2551
Sök

4-hjulsdrivet bilköp!

Administratör
2 980 Inlägg
7 november 2007
#41
Om vi försöker hålla oss till topic så är det alltid så att folk har olika åsikter om saker och ting. Vem som är först med vad är inte så intressant igentligen men för att nämna ett exempel så hade cadillac "tror jag det va" airbag i nån modell 73 "för er som tror att det är en ny uppfinning" Jag tycker att 4wd är bra på vintern och vid regn osv men inte optimalt på torrväg och ganska tungt att dra runt på. Vag:s bilar har bra grejjer tycker jag skyline måste väl ha den mest optimala 4wd eftersom den är ställbar nästan hur som helst och även urkopplingsbar? Det finns massa bra bilar med 4wd så köp den du tycker är snyggast.

En kopp av den svarta såsen...

34 Inlägg
7 november 2007
#42
Ja nog var Audi Quattro först med att sprida budskapet och gör det bra än idag smile
Men Porsche var lååångt före:

"The true inventor of four-wheel drive is not really known; the history of such was not well recorded. Ferdinand Porsche designed and built a four-wheel driven Electric vehicle for the k. u. k. Hofwagenfabrik Ludwig Lohner & Co. (at Vienna) in 1899, presented to the public during the 1900 World Exhibition at Paris. "

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

342 Inlägg
7 november 2007
#43
erito skrev:
Ja nog var Audi Quattro först med att sprida budskapet och gör det bra än idag smile
Men Porsche var lååångt före:

"The true inventor of four-wheel drive is not really known; the history of such was not well recorded. Ferdinand Porsche designed and built a four-wheel driven Electric vehicle for the k. u. k. Hofwagenfabrik Ludwig Lohner & Co. (at Vienna) in 1899, presented to the public during the 1900 World Exhibition at Paris. "

Haha, okej wink du har grävt fram lite mer fakta än jag aldrig hade en tanke på.. men då är vi överens på en punkt då =P att Audi står högt som flaggskepp för 4wd idag =P hehe..

Men för att summera vad vi (lr jag iaf) har kommit fram till! En fin bil med 4wd att ha nu skulle vara någon av Audis Quattro..  lr så, en Subaru då ;P

Once you go Skyline, you´ll never go back!

kevlar_soul
7 november 2007
#44
evo

2 Inlägg
7 november 2007
#45
Du kan köpa min (=

1 453 Inlägg
7 november 2007
#46
erito skrev:
VivaLaFritz skrev:
Tuggarn skrev:
Subaru e bilen! Mer riktig fyrhjulsdrift får man leta efter!

Behöver inte leta så länge då..  Audis Quattro..  tack vare Audi och sin fyrhjulsdrift som bilar som Impreza och Evo finns idag!

Hmmm.. du kanske inte vet att Subaru byggde den första fyrhjulsdrivna bilen som en vanlig konsument kunde köpa? Uppfinningen i sig som europeisk skepnad kommer ifrån en Porsche-släkt. Audi var kanske trea på tåget, men deras Quattro system med torsen diff är helt okay smile

Subaru skräddarsyr sin fyrhjulsdrift för varje kombination chassi-växellåda-motor etc. Alltid världsklass.

Haldex lamellkoppling i sig är inte något större problem, men sättet den används på i många modeller är inte optimalt.

Känns som att någon sprungit in i reklambladsväggen? :-)


Starkt Nürburgring-beroende :)
95 Inlägg
7 november 2007
#47
Evo all the way wink

1 255 Inlägg
7 november 2007
#48
Beror ju på helt i vilken pris klass man letar men Skyline GT-R rekomenderar ja varmt en fin R32 GT-R går ju få för 130.000:-  smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

34 Inlägg
7 november 2007
#49
sveddan skrev:
erito skrev:
VivaLaFritz skrev:

Behöver inte leta så länge då..  Audis Quattro..  tack vare Audi och sin fyrhjulsdrift som bilar som Impreza och Evo finns idag!

