3905
Sök

Koppling - Volvo 740 GLE -87

30 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tjenare!

Nu så är det slut för min koppling... eller om ett tag så är det så..

Så det jag undrar är då:

*Bra ställen att köpa koppling på?
Mekonomen har jag kollat på och dom verkar just nu billigast & bäst

*Ska man köpa en hel kopplingsats + urtrampningslager?


*Saker att tänka på vid bytet?
Dvs, vanliga svårigheter som kan uppkomma? (läst här på forumet att det kan kärva lite)

*Någon som gjort detta och som då även kan säga mig ungefär hur lång tid det kan ta?

(Bilmeckar erfarenhet är inget problem.. Polaren har en bilverkstad och min far är flygmekaniker och mekar själv med sina bilar!)

*Andra saker att tänka på?

Tack på förhand!

//Patrik
Senast redigerat av patrikbrann (15 oktober 2007)

//Patrik

Hojmek
748 Inlägg
15 oktober 2007
#2
bara å skruva, ett hett tips är att fixa centreringsdon till lamellen men det visste du säkert redan smile

10 287 Inlägg
15 oktober 2007
#3
Tjock tuschpenna....

Vi i vårat garage har hittat en som passar på tiondelen när.

/Göran

Bodegan skrev:
centreringsdon till lamellen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mekaniker
212 Inlägg
15 oktober 2007
#4
Var två om du inte har en växellådslyft och om du har tillgång till billyft är de ett mycket stort plus. Ta en hel sats med urtrampningslager och centrera den bra annars kan du få bråka i flera dagar med att få lådan på plats.
Kolla så att stödlagret är frächst.
Ta lös drivaxeln med gummibussningen på axeln så går de betydligt mer smärtfritt än om den sitter kvar på lådan.
Och komihåg hur allt ska sitta, skriv ner om du inte har bra minne.
För en som aldrig gjort de och med billyft och lite händig tar de väl kanske en timma max.


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
15 oktober 2007
#5
har för mig att det brukar vara lite(nästan javligt) krångligt bitvis.
Iaf. på 240.
Skruven längst upp *vid torpedväggen*  brukar man få klura på hur den ska kommas åt..


Mekaniker
212 Inlägg
15 oktober 2007
#6
Dom översta bultarna tar du bara några långa förlängare och tar dom över hela lådan så är de inga problem, har för mig att de är en 18mm hylsa.


huh?
10 427 Inlägg
15 oktober 2007
#7
Du kan ju kika med http://www.kgtrimning.com/ angående koppling, brukar vara billiga på det mesta.

Här har du även nån form av Folkrace-shop som säljer billig kopplingsats till Volvo & SAAB-motorer:
http://folkraceshop.se/webshop/kopplingssats_volvo_b230


JÄRNA
76 Inlägg
16 oktober 2007
#8
lossa på de övre bultarna först sedan lyfter upp bilen och lossar på start motor och spakstället. del 2 ta loss hela kardanen sen är det fritt fama med att lossa resten..
mvh // volvo kille

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!
Vadå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väl inte för att tittas på!?

245 Inlägg
16 oktober 2007
#9
kom ihåg å spänna upp motorn uppifrån tillräckligt om det är toppmonterad fördelare, missat det själv en gång

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

10 287 Inlägg
16 oktober 2007
#10
Jepp. 18 hylsa och tre långa förlängare som är något urslipade i fästena så attman kan vinkla dom en aning (....alla har väl urslipade förlängare i sina garage....)

/Göran

pontan36 skrev:
Dom översta bultarna tar du bara några långa förlängare och tar dom över hela lådan så är de inga problem, har för mig att de är en 18mm hylsa.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 oktober 2007
#11
på 740 behöver man inga förlängare till dom övre bultarna det är bara att öppna huven å skruva där  ifrån
jag skulle köpa pakning å packbox till veven åsså när man änd¨å håller på så det inte börjar läcka olja å du kan åsså passa på att byta det lilla lagret till  veven

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
17 oktober 2007
#12
Inte på 940 heller. Men när man har bilen på lyften så vill man plocka allt underifrån. Dessutom är det svårt att få rum med muttermaskinen när man har insett hur kul man kan ha med en sådan. Ligger man och harvar på garagegolvet så duger det bra att plocka med nyckel uppifrån.

