3335
Sök

Högt eller lågt kompression?

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#1
Har en fråga om kompressions tryck. när man planar toppen och smider kolvarna blir det inte lägre kompressions tryck? och när man kopplar in en kompressor så ökar väl trycket? vad är skillnade igentligen?


2 117 Inlägg
19 oktober 2007
#2
I denna länk förklaras kompressionsförhållandet.

http://www.stahlmotor.se/kompression.html

Trycket i cylindrarna eller som man allmänt kallar det kompressionen (inte kompressionsförhållandet).

Planar du toppen så ökar du trycket i cylindrarna eftersom det blir mindre plats kvar för luften du tryckt ihop

Om du dessutom byter till smidda kolvar så innebär det inte automatiskt att du ändrar kompressionen. Byter du till kolvar som har domer (pucklar) på kolvtoppen så ökar kompressionen. Byter du till kolvar med skålformade kolvtoppar så minskar kompressionen.

Med en kompressor så leder du in trycksatt luft i cylindrarna och trycket ökar.

Den ena varianten att öka trycket med kolvar och planing ger ett "statiskt" konstant tryck i cylindrarna och det andra sättet med en kompressor/turbo ger ett extra tillsatt reglerbart "dynamiskt" tryck. Givetvis finns det varianter av hur det fungerar men i det stora hela.


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#3
Okej så det billigaste alternativet är alltså att plana toppen och att fixa kolvarn? ger inte så mycket effekt kanske men iallafall lite?


152 Inlägg
19 oktober 2007
#4
LuCiiifer skrev:
Okej så det billigaste alternativet är alltså att plana toppen och att fixa kolvarn? ger inte så mycket effekt kanske men iallafall lite?

Jag kan ha fel men...
Du kan plana toppen till max komp.förhållande 11.5:1 på 98 oktan alt 13:1 på E85. Det blir att räkna lite.Detta innebär dock mer värme och större påfrestningar. Smidda kolvar är lättare och tål högre temp,men kräver visst utrymme för att växa i när motorn blir varm.De kräver viss översyn nån gång emellanåt på slitage och så. Gjutna kolvar "smörjer" sej själva,och är ganska servicefria men väger mer och tål inte lika mycket. Kolvvalet och hur mycket du ska hyvla av på toppen beror på hur du ska trycka på "Pelle" -bygger du på nåt att gasa med eller på bruksbilen?

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

12 086 Inlägg
19 oktober 2007
#5
LuCiiifer skrev:
Okej så det billigaste alternativet är alltså att plana toppen och att fixa kolvarn? ger inte så mycket effekt kanske men iallafall lite?

Du plockar inte ner hela motorn för effektens skull. Då det ger kanske 5-15hk+ om du har tur. Kolvarna är inget du fixar, de byter du ut lr alternativt svarvar av om du ska kompsänka, vilket du inte ska.

1 827 Inlägg
19 oktober 2007
#6
SevilleDiesel skrev:
LuCiiifer skrev:
Okej så det billigaste alternativet är alltså att plana toppen och att fixa kolvarn? ger inte så mycket effekt kanske men iallafall lite?

Jag kan ha fel men...
Du kan plana toppen till max komp.förhållande 11.5:1 på 98 oktan alt 13:1 på E85. Det blir att räkna lite.Detta innebär dock mer värme och större påfrestningar. Smidda kolvar är lättare och tål högre temp,men kräver visst utrymme för att växa i när motorn blir varm.De kräver viss översyn nån gång emellanåt på slitage och så. Gjutna kolvar "smörjer" sej själva,och är ganska servicefria men väger mer och tål inte lika mycket. Kolvvalet och hur mycket du ska hyvla av på toppen beror på hur du ska trycka på "Pelle" -bygger du på nåt att gasa med eller på bruksbilen?

Ja, detta får man väl säga är en grov generalisering. Det beror ju mycket på vad du har för foder, hur förbränningsrummet ser ut och materialet på kolven mm. Hursom så på dom hondamotorerna som byggs ihop ute i garaget ligger kompet på närmare 12-13 på vanlig 98.

Sen är det väl ganska dumt att påstå att man kan plana en topp så du får det kompförhållandet du vill ha. Du får ha en väldigt hög dome på kolven om du ska komma upp i 13 i komp.

http://img297.imageshack.us/img297/8726/img2998um7.jpg

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#7
SevilleDiesel skrev:
LuCiiifer skrev:
Okej så det billigaste alternativet är alltså att plana toppen och att fixa kolvarn? ger inte så mycket effekt kanske men iallafall lite?

