3484
Sök

Bättringslacka?!

17 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Trots att det finns en klistrad tråd om lack så måste jag ändå fråga då jag inte är säker hur jag ska gå till väga!

Det är så att jag ska bättringslacka ett områda på cirka 15x15 cm på skärmen...

Jag provade först en gång, då maskerade jag och lackade och allt verkade bra, tills jag drog bort tejpen, då var det ju kvar en kant som inte gick att polera ner sad

så nu har jag lackat med lös maskering (höll en pappskiva cirka 1 cm från plåten) och nu efteråt är det en övergång av klarlacken som är cirka 4 cm bred! det är alltså en sträv övergång med "klarlacks-damm"... kommer jag kunna polera bort den övergången och sen är det bra?

eller ska jag göra på nått annat sett då jag bättringslackar?

kan ju knappt sova om nätterna då jag bara funderar över det här tongue så hoppas ni kan hjälpa mig!

mvh Henrik

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
30 oktober 2007
YammaHenke skrev:
Trots att det finns en klistrad tråd om lack så måste jag ändå fråga då jag inte är säker hur jag ska gå till väga!

Det är så att jag ska bättringslacka ett områda på cirka 15x15 cm på skärmen...

Jag provade först en gång, då maskerade jag och lackade och allt verkade bra, tills jag drog bort tejpen, då var det ju kvar en kant som inte gick att polera ner sad

så nu har jag lackat med lös maskering (höll en pappskiva cirka 1 cm från plåten) och nu efteråt är det en övergång av klarlacken som är cirka 4 cm bred! det är alltså en sträv övergång med "klarlacks-damm"... kommer jag kunna polera bort den övergången och sen är det bra?

eller ska jag göra på nått annat sett då jag bättringslackar?

kan ju knappt sova om nätterna då jag bara funderar över det här tongue så hoppas ni kan hjälpa mig!

mvh Henrik

Matta ner hela skärmen med 500\ 600 slippapper, sedan tar du och punktbättrar somdet heter i lackspråk, du lägger färg där skadan är så det fylls ut (blir blött)
se dan disar du ut lite ifrån den blöta punkten ut kanske 10 cm eller kortare bara disar, sedan låter du det torka sedan på med klarlacken över hela skärmen, sen äre klart smile
Fast annars kan du ju rugga upp ytan med 500 papper lägga på färgen och sesan bara disa ut klarlacken..
Eller så polerar du ytan efter du har maskerat in området.. fats det blir inte 100%igt,, bättre att lägga på ny klarlack över hela skärmen..

mvh kimpa
Senast redigerat av kimpan_90 (30 oktober 2007)

17 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
jaha... men som jag har gjort nu, kommer jag kunna få de rätt bra? med rubbing å så... för jag vill ju inte göra om det en tredje gång sad

sen så är ju bilen en opel calibra... och deras bakskärmar är ganska stora tongue så det skulle gå åt mkt klarlack då!

1 072 Inlägg
31 oktober 2007
Polera räcker alldeles utmärkt. i värsta fal kan du behöva våtslipa innan.

17 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
hur länge måste jag vänta innan jag törs polera med rubbing? för det ser ju för j*vligt ut nu med den där övergången på 3-4 cm sad törs jag prova med rubbing redan efter kanske 24 timmar?

341 Inlägg
31 oktober 2007
Ett bra tips när man ska lackera en liten yta och polera ihop det med orginalacken är att polera innan man lackerar. Då fäster färgen inte lika bra i skarven och går att "smälta" ihop nästan helt osynligt. Dock måste rubbingen/polishen vara siliconfri.

Finns en guide med bilder här:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0

Sök