3657
Sök

Extra batteri ?

33 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#1
Bilen jag har är en Renault Laguna RT -97. Har en låda i bagaget med dubbla PUNCH 10or 400 W RMS 800 W MAX (8 Ohm styck) med dubbla talspolar och steget jag har är ett MDS twelvehundered class D monoblock, har även en kondensator på 0.5 farad.

Problemet är att när jag kör bilen så försvinner nästan hela basen (ungefär samma som om man drar ned basen på minimum med remoten) , sen kan basen låta perfekt i några sekunder, sen sänks basen igen osv. Då jag står still med bilen så spelar grejerna hur bra som hellst :S

Det verkar ju vara som om grejerna får för lite ström när jag kör , behöver jag en större kondensator , ett nytt bättre batteri eller ett extra batteri ? Och om jag köper ett nytt batteri eller ett extra, behöver jag en ny generator då också eller pallar den ?
Senast redigerat av megajane (19 oktober 2007)

210 Inlägg
19 oktober 2007
#2
Du behöver ett växel relä !


MVH  B i M


33 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#3
Vad är ett växel relä ? Är väldigt nybörjare inom billjud. Hur kopplar man de och hur mycket kostar de ?

2 911 Inlägg
19 oktober 2007
#4
Du behöver inget relä, bara ett till batteri.
Du skriver ju själv att du märker att strömmen försvinner, har du bara koll på det senare också så behöver du inget relä över huvudtaget.

Börja med ett till batteri, därefter en hälsokoll på din generator smile

6 851 Inlägg
19 oktober 2007
#5
hur är skicket på ditt batteri nu? vad har du för generator, är det bra skick på den?
Senast redigerat av TT-Avant (19 oktober 2007)


21 761 Inlägg
19 oktober 2007
#6
megajane skrev:
Bilen jag har är en Renault Laguna RT -97. Har en låda i bagaget med dubbla PUNCH 10or 400 W RMS 800 W MAX (8 Ohm styck) med dubbla talspolar och steget jag har är ett MDS twelvehundered class D monoblock, har även en kondensator på 0.5 farad.

Problemet är att när jag kör bilen så försvinner nästan hela basen (ungefär samma som om man drar ned basen på minimum med remoten) , sen kan basen låta perfekt i några sekunder, sen sänks basen igen osv. Då jag står still med bilen så spelar grejerna hur bra som hellst :S

Det verkar ju vara som om grejerna får för lite ström när jag kör , behöver jag en större kondensator , ett nytt bättre batteri eller ett extra batteri ? Och om jag köper ett nytt batteri eller ett extra, behöver jag en ny generator då också eller pallar den ?

Om du har motorn avslagen och spelar, beter det sig likadant då också?

162 Inlägg
19 oktober 2007
#7
Decibel skrev:
Du behöver inget relä, bara ett till batteri.
Du skriver ju själv att du märker att strömmen försvinner, har du bara koll på det senare också så behöver du inget relä över huvudtaget.

Börja med ett till batteri, därefter en hälsokoll på din generator smile

Ett relä är väl bra att ha så batterierna laddas växelvis.
Senast redigerat av scorpio-94 (19 oktober 2007)

2 655 Inlägg
19 oktober 2007
#8
Oftast när man kopplar in ett skiljerelä så gör man det för att slippa dra ur "start"batteriet. När väl motorn går igen så laddar generatorn bägge batterierna som om de vore parallellkopplade..

Ett ämne med nästan lika många åsikter som konding eller extra batteri.. smile

21 761 Inlägg
19 oktober 2007
#9
megajane:
Dina basar har dubbla talspolar skriver du, men hur många Ohm är varje talspole på?

Så här resonerar jag: Om din anläggning inte fungerar när motorn är igång, så borde den inte heller fungera när motorn är avslagen. Med motorn avslagen så laddar inte generatorn och då sjunker spänningen betydligt mer än när generatorn laddar, under förutsättning att generatorn fungerar alltså.

I en av dina förra trådar så skrev jag att du skulle mäta spänningen på lite olika sätt, jag misstänkte att din generator inte fungerar som den ska nämligen.

Har du gjort det?

Det där med extra batteri och sånt bör du vänta med tills vi har kunnat reda ut vad som egentligen verkar vara orsaken till dina problem, som jag tolkar ditt översta inlägg så beror det här inte på för dåligt batteri utan hellre på något annat som exempelvis dålig generator.

Det är min åsikt iaf.

33 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#10
Helt ny baslåda från Rockford Fosgate med dubbla tio-tumsbasar. Portarna är av ny design för att optimera basljudet maximalt.


Baslåda: Dubbla 10-tumsbasar. Effekttålighet 400W RMS, 800W max. Impedans 2x8ohm. Dubbla terminaler. Material: MDF-board. Mått: 343x406x794mm.

Där är fakta för min låda.

Nepp jag har inte haft tid att pröva de du sa, men ska göra de snart.

