2895
Sök

brus ur högtalarna hjälp

91 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#1
när jag ökar på gain (level) på slutsteg bli det bara högre och högre ljudet av brus. surra
har lagt lågnivå och ström varförsig. kollat jorden
kan bilstereon ha dålig lågnivås kvalite. har en LG stereo

nåt mer man kan kolla?

BilstereoNörd
576 Inlägg
22 oktober 2007
#2
I ditt fall är det snarare ingångsförstärkaren på steget som orsakar att det brusar mer när du vrider upp känlsigheten/Gainar...

Visst kan du motverka detta med en stereo med bättre lågnivå typ 4-5volt, så att du inte behöver gaina steget så mycket eller så byter du steg! beror ju på vilket som är billigast i ditt fall..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

91 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#3
BAE skrev:
I ditt fall är det snarare ingångsförstärkaren på steget som orsakar att det brusar mer när du vrider upp känlsigheten/Gainar...

Visst kan du motverka detta med en stereo med bättre lågnivå typ 4-5volt, så att du inte behöver gaina steget så mycket eller så byter du steg! beror ju på vilket som är billigast i ditt fall..
// Tommy
ha provat byt steg. samma skit. provade å byta stereo. en vis skilland blir det. men fortfarande brus

alias_kladde
22 oktober 2007
#4
prova med andra högtalare.. det kan vara de som är orsaken

6 851 Inlägg
22 oktober 2007
#5
FreeSniff skrev:
kan bilstereon ha dålig lågnivås kvalite.
Det är inte vinande ljud, utan ett brusande?

För isf. tror jag mer på att kablarna är av sämre kvalité?
Vad är det för kablar?


91 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#6
TT-Avant skrev:
Det är inte vinande ljud, utan ett brusande?

För isf. tror jag mer på att kablarna är av sämre kvalité?
Vad är det för kablar?
jag vet inte surra.viner. brusar. det låter konstigt jallfall. kan se om jag kan spela in det om man kan läsa något utav ljudet som kommer. när jag start upp stereon och den söker efter usb så ha den för sig konstigt ljud.

vet inte vad för kablar jag har ??? tro det står GAS på dom(längst upp i bild blå/vit kablarna). dålig kvalite ??
http://www.garaget.org/gallery/archive/67049/large/176518_crx4b2.jpg

BilstereoNörd
576 Inlägg
23 oktober 2007
#7
Testa då med en annan lågnivåkabel!
Eftersom det inte gjorde så mycket med en annan stereo eller steg..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
#8
Brusar det lika mycket med motorn avslagen?

Svaret på den frågan hjälep oss att föstå om det är pga dålig kvalitet på stereo/steg eller om du har inducerade störningar på tex din lågnivåkabel.

/Göran



FreeSniff skrev:
ha provat byt steg. samma skit. provade å byta stereo. en vis skilland blir det. men fortfarande brus

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

91 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#9
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! madmadmadmadmad

ingen skilland om motorn är på lr inte

har provat å byta jord, + och lågnivå. hjälper inte

polare har en Jvc kd-g731 den låter det inget brus i
jag ha provat 3 stereo å alla brusa det. just nu har jag en Mutant MT2001USBi. varför

jag kan inte förstår vad som skiljer dom åt mer än priset. vad har jvc som jag inte ha. brusfilter?

ska jag skrota mutanten å köpa en för 4000 å sen vissar det sig säkert att den brus sig med.
Senast redigerat av FreeSniff (12 november 2007)

41 Inlägg
12 november 2007
#10
jag tror oxå kablarna är problemet i ditt fall, har själv varit med om samma sak smile

fullt ös, medvetslös

6 851 Inlägg
12 november 2007
#11
tror fortfarande på att du har en dålig lågnivå.
>vad är det för lågnivåer du har testat med?


1 634 Inlägg
12 november 2007
#12
Tycker det låter som dåliga komponenter bara, dvs stereo/slutsteg. Är det "bakgrundsbruset" du talar om? Det brukar ju alltid bli högre desto mer man gainar, och är det dåliga inspelningar på cd:n så låter det ännu värre.

