3548
Sök

Bygga ljud i taket

alias_kladde
22 oktober 2007
Trådstartare
Jag har länge funderat på att bygga ljud i taket men jag har inte kommit på hur jag ska göra jag har funderat på en massa olika alternativ någon som har någon erfarenhet var detta?
eller något bra tips?

16 197 Inlägg
22 oktober 2007
varför i taket??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

alias_kladde
22 oktober 2007
Trådstartare
alla andra bygger på golvet.

Jag vill testa nåt nytt.. taket och väggarna vill jag använda och golvet ska vara fritt så man har plats för packning eller så
Senast redigerat av alias_kladde (22 oktober 2007)

8 156 Inlägg
22 oktober 2007
Hur menar du nu? Baslådebygge?
Antar att du menar din Chrysler Grand Voyager.
Såg det först efteråt. I den så går det säkert,
men det kommer nog vara krångligt att få det bra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

alias_kladde
22 oktober 2007
Trådstartare
Ja precis i den, du har ju sett utrymmet i den då eftersom du sett bilderna. så jag tänker att jag skulle vilja ha basar och vissa diskanter eller 3vägs koaxiler i taket, men jag är inte säker på hur jag ska få det att fästa.

plasta fast? borde inte basarna släppa tillslut då det troligtvis kommer att vibrera loss?
Trä ram? men risk att det tar mycket plats
Svetsa i taket? Risk att bränna sönder taket och liknande. Jag kommer inte fram till bästa sättet att fästa det på.

alias_kladde
22 oktober 2007
Trådstartare
Jag kommer inte på fler idéer någon som är bra på detta?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 oktober 2007
Du kan ju alltid montera ner innertaket och svetsa dit några fästen i innertaket där det är dubbelplåt. Sen ska det val inte vara några problem att fästa nån träskiva som du har sågat upp hål för högtalare i. Sen om du vill går det att bygga smålådor som du fäster i dom svetsade fästena. smile
Såg en kille som hade gjort det i en VW buss. Det såg bra ut och spelade ganska friskt. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
22 oktober 2007
bädsta är bäll att göra fästen på stolparna de är väll lättast å snyggast blir ju sämre att  svetsa fästen i taket

674 Inlägg
22 oktober 2007
se till att de inte hamnar i synfältet i backspegeln... då kanske de blir sura på besiktningen

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

296 Inlägg
22 oktober 2007
men  du kommer ju behöva göra lådor till alla högtalare om du ska få det å låta bra .  å då kommer det ju ta ännu mer plats :S

men fränt bygge om du börjar med det  /lycka till

8 156 Inlägg
22 oktober 2007
Jag tror att du ska kombinera svetsning och att bygga i trä. Göra fästen för en trälåda i taket och på stolparna, sen göra en ram i trä och till slut göra resten av lådan i glasfiber.

Bilprovningen ska nog inte klaga, eftersom man borde klara av siktkraven med de yttre backspeglarna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

6 851 Inlägg
22 oktober 2007
vaughn skrev:
se till att de inte hamnar i synfältet i backspegeln... då kanske de blir sura på besiktningen

då sliter man loss mittenbackspegaln. för det finns inget krav att man måste kunna se bakåt i den (tex skåpbilar,van utan bakfönster m.m..)

guffe_L
22 oktober 2007
Trådstartare
kan bli bra...har byggt samma sak fast med slutsteg som ligger i en ja vad man ska kalla det...en glasbox som är byggd efter innertakets form...vad man fick göra vad juv att gå efter en linje längs med innertakets kanterna och sen bara pröva sig fram med att skära i tunna massonitplattor...tillslut blev de i perfekt stolek för att de skulle ligga emot runt om...sedan var det bara att rita av masonitplattan till en mer hållbar skiva...tex 5 mm spånskiva eller liknande...försök bara sen att få fram den höjd som du kommer ha mellan skivan och taket...eftersom du ska ha basar där så är risken att magneterna är för stora...däremot om det funkar så är det bara att bygga en innerlåda...när det är färdigt kanske du klär det eller liknande..sen är det bara att se till att man får ner kablarna på lämpligt ställe tex vid en balk så att man kan  dra dem vidare till steg...efter det får man kanske vara 2 pers för att hålla upp det i taket för att fästa det hela som phaeton också sa mot några tvärbalkar ..."kan byggas bara med att hitta ett ställe på sidorna där det är dubbelplåt och det går att färsta/svetsa ett vinkellärn tvärs över..
detta gör iof att det kommer bli några synliga skruvhattar..men det är ganska bra om man måste ta ner allting igen så att man inte satt fast det med klämmot och måste bräcka loss allt. hmmwink

kanske inte är en höjdare med att ha baslåda med 5 mm spånskiva men för det fösta tror jag ej att du får upp större högtalare som behöver bättre stummare låda och tänk sedan på att bara denna konstruktion kan bli ganska tung sedan viduppsättningen.

Sök