3281
Sök

Volvo 850 Turbo 250hk 0-100km/h..?

850turbo
27 oktober 2007
Trådstartare
#1
hej jag har en volvo 850 turbo på 225hk och jag tror den gör 0-100 på 7,2 . Men vad tror ni den skulle gå på om chippade upp den till 250hk?

Jag vore tacksam om ni kunde svara
Tack för er tid.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
27 oktober 2007
#2
7 sekunder blankt. Ganska exakt ungefär smile

Föresten, är det inte lite mer än 7,2 sek orginal? Höga 7'or har jag hört.
Dock inte testat min bil än..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

8 250 Inlägg
28 oktober 2007
#3
Orginal är de uppgivna till 7,4 sek.

Med chip så kommer man ner lite under 7 sek. En hel sekund kommer du dock inte tjäna. Du borde hamna på 6,6 - 6,8 sek.


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
28 oktober 2007
#4
I Teknikens värld fick de 0-100km/h på 8,2s när de testade 850Turbo(225hk).

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

8 250 Inlägg
28 oktober 2007
#5
Plastnytt mätte upp en t-gul (240hk) till 6,9 sek.


Säljare/Lagerarbetare
164 Inlägg
10 november 2007
#6
Varför bara chippa den till 250hk? köp ett chip som ger närmare 300hk för samma peng!!!

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

82 Inlägg
10 november 2007
#7
Tror inte det skilljer så mycket i tid, kanske en halv sekund eller något. Men blir nog skönare känsla i accet vilket är det viktiga;)


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
10 november 2007
#8
Blacksmoke skrev:
Varför bara chippa den till 250hk? köp ett chip som ger närmare 300hk för samma peng!!!

Försäljarsiffror?
Låter som lite för glada siffror för att vara sanna.

Den dagen jag ser bevis på att bara ett chip ger 75 riktiga hästkrafter så tror jag på det.

Trots att chiptillverkaren säger att chippet ger t.ex 80hk så får du inte ut alla dom.
Dom ger ju såklart fantasisiffror för att verka bättre än konkurrenterna och få sålt sina chip.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

4 822 Inlägg
11 november 2007
#9
John87 skrev:
Blacksmoke skrev:
Varför bara chippa den till 250hk? köp ett chip som ger närmare 300hk för samma peng!!!

Försäljarsiffror?
Låter som lite för glada siffror för att vara sanna.

Den dagen jag ser bevis på att bara ett chip ger 75 riktiga hästkrafter så tror jag på det.

Trots att chiptillverkaren säger att chippet ger t.ex 80hk så får du inte ut alla dom.
Dom ger ju såklart fantasisiffror för att verka bättre än konkurrenterna och få sålt sina chip.

Exakt, med ett chip i en 225Hk 850 turbo/T5 så får man ut 270 kanske närmare 280Hk mer blir det inte oavsett vad dom säger för mycket mer än så orkar turbon inte lämna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Säljare/Lagerarbetare
164 Inlägg
11 november 2007
#10
ok då! men det ger ju mer än 250hk iaf...

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
11 november 2007
#11
smyger in en fråga.va laddar era orginal? har en 855:A med 2.3 tycker den laddar klent högsta jag sätt är 0,6 men oftast mellan 0,4-0,5 inte direkt så man törs kasta i chipp boxen förens man har hundra koll
iof har jag funderingar över om fel på förvärmingen till lambdan gör att laddet sjunkt

Kör fort så hinner inget hända...

2 283 Inlägg
11 november 2007
#12
Sen är det väl vad du får ut på hjulen med, vet att volvo räknar hästar i motorn.

Till skillnad från Audi som ger riktigt fakta smile

R.I.P. Michael Jackson!

1 004 Inlägg
11 november 2007
#13
Pikey skrev:
Sen är det väl vad du får ut på hjulen med, vet att volvo räknar hästar i motorn.

Till skillnad från Audi som ger riktigt fakta smile

svårt att tro att just audi skulle mäta drivhjuls hästar? eller vad är det du menar?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 396 Inlägg
11 november 2007
#14
262turbo skrev:
Pikey skrev:
Sen är det väl vad du får ut på hjulen med, vet att volvo räknar hästar i motorn.

Till skillnad från Audi som ger riktigt fakta smile

svårt att tro att just audi skulle mäta drivhjuls hästar? eller vad är det du menar?

Skulle inte förvåna mig!

Deras bilar med 220 hk ska göra 0-100 på 7 sekunder enligt Audi. (Vad jag har läst iaf)
Och man tycker ju att det ska behövas mer än 220 hk för det i en 1500 kg bil? Plus att dom ändå anger toppfarten till 240km/h om inte mer?