Numera Saab 9-5 Aero -00

68 Inlägg
12 november 2007
#13
lämna in stereon för lagning , bränd signal jord kanske?? roll


91 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#14
andreas_gbg_ skrev:
Tycker det låter som dåliga komponenter bara, dvs stereo/slutsteg. Är det "bakgrundsbruset" du talar om? Det brukar ju alltid bli högre desto mer man gainar, och är det dåliga inspelningar på cd:n så låter det ännu värre.
det kan det nog va.
om jag maxa på slutsteget å ta en låt som golddigger. så hör man bruset ganska bra. kvittar om jag höjer lr sänker volymen på stereon . bruset är lika högt som på låg ljud nivå som hög. blir att man få överröst bruset med ljudet tongue

har testat med USB och CD ...brus brus

vad menar du med bränd signal jord. att jorden är dålig?

2 123 Inlägg
14 november 2007
#15
Dom där lågnivå kablarna är skräp.
Byt ut dom direkt mot minst dubbelskärmade från den dyraste gasserien eller kanske mot en Trippel avskärmad Dls kabel om du har pengar.
Dessutom känns det som du har dålig jord och installationen bara är temporär så ett hett tips är att pressa kabelskor på alla högtalarkablar och strömsladdar så du får bättre kontakt.
Du kan kolla jorden genom att mäta motstånd med en multimeter. Det ska vara 0 ohm.
MVH Fredrik

91 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#16
Fredrik.Gustavsson skrev:
Dom där lågnivå kablarna är skräp.
Byt ut dom direkt mot minst dubbelskärmade från den dyraste gasserien eller kanske mot en Trippel avskärmad Dls kabel om du har pengar.
Dessutom känns det som du har dålig jord och installationen bara är temporär så ett hett tips är att pressa kabelskor på alla högtalarkablar och strömsladdar så du får bättre kontakt.
Du kan kolla jorden genom att mäta motstånd med en multimeter. Det ska vara 0 ohm.
MVH Fredrik
jag testade med ett par andra lågnivå kabla innan då jag drog dom direkt från stereo till slutet på kortast möjliga väg.dock ingen avskärming alls.(data kablar)

testade å la en jordkabeln utanför bilen då den gick från GND till minus på batteriet
även plus då sen

som sakt de e väldigt temporät. blir ju bara förbannad på skiten

ska ut å mäta lite

1 634 Inlägg
17 november 2007
#17
Men vänta lite nu, maxar du gainen på steget? Då är det inte så konstigt. Du skall ha runt 50% på gainen på steget. Detta är såklart olika på olika steg och system, men varför vill du ha max gain? Du skall kunna spela med maxvolym på stereon, det kan du Inte om du har maxgain på steget. Tycker du skall testa detta.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 585 Inlägg
17 november 2007
#18
jag har också samma problem, Har testat mycket nu, Men jag har inga kvalitets saker direkt men tycker ändå det ska kunna spela, Brusar i mina högtalare. Jag köpte en ny lågnivåkabbel. Blev inte bättre ska försöka få tag på en Värsting kabbel nu se om det hjälper. Har testat olika steg hjälpte inte nya ström kabblar och jord kabblar. 33m2. Och bra jordpunkt. Hjälpte inte, Det jag inte har testat är en annan stereo vilket jag skulle vilja göra för att se om det blir nån skillnad. Men i mitt fall tror jag att det är att jag har dåligt slutsteg och att jag har dålig lågnivåkabbel. Men man vet ju aldrig..

Nå som vet vart man kan få tag i en trippelavskärmad Lågnivå kabbel?.
Senast redigerat av Jolle87 (17 november 2007)

91 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#19
att jag maxa på steget är ju bara för att jag hör bruset bäst då. självklart sänker jag de så sänker jag bruset. men även om jag ha 50% så brusar det lite. tycker de låter så fult innan musiken gå igång så hör man detta förbannade brus. och om det är en lugn låt ex .
ja min slutsats är ju att det är stereon lr högtalarna.. har ju testat 3 st stereo. lågbuget runt 1000. och när jag testade polarens så va de inge brus. det gör mig lite pisst också.

6 851 Inlägg
22 november 2007
#20
FreeSniff skrev:
ja min slutsats är ju att det är stereon lr högtalarna.. har ju testat 3 st stereo. lågbuget runt 1000. och när jag testade polarens så va de inge brus. det gör mig lite pisst också.
Du har ju svaret där..med din kompis kabe el om det va CD brusade det inte. Köp då en sån eller bättre så slutar det brusa.



Sök