Humell skrev:
Du skrev:
motor_power skrev:
vad för högtalare till en bil ska man ha för att de ska dunka typ lika som i en volvo 850?
Omöjligt att veta då det fins många olika ljudsyst./högtalare i olika modeller/år/ljudpak.
...Varför inte få ett bra ljud istället? ;-)
Köp billiga prylar du om du vill att det ska "dunka", för det spelar nog skiten ur det mesta orginaljud i bilar.
Njaa jag kör en 97ans volvo s70 med stora stereon, alltså 805 och det är djävulskt bra ljud i den, 8 hgt 4 fram 4 bak, jävligt stillrent ljud!
Jo, för jag/trådskaparen var säkert intreserad att du har största kittet i din s70...
Vad han menade var vilket ljud han skulle "ha för att de ska dunka typ lika som i en volvo 850?"
Om jag får andvända denna tråd lite...
(detta är min uppfattning)
Ett bra *stereo ljud har 2st huvudljudkällor, höger och vänster dessa kanaler brukar i tex. en hemmastereo vara riktade mot den som lyssna på ett sådant sätt att ljudet kommer frammifrån.
-I en bil är detta svårt att uppnå eftersom det blir en mer närlyssning av högtalare pga. utrymmeskäl.
Att bastoner/frekvenser faller bort är en självklarhet eftersom det redan är en bullrig miljö i en bilkup´e.
Därför vill lyssnaren oftast ha en förstärkning av basfrekvenser i en bil.
Dessa två bekymmer brukar i en bil lösas med att man monterar flera element i ett nära område för lyssnaren/lyssnarna ev. även en baslåda. (Presis som i stora ljudpak. på tex. s70)
Men sedan är det mycket sällan en hög kvalité på högtalarelementen som monteras i en bil, även om där sitter 10st högtalare så håller förmodligen de inte samma kvalité som 10st dyra/medel element på så vis så skulle han kunna köpa relativt billiga element som garanterat spelar upphängningen av org. ljudpak.
Jag är ganska noga med ljud faktist och har lyssnat på många org. pak och jag har uppgraderat flera st, och element som sitter i bilar org. brukar vara lågpris.