget en sväng.. numera vet jag vad en "terminal jumper" är big_smile så nu verkar plx mätarna faktiskt funka bättre smile youask kopplade på en mätare och prövade så när jag får tid så blir de att koppla lite grand.. jag har en känsla av att det kan ta ett litet tag att få ordning på dom big_smile
i vanlig ordning säger jag Tack tilll Youask wink

Mvh Mats


271 Inlägg
22 februari 2009
#972
de nada.


Galen!
723 Inlägg
24 februari 2009
#973
en liten uppdatering igen då!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/578920_h0dhq2.jpg
siliconslangen vid spjällhuset. den har ju lossnat några gånger och vart utbytt först idag big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/578922_w9dezs.jpg
den nya vart lite längre.. för hoppningsvis så kan den flexa lite så att den inte lossnar pga motorns rörrelser.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/578924_r25flp.jpg
de börjar ju se bes vänligt ut igen big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/578925_zfwd7b.jpg
jag har väen kopplat lite slangar idag.

Jag fortsatte de långsamma jobbet med kopplingar av mätare.. jag kom väl en liten bit på vägen igen big_smile
sen så byte jag lite bultar här och där osv. jag lyckades bränna några timmar i garaget ialla fall..

Mvh Mats


271 Inlägg
24 februari 2009
#974
Kanske dags o byta motorkuddar fram och bak;)
Och du måste köpa socklar till tändspolarna...


KHRacing
24 februari 2009
#975
youask skrev:
Kanske dags o byta motorkuddar fram och bak;)
Och du måste köpa socklar till tändspolarna...

Jag vill okså ha Mats, köper du två te mig med isf ?
men enligt Dalhems så finns de inte längre...
Senast redigerat av KHRacing (24 februari 2009)

Galen!
723 Inlägg
25 februari 2009
#976
haha det finns mycket som jag borde göra/byta big_smile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/579623_lf8zy1.jpg
Nya bultar.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/579625_zti7d5.jpg
med lite väl långa bultar så måste ju muttrarna moddas.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/579628_yyy2ax.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/579629_474fij.jpg
stora bromsarna på.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/579631_5686ol.jpg
problemet med stora bromsarna är att dom är lite väl stora mot vissa fälgar.. nu sitter dom små bromsarna på istället big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/579632_oyfqy9.jpg
och sen testades några hjul i vanlig ordning! riktigt snygga på bilen enl mig ialla fall smile

Jag fick lite hjäp av björnen för att lufta bromsar och koppling också.. kopplingen kändes jävligt skumm.. kanske för att den är ny och tjock.. men slaget var kort igen :S precis som i början på förra sessongen när jag pajade lådan ju sad men men vi får väl se jag har inte prövat justera än wink

Mvh Mats


271 Inlägg
25 februari 2009
#977
Enkelt tips och lufta kopplingen , funkar dock bara om huvud och slav är krya

Öppna bara nippeln på slaven och låt det självrinna (se till att inte tar slut på vätska)


18 Inlägg
26 februari 2009
#978
Kul Det för ju fint frammåt detta ju... Ang motor kuddar så har ju Prd dessa i poluretan om du är intresserad... Annars Tummen upp...

Varför göra det idag. som jag ändå får göra om imon

Galen!
723 Inlägg
26 februari 2009
#979
Flandrs skrev:
annars har jag nya öppna muttrar som du kan få vettu smile
prova att dra upp pedalen efter du luftat, den kan fastna..

youask skrev:
Enkelt tips och lufta kopplingen , funkar dock bara om huvud och slav är krya

Öppna bara nippeln på slaven och låt det självrinna (se till att inte tar slut på vätska)

jag testade kopplingen idag.. bara på starten iofs.. men den verkar funka fint.. funderar dock på att byta till en kortare stav vid slav cylindern så att jag får lite mer rörelse i pedalen.. kopplingen tar ju alltså på botten och åker inte upp den sissta biten riktigt.

badde skrev:
Kul Det för ju fint frammåt detta ju... Ang motor kuddar så har ju Prd dessa i poluretan om du är intresserad... Annars Tummen upp...

Jag skickar pm till dig wink Tackar!

en liten uppdatering igen då!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/580438_9wwuqr.jpg
första gången den är nere på tassarna 2009 smile tanken var ju bes höjd men de var ju en skaplöig lutning bakåt big_smile justeringa skall utförras wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/580442_he8ycu.jpg
jag vet om att youask river av den och menar att den är onödig när man ändå alltid meckar big_smile men jag kunde inte hålla mig och skruvade dit en kåpa över stiften ändå tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/580447_ljx1jm.jpg
med framstötfångare så ser ju körhöjden ännu mer skum ut big_smile inga sidkjolar alls just nu.. evo tre kjolarna ska ju på lack men de är ju ingen brådska innan bes;)


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/580451_fknahy.jpg
Gabbi finputsade resten av svetsen vid flänsen mot turbon åt mig idag smile förrhoppningsvis så spricker det inte i sommar big_smile



https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/580456_2z4fdi.jpg
bra med plats för att finslipa en svets ..



https://www1.garaget.org/gallery/archive/1205/580453_mmfywr.jpg
tanken är att borra två hål i den plåten som alltså sitter på undersidan av turbon. sen ska jag bygga iordning ett stag för at stödja turbon där smile förhoppningsvis så är också den lösningen bättre än förra årets big_smile
det var allt just nu!

M>vh Mats


744 Inlägg
27 februari 2009
#980
ser bra ut de där  ser fram emot sesongen skarpt tongue

www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114490
Jag stödjer LOADED BMW i satsningen på 24h på Nordschleife. Gör det du med, och sätt DITT namn på Loaded här!
http://volvocustomclub.forum24.se/volvocustomclub.html


Sök