/Göran

turboforssen skrev:
på 740 behöver man inga förlängare till dom övre bultarna det är bara att öppna huven å skruva där  ifrån

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 oktober 2007
#13
så sant mutterdragare är lyx smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

30 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
#14
Aaah!
Tackar för alla svar!
Ska byta imorgon!

Men jag undrar vad det är för bultar på tryckplattan?
Någon som har lite koll på detta wink

//Patrik

Hojmek
748 Inlägg
27 oktober 2007
#15
Brukar vara insex, m8 om ja inte minns galet smile

30 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
#16
Hallå alla glada!

Nu är kopplingen bytt!
Med hjälp av vänner och far!

Ett stort långfinger till mekonomen som gav mig fel koppling... Men ett stort tack till Rickard! Som hade en kompis som hade en volvo koppling över big_smile

Nu ska den justeras lite sen är det bara att åka!

DOCK!
Efter bytet så är det nu ett vibbrerande när man kör.. vad kan ha sats tillbaka fel?
misstänker nått med diffen :s
Kanske gummi plattan som sitter där?

Några direkta funderingar? smile

ps. tack för alla svar ;D .ds

//Patrik

The one and only
1 091 Inlägg
31 oktober 2007
#17
patrikbrann skrev:
Hallå alla glada!

Nu är kopplingen bytt!
Med hjälp av vänner och far!

Ett stort långfinger till mekonomen som gav mig fel koppling... Men ett stort tack till Rickard! Som hade en kompis som hade en volvo koppling över big_smile

Nu ska den justeras lite sen är det bara att åka!

DOCK!
Efter bytet så är det nu ett vibbrerande när man kör.. vad kan ha sats tillbaka fel?
misstänker nått med diffen :s
Kanske gummi plattan som sitter där?

Några direkta funderingar? smile

ps. tack för alla svar ;D .ds

Jo det kan nog vara hardyskivan som har blivit felmonterad. Eventuellt sitter inte  bultarna som dom gjorde innan vilket kan orsaka vibrationer.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

30 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#18
Volvo Knugen skrev:
Jo det kan nog vara hardyskivan som har blivit felmonterad. Eventuellt sitter inte  bultarna som dom gjorde innan vilket kan orsaka vibrationer.

Tack! "hardyskivan" var det ord jag letade efter!

Iaf, ska undersöka det snarast.. i helgen kanske om det finns tid!
Återkommer med detta big_smile

Sen lite OT.. om man kan kalla det så.. Om kamremmen sitter CIRKA ett varv fel.. Hur kan det komma sig att det endå går att köra.. Visst den spikade lite när man gasade fullt..
(cirka ett varv/jääätte mycket fel) Vilket av dom så verkar det inte klokt!

//Patrik

Mekaniker
212 Inlägg
1 november 2007
#19
Kamremmen kan du sätta hur du vill bara remskivorna står rätt. Tänk på att när vevaxeln har snurrat ett varv har ju kamaxeln bara snurrat ett halvt varv.


30 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
#20
pontan36 skrev:
Kamremmen kan du sätta hur du vill bara remskivorna står rätt. Tänk på att när vevaxeln har snurrat ett varv har ju kamaxeln bara snurrat ett halvt varv.

jaja, men du vet vad jag menar! roll

Allt satt ungefär precis så det INTE ska sitta.
Hur nu det endå kan fungera..


OnTopic: Inga fler vibrationer! Kopplingen ska justeras lite till kanske.. och allt fungerar perfekt, förutom att tändningen inte går att ställa in helt rätt. Den spikar lite ibland när det går tungt och man ska gasa på.
Den går inte att ställa ner något mera.

Förslag?

(fel kategori jag vet, därför kommer här en länk till rätt kategori där ni kan svara!)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=62565

//Patrik


Sök