Alecci skrev:
Med reservation för Guds allsmäktighet (se mitt föregående inlägg), så anser jag att Guds anspråk på makt över sin skapelse motsäger Guds eget koncept om "fri vilja". Om man ska hårddra det, så är sann fri vilja att kunna göra det som faller dig in, vare sig det beror på instinkter eller uttänkta handlingsprogram, utan att behöva ta ansvar för dina handlingar därmed följande konsekvenser. Om du hela tiden har ett hot om gudomligt fördömande eller avståndstagande hängandes över dig, så är det ingen fri vilja eller fritt val vi talar om, det är snarare utpressning eller per definition hot. Erkännes, du har fortfarande ett val, men det är inte fritt, ty det är satt under press.
Den enda riktigt sanna fria vilja som skulle kunnat existera hade varit om människan istället trott att det istället
inte fanns en högre makt som dömde och vägde dess tankar och/eller handlingar. Först då hade sann fri vilja kunnat existera och grunden till ett gott moraliskt värde inom varje enskild individ kunnat främjats.
I stort sett sant det du säger, men du kan inte bortse från faktumet att hade religion inte existerat så hade man inte kunnat använda den som ursäkt för nämnda krig, låt vara att vissa krigshetsare hade hittat på andra orsaker för att binda sina anhängare. Till yttermera visso, även om de flesta krig
utkämpats och
avslutats oberoende av religion (och exempelvis istället för eller på grund av frihet som du nämnde), så har flertalet krig
påbörjats med differerande åsikter i religionsfrågor som grund.
Även om jag inte tror på särskilt mycket av det som står i Bibeln, så har jag mycket respekt för denna skrift då den är ett enastående dokument, vare sig dess innehåll är sanning eller inte. Och just däri ligger kärnan! Bibeln består av
väldigt mycket som kan styrkas, men
väldigt lite som kan bevisas. Jag hoppas och tror att du är medveten om att en styrkt tes inte är detsamma som en bevisad tes. Därtill finns även delar av Bibeln som är motbevisade, i alla fall om man ska använda samma resonemang som
blacken använt ovan. Att demonstrera detta förhållande skulle ta mig för OfT i nuläget, men på uppmaning står jag gärna till tjänst därom!
Det mest tragiska i alltihop är att vi som talar mot religionen i den bemärkelsen att den förutsätter tro på något som tycks övernaturligt och därtill ofta är otroligt eller helt enkelt icke bevisbart, är mitt tidigare uttalande att
tron har alltid en utväg, just därför att det rör sig om en tro, i motsats till ett vetande.
Det är alltid svårare att göra fakta påvisbar än det är att göra tro plausibel, oavsett vilka andra argument du än må ha, om inte annat eftersom drivkraften att bevisa något förutsätter en tro på att detsamma går att bevisa!
På det sättet kommer tro alltid att ha en fördel, ganska snarlikt "ett slag under bältet" till formen, som vetandet inte har.
För övrigt tycker jag inte någondera parten behöver se ner på sin motståndare, då frågan om Guds existens i slutänden är så pass sofistisk att diskussion eller debatt därav egentligen är absurd.