Fredrik.Gustavsson skrev:
Hardjim skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Steifan, det är långt ifrån samma utväxling på S60 2.4 N/A och 2.4T så det där testet är långt ifrån rättvist. En turbomotor har aldrig lika mkt respons som en N/A, punkt slut.
Och samma sak gäller 740 Ticen och GLT, dom har inte samma bakaxel förmodligen så utväxlingen skiljer sig där, därför är ticen snabbare.
Hur mkt ni än försöker med era effektkurvor så funkar det inte om det inte är exakt samma bil med exakt samma utväxling och vikt. För att det ska bli så rättvist som möjligt bör det vara samma förare också.
Vad spelar det för roll ifall den är snabbare pga utväxling eller vad det än handlar om?
Om en turbobil har det som behövs för att få denna utväxling så är den ju snabbare?
punkt slut.
Även vad det än är som spelar in så kommer man inte ifrån att turbobilar nästan alltid har högre vrid tidigare än en sugis.
Jag har för länge sen förstått att det tyvärr inte går att diskutera med dig för du har alltid rätt och vägrar lyssna på vad andra folk har att säga, dessutom är dina grejor alltid bäst och du spelar ifrån alla med dina basar och din bil kör ifrån Ferraris, ville få det sagt. Inget illa menat mot dig så men faktum är att så är det.
Men det blir det sista jag skriver i den här tråden nu eftersom jag och resten av världen vet hur det är.
Först kan jag svara på det dumma påståendet: "Vad spelar det för roll ifall den är snabbare pga utväxling eller vad det än handlar om?
Om en turbobil har det som behövs för att få denna utväxling så är den ju snabbare?
punkt slut. "
Det är inte Turbon i bilen som gör utväxlingen utan växellåda eller bakaxel så det är irrelevant det du sa. Ska man jämföra ska man göra det på lika vilkor och skiljer sig låda eller annat är inte testet rättvist.
Hur som helst vet jag och eisenhut hur det är och din V8:a med dubbelturbo behöver inte ha mer vrid än en Sug V8:a, beror helt och hållet på hur motorn är byggd.
Kom också ihåg att en turbomotor är mkt känsligare för kalluft än en sugmotor, när en turbomotor får in varmluft tappar den massa effekt, och då menar jag verkligen massa effekt. Men nu hörde inte det hit, 1000hk N/A V8:a vs. 1000hk Twin Turbo V8:a så vinner sugmotorn utan problem, den har ungefär samma effekt över hela registret, den överladdade V8:an tappar ju massa effekt vid växling och turbon måste laddas upp igen och när den väl börjat jobba är det dags att peta i nästa växel.
Over and Out.
MVH Fredrik
person angrepp och allt skitsnack du sysslar med tänker jag inte ens svara till.
Du kanske ska gå och sova istället.
Och vad jag har lärt mig på mina motorutbildningar som jag även har skrivit 3 gånger innan i denna tråden och ett faktum som du inte verkar fatta är att om du jämför 2 likvärdiga motorer, en med överladd och en utan så kommer Turbobilen att få sitt maxvrid tidigare än sugisen ifall dem är hyffsat lika i motorkonstruktion. Sedan det du pratar om att din sugis har samma effekt hela tiden vet jag inte om jag håller med om, den har en mer brant effektkurva som börjar långt ner och går mot ett topp som ligger i ett väldigt högt varv, ofta 200rpm ifrån maxvarv.
Turbo kurvan ligger ännu lägre i staren med kommer mkt fortade upp och håller sig högre en längre tid än sugisen.
Och som sagt vad så är det generellt och man kan inte jämföra vrid i en 2liter turbo bil med en 5.7 liters v8.
Men ett bra exempel läste jag i teknikens värld att nya BMW 335 som är en 3 liter Bi-turbo på 306hk inte har några som helst problem att hänga med M3an som har 3.2liter och 333hk.
(orkade inte kolla några exakta värden så rätta mig ni som gillar detaljer, principen är densamma)
Mkt p g a att 335an har över 400nm vid 1300 rpm och M3an har inte ens sådant vrid på sin topp i vridkurvan.
Inlägg: Don coaxed the 335i to 60 mph in 5.1 seconds--only 0.3 seconds slower than the M3. The 335i covered the quarter-mile in 13.6 seconds @ 104 mph--again, only 0.2 seconds and 1 mph behind the M3.
So in an all-out drag race, the 335i comes close, but can't quite match the M3's blistering acceleration. Those numbers, though, only tell half the story. Have a look at the top-gear acceleration figures. In sixth gear, the M3 needs 14.7 seconds to get from 30 to 70 mph - but the 335i does it in only 12.5.
That, my friends, is the beauty of this engine. At full bore, it's as fast as an M3. But at moderate engine speeds, it's even faster.
(För er som Inte förstår så skriver dem att Det vackra med denna motor att vid full gas/varv är den lika snabb som en M3 men vid vanliga varv så är den SNABBARE)
TROTS 30 hk mindre effektTURBO!Fakta från:
http://www.automobilemag.com/features/n … namometer/nu har jag tröttnat på denna tråd, mkt p g a personangrepp när det enda man gör är att lägger fram vettiga resonemang.
so long