erito skrev:
Jag har skrivit att Haldex lamellkoppling i sig inte är fel, det är installationen som många gör dåligt. Audi har lyckats bäst av dessa då de har konstant aktiverad lamellkoppling. En del varianter av Haldex har problem att överföra tillräckligt med kraft.
Alla kopplingar för diffar och fyrhjulsdrift har olika specifikation på hur mycket kraft de kan föra över och hur snabbt de kan reagera och hur länge de klarar att vara 'aktiverade' innan de slits ut mekaniskt. Haldex jobbar på att få sin koppling att klara mer/hålla bättre.
Problemet är ofta att biltillverkarna inte lägger in bra diffbromsar/diffspärrar utan litar på elektronik. Fungerar väl 'till vardags' men då man verkligen behöver 4x4 så brukar man hitta svagheterna....
Vilka bilar med Haldex har INTE konstant aktiverad lamellkoppling? Mig veterligen inga. (Möjligen nåt hemmabygge om det finns?)
Inga Haldex-bilar har problem att föra över tillräckligt med kraft pga Haldex-kopplingen. Däremot lider Volvo av klena vinkelväxlar, precis som dom gjorde på visko-tiden.
Skulle Audi ha klarat detta bäst? Audis lösning är direkt tagen, utan någon som helst förändring, från VW. VW borde alltså ha det exakt likabra, precis som de andra syskonen (Skoda, Seat) i VAG-familjen.
Bäst borde väl Bugatti lyckats isf, som för över upp till 1001hk med en (i princip standars) Haldex-koppling. (Huset är lättat och några komponenter är av lättare material för att jaga vikt - kostnad är underordnad i prioritet på denna bil).
Att Haldex LSC inte kan överföra tillräckligt med kraft är alltså taget ur luften.
Sista stycket har du helt rätt i, biltillverkarna använder ESP-system istället för "riktiga" diffbromsar/spärrar för att bromsa rätt hjul. Kostnadseffektivt, men inte lika bra för "riktig offroad". De flesta AWD-modeller som Haldex (och många andra system) sitter i är dock sällan byggda för offroad ändå. XC70/XC90 liksom TT/A3/S3 eller Passat/Golf är byggda för asfalt. (Ja, även XC90!)
Titta på 4x4 i de bilar du menar klarar dom här extrema situationerna.. klarar du att köra i 180km/h med det inkopplat? Svar nej. Kan du fickparkera med det systemet tillkopplat? Nej.
A well, mina 5cent...