3283
Sök

Montering sportluftfilter i civic 92

252 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Jag har luftfiltret nu.

o har aldrig gjort något sånt här förut smile

Så vad ska ja tänka på?

måste man ha sån där värme avskiljare till det ?

Ja har väl fattat så långt att ja ska köpa alluminium rör som ja ska skarva på, men måste man ha någon typ addapter dit där de gammla röret satt ?

Sen så läste jag någonstans att man ska olja in en del luffilter, jag har ett dubbelkonat TwinCone från stylingbutiken, ska ja olja in det ?

Om någon har bilder så är ju de kul o se hur ni har gjort osv big_smile

654 Inlägg
19 oktober 2007
Nä,värme sköld är inte jätte väsentligt på din bil..Iom att filter ger så liten effekt ökning (däremot rikligt ljud),så den marginella förlusten pga den varmare luften som sugs in utan avskilljning är inget att bry sig om.

Smidigast är nog att köpa ett färdig böjt rör från alla dessa pirat tillverkare.
Ett sånt rör placerar ditt filter framför "matningen" som org boxen får sin luft ifrån.

Men annars så kan du nog bara sätta det direkt på spjällhuset!,blir så marginell skillnad effekt messigt än då.

Ända direkt att tänka på om du gör eget rör eller köper ett är att se så det finns retur in för vevhusventilationen..Slangen mellan ventilkåpan och insugs röret.
Annars så får du göra en sån anslutning på ditt rör du köper/gör.
Är dock ingen fara att inte ha denna slang,men iom att det är lag på sluten V-ventilation i sverige så kan det bli gnäll på det om du har otur.

Är oftast skumgummi filter som man oljar in.
Men även andra matreal förekommer att dom skall oljas in..Lite olika dock.

*edit*
Btw: Vad är det för motor i bilen?
Senast redigerat av Blida (19 oktober 2007)

252 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
tack så mycket det där hjälpte mycket smile

Fast ja inte förstog det där med retur grejjen, hehe

jag har en 1.5i 16 vetiler i min honda smile

654 Inlägg
19 oktober 2007
okej,ska se om ja inte har nån bild på den där "slangen" ja nämnde som har med V-ventilationen att göra.
Gjorde en rätt simpel/larvig bild så du skulle förstå hur ja menar.
http://img528.imageshack.us/img528/3641/vventilationenstrremm7.jpg
Senast redigerat av Blida (19 oktober 2007)

252 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
okej, tack då fattar jag faktiskt smile

Sök