Hmmm.. du kanske inte vet att Subaru byggde den första fyrhjulsdrivna bilen som en vanlig konsument kunde köpa? Uppfinningen i sig som europeisk skepnad kommer ifrån en Porsche-släkt. Audi var kanske trea på tåget, men deras Quattro system med torsen diff är helt okay smile

Subaru skräddarsyr sin fyrhjulsdrift för varje kombination chassi-växellåda-motor etc. Alltid världsklass.

Haldex lamellkoppling i sig är inte något större problem, men sättet den används på i många modeller är inte optimalt.

Känns som att någon sprungit in i reklambladsväggen? :-)

He he he nu när jag läser det efteråt ser jag att man kanske skulle kunna sälja det till Subarus reklamavdelning smile
Jag har provat en massa olika awd system och kommit fram till att det är en j..vla skillnad på hur de fungerar. Efter det läste jag på om allt jag kunde hitta inom awd, 4x4.

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
7 november 2007
#50
mikee skrev:
Volvo fyrhjulsdriften som de kallar det är ingen konstant fyrhjulsdrift, bakhjulen hjälper bara till när framhjulen ej får fäste och det funkar bara upp till 40km/h sen så är dem framhjulsdrivna.
Mvh Mikael

Nu är du ute o cyklar.... Volvo (om vi håller oss till personbilar) har olika system beroende på vilken årsmodell av AWD du tittar på. Äldre = visko, nyare = Haldex.
Båda fungerar på liknande sätt och åtminstonde Haldex funkar i alla hastigheter.

Och då undrar jag precis som Goffen vad Erito menar med att Haldex inte duger? Nu är iofs min Haldex uppgraderad med annan mjukvara, men jag vet ju hur den va original också.
Den vanligaste missuppfattningen med Haldex är att den bara driver bak när framhjulen spinner - det är helt fel!

/Mattias

"The Stig"
390 Inlägg
7 november 2007
#51
Audi Quattro hela dan säger jag smile

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
7 november 2007
#52
Köp min big_smile

34 Inlägg
9 november 2007
#53
matteeee skrev:
mikee skrev:
Volvo fyrhjulsdriften som de kallar det är ingen konstant fyrhjulsdrift, bakhjulen hjälper bara till när framhjulen ej får fäste och det funkar bara upp till 40km/h sen så är dem framhjulsdrivna.
Mvh Mikael

Nu är du ute o cyklar.... Volvo (om vi håller oss till personbilar) har olika system beroende på vilken årsmodell av AWD du tittar på. Äldre = visko, nyare = Haldex.
Båda fungerar på liknande sätt och åtminstonde Haldex funkar i alla hastigheter.

Och då undrar jag precis som Goffen vad Erito menar med att Haldex inte duger? Nu är iofs min Haldex uppgraderad med annan mjukvara, men jag vet ju hur den va original också.
Den vanligaste missuppfattningen med Haldex är att den bara driver bak när framhjulen spinner - det är helt fel!

Jag har skrivit att Haldex lamellkoppling i sig inte är fel, det är installationen som många gör dåligt. Audi har lyckats bäst av dessa då de har konstant aktiverad lamellkoppling. En del varianter av Haldex har problem att överföra tillräckligt med kraft.

Alla kopplingar för diffar och fyrhjulsdrift har olika specifikation på hur mycket kraft de kan föra över och hur snabbt de kan reagera och hur länge de klarar att vara 'aktiverade' innan de slits ut mekaniskt. Haldex jobbar på att få sin koppling att klara mer/hålla bättre.

Problemet är ofta att biltillverkarna inte lägger in bra diffbromsar/diffspärrar utan litar på elektronik. Fungerar väl 'till vardags' men då man verkligen behöver 4x4 så brukar man hitta svagheterna....

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
9 november 2007
#54
erito skrev:
Jag har skrivit att Haldex lamellkoppling i sig inte är fel, det är installationen som många gör dåligt. Audi har lyckats bäst av dessa då de har konstant aktiverad lamellkoppling. En del varianter av Haldex har problem att överföra tillräckligt med kraft.