Jag kan ha fel men...
Du kan plana toppen till max komp.förhållande 11.5:1 på 98 oktan alt 13:1 på E85. Det blir att räkna lite.Detta innebär dock mer värme och större påfrestningar. Smidda kolvar är lättare och tål högre temp,men kräver visst utrymme för att växa i när motorn blir varm.De kräver viss översyn nån gång emellanåt på slitage och så. Gjutna kolvar "smörjer" sej själva,och är ganska servicefria men väger mer och tål inte lika mycket. Kolvvalet och hur mycket du ska hyvla av på toppen beror på hur du ska trycka på "Pelle" -bygger du på nåt att gasa med eller på bruksbilen?

Vill ha mer att gasa på självklart big_smile men vad är bästa valet när det gäller kolvarna?


60 Inlägg
24 januari 2008
#8
Nu när ni pratar komp så har jag en del frågor med.
Jag bygger en V8 455:a. Har borrat och toppdeckat den samt bytt kolvar till smidda. Nu byter jag fårn gjutjärnstoppar till Alutoppar med mindre förbränningsrum.
Allt detta gör att kompet kommer att hamna runt 12-13.

Då har jag läst att motorn kan "spika" allså tända innan kolven är i rätt läge.
Men ifall man häller E85 eller racesoppa i så skall man kunna undvika "spikningar"
Då räcker det att bara hälla i 10% race eller E85 soppa

Måste jag har race eller E85 soppa för att den inte skall bli utsliten?

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

Meister
6 763 Inlägg
24 januari 2008
#9
Svärdet skrev:
Nu när ni pratar komp så har jag en del frågor med.
Jag bygger en V8 455:a. Har borrat och toppdeckat den samt bytt kolvar till smidda. Nu byter jag fårn gjutjärnstoppar till Alutoppar med mindre förbränningsrum.
Allt detta gör att kompet kommer att hamna runt 12-13.

Då har jag läst att motorn kan "spika" allså tända innan kolven är i rätt läge.
Men ifall man häller E85 eller racesoppa i så skall man kunna undvika "spikningar"
Då räcker det att bara hälla i 10% race eller E85 soppa

Måste jag har race eller E85 soppa för att den inte skall bli utsliten?

De verkar som om du måste köra på de. big_smile E85 är fränt! big_smile


60 Inlägg
24 januari 2008
#10
camaro67 skrev:
Svärdet skrev:
Nu när ni pratar komp så har jag en del frågor med.
Jag bygger en V8 455:a. Har borrat och toppdeckat den samt bytt kolvar till smidda. Nu byter jag fårn gjutjärnstoppar till Alutoppar med mindre förbränningsrum.
Allt detta gör att kompet kommer att hamna runt 12-13.

Då har jag läst att motorn kan "spika" allså tända innan kolven är i rätt läge.
Men ifall man häller E85 eller racesoppa i så skall man kunna undvika "spikningar"
Då räcker det att bara hälla i 10% race eller E85 soppa

Måste jag har race eller E85 soppa för att den inte skall bli utsliten?

De verkar som om du måste köra på de. big_smile E85 är fränt! big_smile

Men hur kör du? Var har du för komp?

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

1 311 Inlägg
24 januari 2008
#11
Svärdet skrev:
Nu när ni pratar komp så har jag en del frågor med.
Jag bygger en V8 455:a. Har borrat och toppdeckat den samt bytt kolvar till smidda. Nu byter jag fårn gjutjärnstoppar till Alutoppar med mindre förbränningsrum.
Allt detta gör att kompet kommer att hamna runt 12-13.

Då har jag läst att motorn kan "spika" allså tända innan kolven är i rätt läge.     <-------- behöver inte vara relaterat till kolven läge
Men ifall man häller E85 eller racesoppa i så skall man kunna undvika "spikningar"
Då räcker det att bara hälla i 10% race eller E85 soppa

Måste jag har race eller E85 soppa för att den inte skall bli utsliten?

