3825
Sök

Vart kan man köpa billiga Pysventiler!

Allt i allo
358 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#1
Är det någon som vet ett ställe som man kan fåtag i en billig pysventil?

Jag har kollat runt å det ligger på 260kr nästan överallt, men jag vill ha en billigare då jag ska mixtra med den och försöka bygga om den till en elektronisk som reagerar på hur mycket jag gasar:D

De é nice !

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
1 november 2007
#2
Ramneborg skrev:
Är det någon som vet ett ställe som man kan fåtag i en billig pysventil?

Jag har kollat runt å det ligger på 260kr nästan överallt, men jag vill ha en billigare då jag ska mixtra med den och försöka bygga om den till en elektronisk som reagerar på hur mycket jag gasar:D

Om du tänker på dumpventil (samma sak kanske?) så kommer den reagera på hur mycket du gasar.

Fast du kanske tänkte på nåt annat?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 november 2007
#3
Varför då? pysventilen använder du för att lura wastegaten att tro att laddtrycket inte är så högt som det i verkligheten är. Vilket laddtryck det i slutändan blir beror naturligtvis på din gasfot oavsett om du har pysventil eller inte?

pysventil och dump är inte samma sak.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

25 Inlägg
1 november 2007
#4
Funkar lika bra med en gasol kran som pys ventil

121 Inlägg
1 november 2007
#5
P-Power skrev:
Funkar lika bra med en gasol kran som pys ventil

Jo men gasol och rör pryttlar ihuvudtaget är säkerligen dyrare än en pysventil.


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
1 november 2007
#6
zovix skrev:
pysventil och dump är inte samma sak.

My bad. *skäms*

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

25 Inlägg
1 november 2007
#7
Du skrev:
P-Power skrev:
Funkar lika bra med en gasol kran som pys ventil

Jo men gasol och rör pryttlar ihuvudtaget är säkerligen dyrare än en pysventil.

finns för typ 170kr på järn äffärer sen verkstäder som renoverar husvagnar har säkerligen för ett bra pris

Allt i allo
358 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#8
Men alltså. pysventilen släpper ut luften som går mellan turbon och tryckvakten, jag ska bygga en som ändrar sig så att den höjer laddtrycket när jag stampar på gasen, men när jag bara trycker på lite ska den bara va som vanligt.

Jag har ritningar på hur jag ska göra men jag behöver en pysventil som man kan reglera från kupén.

De é nice !

8 156 Inlägg
1 november 2007
#9
Låter som ett väldigt intressant projekt wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Allt i allo
358 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#10
Jopp. Det är ingen av er som har en avlaggd pysventil?

De é nice !

6 851 Inlägg
1 november 2007
#11
Varför skall du ha detta..? Jag tror bara du kommer få problem med skenande ladd och spikningar..


Allt i allo
358 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#12
Måste ju testa?! om det funkar:P

De é nice !

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 november 2007
#13
Ramneborg skrev:
Måste ju testa?! om det funkar:P

Vad skulle du vinna med detta som gaspedalen inte redan löser åt dig?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 867 Inlägg
1 november 2007
#14
Testa med en annan bil än din saab om du vill ha kvar dina kolvar/din motor.
Saabar i allmänhet ska man ge fan i att "pystrimma" då deras motorstyrningar är som dom är.
Ska du öka laddtrycket så köp ett chip.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Allt i allo
358 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#15
Den är redan chippad smile

Men man måste testa vad som händer om man ökar trycket lite, och om min plan funkar som den ska så är det inte ett så stort problem som ni tror.

Btw, Detdär med att man ej skall pystrimma saab är bullshit, Min polare har en saab 9000 turbo och den är pystrimmad, har varit det i flera år. och den har inte pajjat än.

De é nice !

25 Inlägg
6 november 2007
#16
Jag kör med pysventil oxå det funkar bra för mig, bara dra in en slang från wastegaten till en pysventil och i stället för det kör jag gasolkran, bus enkelt att bygga och skit roligt när man laddar bra mycket! big_smile

1 661 Inlägg
6 november 2007
#17
Ramneborg skrev:
Men alltså. pysventilen släpper ut luften som går mellan turbon och tryckvakten, jag ska bygga en som ändrar sig så att den höjer laddtrycket när jag stampar på gasen, men när jag bara trycker på lite ska den bara va som vanligt.

Jag har ritningar på hur jag ska göra men jag behöver en pysventil som man kan reglera från kupén.

Att den ska ändra sig när man gasar kan jag inte förstå över huvudtaget.
Om du inte gasar så spelar det ingen roll alls om den sitter där eller inte.
Det är ju bara när du gasar som din bil laddar max och det är då du lurar Wastegaten och håller den stäng en extra stund så att du laddar högre med din pysventil.
Det allra billigaste är att gå till en akvariebutik och köpa en plastventil för 19 kr och ett T-kors för 9kr. Men då är det ju skitprylar också.
Om du är rädd om motorn ska du satsa på en elektronisk laddstyrning. Men jag vet inte hur det funkar på Saab.

526 Inlägg
6 november 2007
#18
om man endå har chippat en bil..
VARFÖR I HELVETE kostar man inte på å sätter ricktiga saker under huven???
köpa nå billigt jäkla krams under huven..
om du har chippat bilen vilket kostar en bra slant i dags läge så har du råd å köpa en rejäl dump åxå..
de kanske inte e jäkligt bra för motorn och sitta å leka med att ställa om laddtrycket.. turbom i min bil laddar 1.3 bar vid fullt vridoch de e MYCKET för min bil.. en saab turbo kan den ladda 0.4Bar orginal??
Skärpning nu köp rejäla grejjer!!


Bilmekaniker
199 Inlägg
6 november 2007
#19
TyraX skrev:
om man endå har chippat en bil..
VARFÖR I HELVETE kostar man inte på å sätter ricktiga saker under huven???
köpa nå billigt jäkla krams under huven..
om du har chippat bilen vilket kostar en bra slant i dags läge så har du råd å köpa en rejäl dump åxå..
de kanske inte e jäkligt bra för motorn och sitta å leka med att ställa om laddtrycket.. turbom i min bil laddar 1.3 bar vid fullt vridoch de e MYCKET för min bil.. en saab turbo kan den ladda 0.4Bar orginal??
Skärpning nu köp rejäla grejjer!!

Saabar laddar allt mer än så orginal wink

526 Inlägg
6 november 2007
#20
mm:S sry then.. men visste inte därför satt jag frågetecken efter....



Sök