Jag bara gissar..

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

huh?
10 427 Inlägg
11 november 2007
#15
Pikey skrev:
Sen är det väl vad du får ut på hjulen med, vet att volvo räknar hästar i motorn.

Till skillnad från Audi som ger riktigt fakta smile

Det är väl en tysk standard som säger att man 'ska' mäta effekt på svänghjulet.


4 822 Inlägg
11 november 2007
#16
Growe skrev:
smyger in en fråga.va laddar era orginal? har en 855:A med 2.3 tycker den laddar klent högsta jag sätt är 0,6 men oftast mellan 0,4-0,5 inte direkt så man törs kasta i chipp boxen förens man har hundra koll
iof har jag funderingar över om fel på förvärmingen till lambdan gör att laddet sjunkt

En orginal 850 turbo/T5 laddar ca 0,65 , att den laddar så lite beror garanterat på att fjädern i wastegaten har blivit slapp.


NiclasT skrev:
Deras bilar med 220 hk ska göra 0-100 på 7 sekunder enligt Audi. (Vad jag har läst iaf)
Och man tycker ju att det ska behövas mer än 220 hk för det i en 1500 kg bil? Plus att dom ändå anger toppfarten till 240km/h om inte mer?


Jag bara gissar..

Det beror ju på vad den har för vridmoment också, inte bara antalet Hk.
En 850 har en tjänstevikt på ca 1600Kg och har 225Hk  330Nm och är strypta till 240Km/h med en elektronisk farstspärr.



När man anger effekten så är det den i motorn man anger inte vad man har på hjulen, om man har bänkat bilen så kan man ju givetvis skriva båda.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 november 2007
#17
Christian S skrev:
Det beror ju på vad den har för vridmoment också, inte bara antalet Hk.
En 850 har en tjänstevikt på ca 1600Kg och har 225Hk  330Nm och är strypta till 240Km/h med en elektronisk farstspärr.

Nu kommer jag med några mer eller mindre dumma frågor tongue

225hk / 300nm är vad jag läst. 330nm är alltså mer korrekt för en 850 T5?

Sen 1600kg?
Det står i mina papper 1500kg ganska så exakt.

Föresten så tror jag den där elektroniska fartspärren på 240km/h är mest för "syns" skull, vad har 850 T5 för toppfart?
Vet inte om min är slöare än andra, men 240km/h skulle nog kräva en jävla nerförsbacke tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
11 november 2007
#18
Blacksmoke skrev:
Varför bara chippa den till 250hk? köp ett chip som ger närmare 300hk för samma peng!!!

haha


Bmw osv..

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
12 november 2007
#19
John87 skrev:
Christian S skrev:
Det beror ju på vad den har för vridmoment också, inte bara antalet Hk.
En 850 har en tjänstevikt på ca 1600Kg och har 225Hk  330Nm och är strypta till 240Km/h med en elektronisk farstspärr.

Nu kommer jag med några mer eller mindre dumma frågor tongue

225hk / 300nm är vad jag läst. 330nm är alltså mer korrekt för en 850 T5?

Sen 1600kg?
Det står i mina papper 1500kg ganska så exakt.

Föresten så tror jag den där elektroniska fartspärren på 240km/h är mest för "syns" skull, vad har 850 T5 för toppfart?
Vet inte om min är slöare än andra, men 240km/h skulle nog kräva en jävla nerförsbacke tongue

ingen 850turbo jag tesat toppfarten på har slutat vid 240 när dom var nya eller iaf kanske högst 1år gamla lånade jag och en polare varsin 855t5 ena en 94:A andra en 95:a och båda bilarna gjorde 245 och hade automat

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
12 november 2007
#20
Christian S skrev:
Growe skrev:
smyger in en fråga.va laddar era orginal? har en 855:A med 2.3 tycker den laddar klent högsta jag sätt är 0,6 men oftast mellan 0,4-0,5 inte direkt så man törs kasta i chipp boxen förens man har hundra koll
iof har jag funderingar över om fel på förvärmingen till lambdan gör att laddet sjunkt

En orginal 850 turbo/T5 laddar ca 0,65 , att den laddar så lite beror garanterat på att fjädern i wastegaten har blivit slapp.

kan iof testa att byta den men tanke på att lambda lampan tänds när man åker typ 2mil lungt får jhu än att fundera om inte felkoden för förvärmningen som jag har i systemet spelar in och sänker laddet
ett tag efter lådbytet slog även lådan ifrån och vägrade varva mer än 4500rpm sen växlade den
just nu kör jag med overboost box alltså t5r box iof är väll inte det garanterat men enligt förra ägaren skulle det sitta en sån box i

Kör fort så hinner inget hända...


Sök