En spikning är en okontrollerad spridning av flamfronten... detta genererar värmepeakar som kan bränna både ventiler och kolvar/ringar, för att förhindra spikningar kan man göra på många sätt, dels gällande tändningen, fyllnadsgrader och venturieffekter i toppen samt mer bränsle vilket är det vanligaste, hur ser topparna du köpt ut? kolvarna? vilket tändsystem skall du köra med?

med E85 måste du köra med ca 30% mer bränsle för att nå samma VE (volymetrisk effekt) som bensin! Anledningen till att e85 motverkar spikningar är att det bränslet kyler bättre pga av att det måste till emr bränsle och att det dunstar fortare! även 98 hindrar spikningar mer än 95, dock marginellt.

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

60 Inlägg
24 januari 2008
#12
Corpze skrev:
Svärdet skrev:
Nu när ni pratar komp så har jag en del frågor med.
Jag bygger en V8 455:a. Har borrat och toppdeckat den samt bytt kolvar till smidda. Nu byter jag fårn gjutjärnstoppar till Alutoppar med mindre förbränningsrum.
Allt detta gör att kompet kommer att hamna runt 12-13.

Då har jag läst att motorn kan "spika" allså tända innan kolven är i rätt läge.     <-------- behöver inte vara relaterat till kolven läge
Men ifall man häller E85 eller racesoppa i så skall man kunna undvika "spikningar"
Då räcker det att bara hälla i 10% race eller E85 soppa

Måste jag har race eller E85 soppa för att den inte skall bli utsliten?

En spikning är en okontrollerad spridning av flamfronten... detta genererar värmepeakar som kan bränna både ventiler och kolvar/ringar, för att förhindra spikningar kan man göra på många sätt, dels gällande tändningen, fyllnadsgrader och venturieffekter i toppen samt mer bränsle vilket är det vanligaste, hur ser topparna du köpt ut? kolvarna? vilket tändsystem skall du köra med?

med E85 måste du köra med ca 30% mer bränsle för att nå samma VE (volymetrisk effekt) som bensin! Anledningen till att e85 motverkar spikningar är att det bränslet kyler bättre pga av att det måste till emr bränsle och att det dunstar fortare! även 98 hindrar spikningar mer än 95, dock marginellt.

Nu får jag svar. Var ute och resta lite.
Men jag har http://www.ariaspistons.com/products/oldsmobile.html
Edelbrock RPM toppar med förbränningsrum 77cc
MSD al box med pro billet fördelare och Blast 2 spole

Men det med E85 pajar gummipackningar och annat i förgasaren. Något mer den föråldrar?
Så det är bra att köra med E85 10% blandning och 90% bensin för att det skall funka bra?
Senast redigerat av Svärdet (24 januari 2008)

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

1 311 Inlägg
24 januari 2008
#13
Med en MSD al box kan du ställa in tändningen väldigt bra, spikar det, backa tändningen, fetta på mer bränsle, öka tändning igen... men som du säger, e85 är lite mer aggresiv mot packningar etc... lite e85 tex. 10% gör nog mer pos. än neg, men det gäller att prova sig fram, desvärre ger sig väl inte skador på oringar eller vad det är för packningar till synes på en gång förutom när det är för sent, var glad att du inte ska köra på metanol wink en idé när du provar olika tändningar är att ha en knocklink så du hör spikningar mkt väl, innan örat uppfattar det utan hjälpmedel!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

60 Inlägg
24 januari 2008
#14
Corpze skrev:
Med en MSD al box kan du ställa in tändningen väldigt bra, spikar det, backa tändningen, fetta på mer bränsle, öka tändning igen... men som du säger, e85 är lite mer aggresiv mot packningar etc... lite e85 tex. 10% gör nog mer pos. än neg, men det gäller att prova sig fram, desvärre ger sig väl inte skador på oringar eller vad det är för packningar till synes på en gång förutom när det är för sent, var glad att du inte ska köra på metanol wink en idé när du provar olika tändningar är att ha en knocklink så du hör spikningar mkt väl, innan örat uppfattar det utan hjälpmedel!

