Vet inte riktigt vad det är för kamera du använder..
Men blomman är för närbilder, sen bilden med träd? eller menar du träd och berg typ? det är ju isåfall en inställning som hjälper på naturbilder? ..
Använder aldrig färdiga inställningar på min Systemkamera..
Kör med en Nikon D70s.
Med systemkamerorna så kan du välja fokusområden, dvs, om du inte har själva objektet mitt i kameran, så kan du ändra fokusen på sidan av bilden där objektet står som du ska ta på, fast ha mer bild på själva miljön..
Om det nu är så du menar..
Använder personligen aldrig blixt på kvällarna. När jag är ute på någon fotosession, är det stativ som gäller och inget annat.. blir oftast bara en del av bilden som blir ljus när man använder blixt, beror ju självklart på vad det är för grejer man använder samt inställningar..
Det där med rörliga föremål är en ganska lätt grej faktiskt..
Det problemet du har med att däcket såg ut att stå stilla är för att du använder för snabb slutartid.. visserligen ska man ha en snabb slutartid fast inte för snabb så att säga.. gäller att hålla kameran stilla bara och låta kameran ha lite mer tid på sig att ta själva exponeringen så ska du se att det blir bättre.. men som sagt, vet inte hur du ställer om slutartider samt bländare, då jag inte vet vad du har för kamera..
mvh
BMW, bogsering med wire :/