Alla kopplingar för diffar och fyrhjulsdrift har olika specifikation på hur mycket kraft de kan föra över och hur snabbt de kan reagera och hur länge de klarar att vara 'aktiverade' innan de slits ut mekaniskt. Haldex jobbar på att få sin koppling att klara mer/hålla bättre.

Problemet är ofta att biltillverkarna inte lägger in bra diffbromsar/diffspärrar utan litar på elektronik. Fungerar väl 'till vardags' men då man verkligen behöver 4x4 så brukar man hitta svagheterna....

Vilka bilar med Haldex har INTE konstant aktiverad lamellkoppling? Mig veterligen inga. (Möjligen nåt hemmabygge om det finns?)
Inga Haldex-bilar har problem att föra över tillräckligt med kraft pga Haldex-kopplingen. Däremot lider Volvo av klena vinkelväxlar, precis som dom gjorde på visko-tiden.

Skulle Audi ha klarat detta bäst? Audis lösning är direkt tagen, utan någon som helst förändring, från VW. VW borde alltså ha det exakt likabra, precis som de andra syskonen (Skoda, Seat) i VAG-familjen.

Bäst borde väl Bugatti lyckats isf, som för över upp till 1001hk med en (i princip standars) Haldex-koppling. (Huset är lättat och några komponenter är av lättare material för att jaga vikt - kostnad är underordnad i prioritet på denna bil).
Att Haldex LSC inte kan överföra tillräckligt med kraft är alltså taget ur luften.

Sista stycket har du helt rätt i, biltillverkarna använder ESP-system istället för "riktiga" diffbromsar/spärrar för att bromsa rätt hjul. Kostnadseffektivt, men inte lika bra för "riktig offroad". De flesta AWD-modeller som Haldex (och många andra system) sitter i är dock sällan byggda för offroad ändå. XC70/XC90 liksom TT/A3/S3 eller Passat/Golf är byggda för asfalt. (Ja, även XC90!)

Titta på 4x4 i de bilar du menar klarar dom här extrema situationerna.. klarar du att köra i 180km/h med det inkopplat? Svar nej. Kan du fickparkera med det systemet tillkopplat? Nej.

A well, mina 5cent...

/Mattias

hades2k
13 april 2008
#55
Gammal intressant tråd jag hittade här... smile
Jag gillar min Jeep Cherokee -03:a starkt. Kan varmt rekomendera den. Den har Select-Trac, vilket innebär att man kan välja mellan 2wd, "4wd full-time", "4wd part-time" samt 4wd lågväxel. I full-time så är mellan-diffen fri så man kan köra på alla underlag med 4wd och i part-time är mellan-diffen låst vilket resulterar i bättre terrängegenskaper på mycket löst underlag. Hittade en bra sida om just Jeep's Select-Trac...
http://ezinearticles.com/?Jeep-Select-T … ;id=281045

blacken
13 april 2008
#56
hades2k skrev:
Gammal intressant tråd jag hittade här... smile
Jag gillar min Jeep Cherokee -03:a starkt. Kan varmt rekomendera den. Den har Select-Trac, vilket innebär att man kan välja mellan 2wd, "4wd full-time", "4wd part-time" samt 4wd lågväxel. I full-time så är mellan-diffen fri så man kan köra på alla underlag med 4wd och i part-time är mellan-diffen låst vilket resulterar i bättre terrängegenskaper på mycket löst underlag. Hittade en bra sida om just Jeep's Select-Trac...
http://ezinearticles.com/?Jeep-Select-T … ;id=281045

Yeahh, Nu så snackar vi fyrkrafs.. smile

34 Inlägg
30 juli 2009
#57
matteeee skrev:
erito skrev:
Jag har skrivit att Haldex lamellkoppling i sig inte är fel, det är installationen som många gör dåligt. Audi har lyckats bäst av dessa då de har konstant aktiverad lamellkoppling. En del varianter av Haldex har problem att överföra tillräckligt med kraft.

Alla kopplingar för diffar och fyrhjulsdrift har olika specifikation på hur mycket kraft de kan föra över och hur snabbt de kan reagera och hur länge de klarar att vara 'aktiverade' innan de slits ut mekaniskt. Haldex jobbar på att få sin koppling att klara mer/hålla bättre.

