3232
Sök

kapa stakar B21ET

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
#1
har prata me en turbo guru som ja känner. han sa att man bör kapa stakarna i b21et för att kunna ladda till max. och nu undrar ja om någon har prövat det?? hur många milimeter bör man ta bort. har hört att 4 milimeter bör räcka, men för att vara på den säkra sidan frågar ja.. de sitter M stakar i motorn. hur många hästar klarar dom. har hört att dom ska klara lite mer än ordinal! ? eller är ja ute och cyklar?! smile


mvh anders

NO Turbo Shit, Just REAL Power

10 287 Inlägg
8 november 2005
#2
Bäst du sätter på vinterslangarna, för du (eller din guru) är ute och cyklar.

"Kapa stakarna" är inte aktuellt.

Vad har du för turbo i dagsläget som klarar av att ladda så mycket?

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
#3
har inget som klarar så mycket! men genom att kapa stakarna och förändra förbränningrummen i toppen så ska de tydligen gå och få ut max effekt omhar har en turbo som då klarar av att trycka ifrån. han har turbo konvernterat mycke och skruvar varje dag jobbat med gubbarna från mc express.

NO Turbo Shit, Just REAL Power

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
#4
du kan så mycke väl ha rätt men de är bara en tanka på vad ja skulle villja testa smile

NO Turbo Shit, Just REAL Power

10 287 Inlägg
8 november 2005
#5
Man kapar inte stakar. Man köper stakar med rätt längd. Stakar är inget stångämne man kan kapa och svetsa ihop ostraffat.
Och experter som yrar om laddtryck skall man ta med många nypor salt. Det är max cylindertryck som är intressant.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
#6
okey smile de har du rätt i ! du vet inte hur många hk M stakarna klarar isf ?? smile

NO Turbo Shit, Just REAL Power

10 287 Inlägg
8 november 2005
#7
Hkr? Omöjligt att säga då belastningen beror på max cylindertryck. Men det finns motorer som har bromsats till 400Hkr med Bofors (m) stakar och hållit.
Man kan dock diskutera huruvida men behöver kulpena dom eller inte men då måste vi fiska upp en materialexpert.

/Göran

zarex skrev:
okey smile de har du rätt i ! du vet inte hur många hk M stakarna klarar isf ?? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

31 Inlägg
8 november 2005
#8
kapa stakarna 5mm blir kanon bra, kan nog ladda minnst 3.8 bar, lycka till


12 086 Inlägg
8 november 2005
#9
Jag håller med om vad göran säger, att kapa stakar och svetsa ihop låter mindre säkert? Det är ju ett otroligt tryck på dom där stakarna. Svarva kolvar är väl ett bättre alternativ om man ska hålla sig till budgettrim.

billinge
95 Inlägg
8 november 2005
#10
det är bätre att du fixar stakar ifrån volvo 940 96 års dåm holler bätre än m stakar och svärva av på kolvarna eller grövre topp pakning

bensin i blodet och motorolja i öronen

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
#11
joo de är sant,. men tänkte mest om någon prövat det och fått det att hålla ihop !

NO Turbo Shit, Just REAL Power

16 Inlägg
8 november 2005
#12
zarex skrev:
okey smile de har du rätt i ! du vet inte hur många hk M stakarna klarar isf ?? smile

M stakar är mycket hållbara och ja vet om 3 st som har bromsat mellan 485 och 545 hk med dom stakarna...


213 Inlägg
8 november 2005
#13
kimpan skrev:
det är bätre att du fixar stakar ifrån volvo 940 96 års dåm holler bätre än m stakar och svärva av på kolvarna eller grövre topp pakning

Du vet att det inte är samma vevlager i b21 som b230 va??

Det är inta bara att stoppa i vevstakar från b230 i b21...

3 Inlägg
8 november 2005
#14
Att kapa stakar e ju bara för dumt...köp stakar av sten parner istället för 5000 kr (4 st) då vet du at du håller.

10 287 Inlägg
8 november 2005
#15
Nu backar vi bandet för stackars Zarex. Hans orginal sprut kommer att säga stopp långt....långt....innan han får problem med sina orginal stakar. Så alla fräsiga ideer om att stoppa i 940 stakar eller SPM stakar etc kan han lägga på hyllan tills vidare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

9 november 2005
#16
Man ska aldrig kapa och svetsa stakarna av två anledningar 1: Stakarna blir inte raka när ni väl fått i hopp dom (slåt sig av värmen)
2: Ni försvagar dom ger dom en svagare punkt.

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
#17
Sharky skrev:
Nu backar vi bandet för stackars Zarex. Hans orginal sprut kommer att säga stopp långt....långt....innan han får problem med sina orginal stakar. Så alla fräsiga ideer om att stoppa i 940 stakar eller SPM stakar etc kan han lägga på hyllan tills vidare.

/Göran

skulle inte använda sprutet pga spikningar osv. lekte mest med tanken om allt. skulle vara kul och höra bara om någon prövat de. JA ja vet att de inte skulle hålla så bra osv (svetsare)

NO Turbo Shit, Just REAL Power

bilmekaniker
131 Inlägg
10 november 2005
#18
240Mannen skrev:
kimpan skrev:
det är bätre att du fixar stakar ifrån volvo 940 96 års dåm holler bätre än m stakar och svärva av på kolvarna eller grövre topp pakning

Du vet att det inte är samma vevlager i b21 som b230 va??

Det är inta bara att stoppa i vevstakar från b230 i b21...

b21??är det inte zarex 740 forumet gäller??iså fall ä det ju en b230..
var har du fått den dumma ideen om att det ä en b21 i en 740??

anledningen till att kolvarna inte passar i en b21 ä inte bara vev lagrena..det ä väl ett av dom mindre problemen men b230 motorn ä en låg kompressions motor medan b 21 är en hög komps motor vilket gör att det garantera inte går att blanda in b230 kolvar i nån b21


volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
11 november 2005
Trådstartare
#19
chevalillis skrev:
240Mannen skrev:
kimpan skrev:
det är bätre att du fixar stakar ifrån volvo 940 96 års dåm holler bätre än m stakar och svärva av på kolvarna eller grövre topp pakning

Du vet att det inte är samma vevlager i b21 som b230 va??

Det är inta bara att stoppa i vevstakar från b230 i b21...

b21??är det inte zarex 740 forumet gäller??iså fall ä det ju en b230..
var har du fått den dumma ideen om att det ä en b21 i en 740??

anledningen till att kolvarna inte passar i en b21 ä inte bara vev lagrena..det ä väl ett av dom mindre problemen men b230 motorn ä en låg kompressions motor medan b 21 är en hög komps motor vilket gör att det garantera inte går att blanda in b230 kolvar i nån b21

har köpt en 244 från 76. ska ha motorn i den. 740 får va i brukskick.

NO Turbo Shit, Just REAL Power


Sök