21 761 Inlägg
20 oktober 2007
#11
Aha, på dina basar är det inte dubbla talspolar vad jag förstår. Kollar man hos BRL så verkar det som att baselementen är P210S8 och de har enkel talspole på 8 Ohm, din låda har ju 2x8 Ohms impedans enligt specen så att det ser ut att stämma.

Det här innebär att ditt steg ger ut 300WRMS vid 4 Ohm, vilket är den impedans som blir när du kopplar in lådan till steget. Ifall stegets effekt är uppmätt vid 14,4V och att verkningsgraden är 85%, så borde steget dra högst 25A när du spelar högt.

Den strömmen ska din generator+batteri klara av utan stora problem om det inte är något fel på dem, extra batteri ska inte behövas för det där. Däremot om du belastar steget med 1 Ohm så kan det vara dags för extra batteri.

Har du något annat steg också?

33 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#12
Okej. Är steget bra till den lådan eller tycker du jag ska satsa på nytt ? Har ett Macz slutsteg på 500 W (Vet inte om de är RMS eller MAX effekt, det står bara 500 W) också som driver 6/9orna tror jag (Grejerna satt i då jag köpte bilen) så jag vet inte hur allt är kopplat :p Är inte så kunnig
Senast redigerat av megajane (20 oktober 2007)

21 761 Inlägg
20 oktober 2007
#13
Nja, ditt steg till baslådan är ett kraftigt steg, det kan du ha kvar tycker jag. Även om det inte utnyttjas så mycket nu, så klara det ju av att ge mycket effekt vid låg impedans om du i framtiden byter ut baslådan till andra basar som har lägre impedans.

Ditt andra steg, Macz, heter det möjligen Mac Z 2100 och är tillverkat av Mac Audio?

BilstereoNörd
576 Inlägg
21 oktober 2007
#14
Det twelwehundred steget har väldigt dålig verkningsgrad, slukar massor med ström.
Till ingen nytta får jag väl tillägga..
Så har du lite klen generator så stänger steget av för att spänningen sviktar för mycket från max till min inmatad spänning.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

21 761 Inlägg
21 oktober 2007
#15
Men det står att steget arbetar i klass D och har en hög verkningsgrad, är det bara struntprat av dem?

I en annan tråd skrev han att det fungerar bra när inte tändningen är på, det innebär att motorn inte var igång alltså. Om det skulle bero på att steget drar mycket ström så hade det inte alls fungerat när motorn inte var igång.
Senast redigerat av Drönirettab (21 oktober 2007)

BilstereoNörd
576 Inlägg
21 oktober 2007
#16
Ja det är mest struntprat som vanligt när det gäller vissa märkens framtoning.
Har haft flera kunder som bytt ut sina twelwehundred mot andra bättre steg, just för att lysen på/i bilen nästan slocknar när de spelar.. Utan att det blir något vidare tryck!!


Vad jag menar är att generatorn lyfter upp maxspänningen till kanske 14volt och sen när steget suger på så sjunker spänningen till kanske 10volt.
Med bilen avstängd så blir maxspänningen kanske 11-12volt när man spelar och skillnaden blir mindre mellan max och min, ifall det sitter en protection krets som känner av plötsliga stora dippar i spänningen..
Alternativet är väl att testa med en större konding 4-5 Farad eller extra batteri.

Koppla på ett extra batteri med startkablar och testa med bilen igång ifall problemet försvinner..

Eller har vi missuppfattat det hela, att det funkar med bilen igång bara du inte kör??
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

6 851 Inlägg
21 oktober 2007
#17
Men är generatorn och laddrelät helt 100 ok? Jag har haft samma probelm en gång. Det va när mitt laddrelä va trasigt, trotts att det va helt nytt.
Ist. för att ladda 14.4 så ladda det typ 16. nått..
Bilen funkade att köra med och stereon funkade så länge man inte gasade för mycke.


21 761 Inlägg
21 oktober 2007
#18
BAE: Fast nu är det ju bara 4 Ohms belastning från baslådan, även om steget skulle ha dålig verkningsgrad så blir inte strömmen så stor att spänningen sjunker speciellt mycket.

Räknar man på exempelvis 40% verkningsgrad så blir strömmen högst 52A vid 4 Ohm och den strömmen ska inte göra att spänningen sviktar jättemycket, gör den det så är det inte ett extra batteri som behövs utan en översyn av generatorn.

Hade baslådan haft 1 Ohms impedans så hade det varit en helt annan sak, då springer strömmen iväg oavsett vilket steg man har när effekten börjar gå över 1000W och då kan nog lysen nästan slockna och så.


TT-Avant: Där är ju också en möjlig förklaring förstås.
Senast redigerat av Drönirettab (21 oktober 2007)

208 Inlägg
21 oktober 2007
#19
Verkar ju typ knas. smile

Wrum!

33 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#20
Allt spelar klockrent både då jag har bilen igång men inte kör, endast tändning, samt då den är helt avstängd. Sen då jag kör bilen så börjar problemet.

Men jag har inget problem med att lysen blinkar å så, varken då jag kör eller då den står still.
Senast redigerat av megajane (21 oktober 2007)


Sök