3273
Sök

Kamera inställningar?

This is me
334 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
Försökte ta lite nya schyssta bilder idag bla kvälls bilder.. Men de blev inte alls så bra som jag hoppats.

Så nu tänkte jag se om någon kunnig person har lust att lära mig lite.

Första saken, Focusen på kameran
Det finns 3 olika inställningar på den kameran jag använt (nixon)
En som linkar en blomma, en som liknar typ träd och sen en som ser mer ut som spetsar eller något liknande typ diagram.

Vad gör alla dessa? Hur gör jag att få focusen på bilen och inte omgivningen.

På kvällen då. Stänger jag av blixten så blir offtast alla bilder suddiga eller dålig kvalite. Finns en hel det olika blixstalternativ bla portträtt osv. Hur gör jag för att få bra bilder på kvällen?

Rullande bil, hur gör jag att få kameran att ta kort på rullande däck. När jag tog en bild idag så såg det ut som om däcken stod still..

Hoppas någon kan hjälpa mig lite. För att se några bland de bättre bilderna för kvällen så kolla in min fiesta ST150

BMW Power
2 362 Inlägg
28 oktober 2007
Vet inte riktigt vad det är för kamera du använder..

Men blomman är för närbilder, sen bilden med träd? eller menar du träd och berg typ? det är ju isåfall en inställning som hjälper på naturbilder? ..

Använder aldrig färdiga inställningar på min Systemkamera..

Kör med en Nikon D70s.

Med systemkamerorna så kan du välja fokusområden, dvs, om du inte har själva objektet mitt i kameran, så kan du ändra fokusen på sidan av bilden där objektet står som du ska ta på, fast ha mer bild på själva miljön..

Om det nu är så du menar..

Använder personligen aldrig blixt på kvällarna. När jag är ute på någon fotosession, är det stativ som gäller och inget annat.. blir oftast bara en del av bilden som blir ljus när man använder blixt, beror ju självklart på vad det är för grejer man använder samt inställningar..

Det där med rörliga föremål är en ganska lätt grej faktiskt..

Det problemet du har med att däcket såg ut att stå stilla är för att du använder för snabb slutartid.. visserligen ska man ha en snabb slutartid fast inte för snabb så att säga.. gäller att hålla kameran stilla bara och låta kameran ha lite mer tid på sig att ta själva exponeringen så ska du se att det blir bättre.. men som sagt, vet inte hur du ställer om slutartider samt bländare, då jag inte vet vad du har för kamera..

mvh

BMW, bogsering med wire :/

This is me
334 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
Okej, det var en del lärorikt smile

BMW Power
2 362 Inlägg
28 oktober 2007
Kul om det hjälper lite..

Skrev bara på, läste direkt inte igenom efter wink

Men är det något mer du undrar? smile

Edit:

Här ser du en bild t.ex på ett objekt som rör sig wink

http://i67.photobucket.com/albums/h312/Fugge/Street/-07/Birka3/2-1.jpg
Senast redigerat av FugitivE (28 oktober 2007)

BMW, bogsering med wire :/

This is me
334 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
Inte vad jag kommer på just nu, farsan har köpt en billigare digitalkamera idag.. kollade lite på den nyss o nu förstår jag hur jag får hjulen ett rullla iaf smile

Antar att man måste ha en systemkamera för att få fina bilder, som du säger..

Hopplare
104 Inlägg
28 oktober 2007
Om du vill ha bra bilder i mörkret ska du köpa ett ljusstarkt objektiv.Men då måste man köpa en kamera till sitt objektiv först... och det kan bli dyrt sad

Lika lyckat som Melle mels comeback

Miklen
28 oktober 2007
Går lika bra me ett bra stativ. Jag använder inte blixt på bilar..klarar mig utan dom reflexerna.. Har inget vidare ljusstarkt objektiv heller.

Man måste inte ha nå vidare kamera bara för att utan huvudsaken är att man kan ställa bländare å slutare manuellt..

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
29 oktober 2007
Dakiz skrev:
Antar att man måste ha en systemkamera för att få fina bilder, som du säger..

Nej det behövs inte. Alla bilderna på min bil är tagen med en vanlig halvtaskig digitalkamera. O ärligt talat tycker jag dom ser rätt bra ut faktiskt. :P

Whine whine!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
29 oktober 2007
Haha, att du behöver en systemkamera för att få fina bilder stämmer verkligen inte.

Det du behöver för kvällsbilderna är ett STATIV. Antingen köpa ett, eller använd naturliga stativ. Såsom soptunnor, stenar, en annan bil. Vad som helst. Sen använder du självutlösare. Och naturligtvis ingen blixt.

Och till din fokusfråga.

Blomman är makro. Närbilder.

De andra ska nog föreställa olika landskapsalternativ. Satsa på någon av dem.

Det bästa är ju att leka sig fram, ta kort med många olika inställningar. Anteckna vilka du använde.. Så kan du se vad varje alternativ på kameran gör!

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

This is me
334 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Edil_ skrev:
Haha, att du behöver en systemkamera för att få fina bilder stämmer verkligen inte.

Det du behöver för kvällsbilderna är ett STATIV. Antingen köpa ett, eller använd naturliga stativ. Såsom soptunnor, stenar, en annan bil. Vad som helst. Sen använder du självutlösare. Och naturligtvis ingen blixt.

Och till din fokusfråga.

Blomman är makro. Närbilder.

De andra ska nog föreställa olika landskapsalternativ. Satsa på någon av dem.

Det bästa är ju att leka sig fram, ta kort med många olika inställningar. Anteckna vilka du använde.. Så kan du se vad varje alternativ på kameran gör!

Tack, då vet jag smile

Oseriös Aktör
592 Inlägg
6 november 2007
LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG slutartid på mörka bilder. beror lite på vad iofs vad du fotar men iallafall och kameran stilla.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

vaarala
184 Inlägg
6 november 2007
lånar tråden. hur ställer man in LÅÅÅÅÅÅNG slutar tid big_smile har en canon eos400D. och vilken inställning bör man ha när man tar bilder på rörliga objekt? "sport"?

haha tacksam för svar!

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
6 november 2007
Som sagt, mycket är redan besvarat på dina/era frågor.
Stativ är ett måste om man skall fota i dåligt ljus och ej använda blixt.
Blixt gör sig inte på bilar i mörker, då allt som reflekterar ljus blir ljust och allt annat bara mörkt. Ex. fotat en bil framifrån och du ser i stort sätt bara reg skylten, (typexempel). Om kameran inte har manuella inställningar, så kommer den försöka ta längre slutare automatiskt om du stänger av blixten. Se då till att ha stativ eller ställa kameran på något hårt och stabilt. A = bländar förval med slutar automatik, S = slutarförval med bländar automatik, M = helt manuell.

För att besvara frågan om hur man ställer in lång slutartid. Vrid på ratten som har A/S/M till antingen S eller M, då dessa lägen är förval för slutartid. På min Nikon så markeras sekunder med " .. ex. 15" = 15 sekunder, vet inte riktigt hur Canon har, men antar att det är liknande.
Riktingt lååååång slutartid får du om du vrider dig förbi alla sekunder, tills det står "bulb", då är slutartiden så lång som du håller ner knappen... vet inte hur många minuter eosen klarar, men det blir då begränsningen.. tongue
Senast redigerat av Edge83 (6 november 2007)

//Edge

Sök