Funderar på att köpa Vp racesoppa. Det är inte lika aggresivit som E85.
http://www.venomousracing.com/index.asp … owumeny=61

Vad är då en  Knocklink. Är lite ny på allt vad motorer heter och deras prylar

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

transportkonsult
284 Inlägg
24 januari 2008
#15
Svärdet skrev:
Corpze skrev:
Med en MSD al box kan du ställa in tändningen väldigt bra, spikar det, backa tändningen, fetta på mer bränsle, öka tändning igen... men som du säger, e85 är lite mer aggresiv mot packningar etc... lite e85 tex. 10% gör nog mer pos. än neg, men det gäller att prova sig fram, desvärre ger sig väl inte skador på oringar eller vad det är för packningar till synes på en gång förutom när det är för sent, var glad att du inte ska köra på metanol wink en idé när du provar olika tändningar är att ha en knocklink så du hör spikningar mkt väl, innan örat uppfattar det utan hjälpmedel!

Funderar på att köpa Vp racesoppa. Det är inte lika aggresivit som E85.
http://www.venomousracing.com/index.asp … owumeny=61

Vad är då en  Knocklink. Är lite ny på allt vad motorer heter och deras prylar

Köra på racesoppa?

God dammit! Skiter du pengar människa?
Den drar mer på racesoppa och det är dyrt som faen. 35 kr litern för csp.

Räkna på kanske 3 liter milen. det är 105 kr per mil. big_smile

Bottles are for babys. Real men get blown.

294 Inlägg
24 januari 2008
#16
SevilleDiesel skrev:
LuCiiifer skrev:
Okej så det billigaste alternativet är alltså att plana toppen och att fixa kolvarn? ger inte så mycket effekt kanske men iallafall lite?

Jag kan ha fel men...
Du kan plana toppen till max komp.förhållande 11.5:1 på 98 oktan alt 13:1 på E85. Det blir att räkna lite.Detta innebär dock mer värme och större påfrestningar. Smidda kolvar är lättare och tål högre temp,men kräver visst utrymme för att växa i när motorn blir varm.De kräver viss översyn nån gång emellanåt på slitage och så. Gjutna kolvar "smörjer" sej själva,och är ganska servicefria men väger mer och tål inte lika mycket. Kolvvalet och hur mycket du ska hyvla av på toppen beror på hur du ska trycka på "Pelle" -bygger du på nåt att gasa med eller på bruksbilen?

Skall väl gå att köra 19:1 på etanol?

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

60 Inlägg
25 januari 2008
#17
Tänkte ju inte enbart köra på Racesoppa. Tänkte köra på racesoppan om det är bra för motorn, nu när jag kommer få högt komp.
Kör ju helst på vanlig soppa.

Vad är då en Knocklink.

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

2 117 Inlägg
25 januari 2008
#18
Jag rejsade på metanol. Kan ju säga att det var ett helvete att köra på macksoppa. Hade 12,5:1 i Hemin och det var tvunget att sänka tändningen löjligt mycket för att slippa spikningar men effektsänkning. Inte alls kul. Hade ett stort fat metanol hemma för att kunna köra maskinen. Samma där att det kyler väldigt bra (ok...kyler och kyler...det skapar mindre värme).

Kolvarna hade väldigt höga domer och aluminiumtopparna var speciella racetoppar från USA. Cudan gick utav bara den... lol big_smile

Idag gör jag tvärt om...sänker kompet och då ser det ut såhär tongue

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4710f551cd2aa.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4710f51bcc57a.jpg

KnockLink (Autotech för 1250,- utan sensor)   
Används för att upptäcka spikningar. Ypperligt för optimering av tändkurvor och laddtryck. Justerbart "grundljud", för att bättre passa till just din motor. Spikningarnas styrka förmedlas genom ett antal lysdioder. Upptäcker spikningar långt innan det mänskliga örat


60 Inlägg
25 januari 2008
#19
Låter jobbigt och avancerat det med Knocklink. Kollade på en sån. Det känns lite som att man blir lurad.
http://www.autotech.nu/index.php?option … Itemid=275

Då får jag köra med en blandning racesoppa. Kanske skulle skaffat mig en 7 Al istället... där kan man väl ställa tändningen innefrån cupén
Senast redigerat av Svärdet (25 januari 2008)

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

1 311 Inlägg
25 januari 2008
#20
mappa den med vanlig 98, går att få måååånga hästar med det också, att börja mappa på e85 kan vara en möjlighet men att börja blanda in e85 och rejssoppa, kör på antingen 98 eller e85 (e85 är egentligen bara en fördel när man kör överladdat) jag skulle absolut köra med 98 ni ditt fall, ev. e85 eftersom kompet är såpass högt, en knocklink är inte alls avancerad och dessutom nästan ett krav om man ska mappa själv!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze


Sök