Problemet är ofta att biltillverkarna inte lägger in bra diffbromsar/diffspärrar utan litar på elektronik. Fungerar väl 'till vardags' men då man verkligen behöver 4x4 så brukar man hitta svagheterna....

Vilka bilar med Haldex har INTE konstant aktiverad lamellkoppling? Mig veterligen inga. (Möjligen nåt hemmabygge om det finns?)
Inga Haldex-bilar har problem att föra över tillräckligt med kraft pga Haldex-kopplingen. Däremot lider Volvo av klena vinkelväxlar, precis som dom gjorde på visko-tiden.

Skulle Audi ha klarat detta bäst? Audis lösning är direkt tagen, utan någon som helst förändring, från VW. VW borde alltså ha det exakt likabra, precis som de andra syskonen (Skoda, Seat) i VAG-familjen.

Bäst borde väl Bugatti lyckats isf, som för över upp till 1001hk med en (i princip standars) Haldex-koppling. (Huset är lättat och några komponenter är av lättare material för att jaga vikt - kostnad är underordnad i prioritet på denna bil).
Att Haldex LSC inte kan överföra tillräckligt med kraft är alltså taget ur luften.

Sista stycket har du helt rätt i, biltillverkarna använder ESP-system istället för "riktiga" diffbromsar/spärrar för att bromsa rätt hjul. Kostnadseffektivt, men inte lika bra för "riktig offroad". De flesta AWD-modeller som Haldex (och många andra system) sitter i är dock sällan byggda för offroad ändå. XC70/XC90 liksom TT/A3/S3 eller Passat/Golf är byggda för asfalt. (Ja, även XC90!)

Titta på 4x4 i de bilar du menar klarar dom här extrema situationerna.. klarar du att köra i 180km/h med det inkopplat? Svar nej. Kan du fickparkera med det systemet tillkopplat? Nej.

A well, mina 5cent...

Att ha 95-5 % fördelning anser jag är en icke-inkopplad lamellkoppling eftersom den kraften inte kan påverka bilen nämnvärt.

Man kan visst köra 180km/h och fickparkera med en bil som har mekaniska diffbromsar både fram, center och bak. Eller går inte det med tex Impreza WRX STi ? wink

Nog vet Audi/VW hur man skall bygga en 4x4 men de bygger en del väldigt bra och en del väldigt begränsat (pris/funktion). Varför har de tex en helt annan uppsättning för 4x4 i Touareg än i Passat? Vaför har Audi i sina 'dyrare' modeller torsen m.m. och haldex i sina mindre billigare? Det beror delvis på motorplacering, men inte bara. Subaru vet också hur man bygger och har triumfkortet med rejäla växlar/kopplingar i kombination med symmetri (jämför att ro en eka med olika långa åror eller lika långa åror.... ).

smile

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

806 Inlägg
30 juli 2009
#58
Go tråd lyfting haha


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
30 juli 2009
#59
Det fina med att ha 95-5 är att kraften finns där när den behövs, inte en stund senare som på visko-bilar. Men när den inte behövs finns den inte (knappt) där, som på "dyra" Audi och vissa Subaru.

Diffbromsar är inga problem, eftersom dom inte låser full time. Men prova att fickparkera en bil med stumt 50-50 (låst mellandiff) på torr asfalt!

Varför har Audi i sin dyraste modell en visko-koppling? (R8!) I nya TT RS med en helt ny-utvecklad motor (rak 5cyl) använt sig av Haldex-tekniken om den är så dålig? Bilen kostar över 600k, så din teori om "de dyrare vs de billigare" håller inte.

Subarus 4wd får du gärna kika närmre på, då dom har ganska olika teknik i bilarna beroende på vilken motor och låda du väljer. Nu kan jag inte vilka kombinationer som har vad, men samma är det inte!!
Är din manuell eller automat?

/Mattias

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 juli 2009
#60
matteeee skrev:
Varför har Audi i sin dyraste modell en visko-koppling? (R8!)

Är inte det för att dom har fucked upp delning? Typ 80-20 med merparten bak

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök