2211
Sök

Avgasvärden

Control systems engineer
24 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
Vad händer med lambdavärdet när man bygger om avgassystemet? tappar man tryck så att det skjuter i höjden?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
Miklen
10 november 2005
Ja blev underkänd på besiktningen..lr min bil blev iaf tongue Lambda värdet och HC värdet va för högt.. ja hade ETT ca 2 mm stort hål i min slutburk å han sa att d kunde lura lambda värdet.. ja har lite svårt å tro d iofs men nåt ska man väl tro på då.. ska te verkstan ida.. kanske e d så lät att d e d hålet som gör skillnaden. Då borde ju ett dåligt avvägt system kunna påverka kanske.. men att trycket ändras bryr sig nog inte lambdasonden av.. den e ju bara avgaskännare smile

Control systems engineer
24 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
Jag är helt säker på att du kommer få igenom bilen när du lagat hålet, det gör en jätteskilldnad!

Miklen
10 november 2005
Mm får hoppas på d iaf.. Blir ju inte så billigt om d e luftmassemätarn eller lambdan som e kass..eller ännu värre.. om d e katten.. men vi får väl se smile

Miklen
10 november 2005
En liten uppdatering här wink Va inte bara ett litet hål d va typ 3 större wink skitnajs haha men nu e d fixat..ska testa besiktningen imorgon igen..

bilmekaniker
131 Inlägg
Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 november 2005
Miklen skrev:
Mm får hoppas på d iaf.. Blir ju inte så billigt om d e luftmassemätarn eller lambdan som e kass..eller ännu värre.. om d e katten.. men vi får väl se smile

lamdan e inte så farligt dyr ifall du inte har bytt upp dig... 200:- på självplocken för original lamda

Control systems engineer
24 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
Xoff skrev:
Miklen skrev:

lamdan e inte så farligt dyr ifall du inte har bytt upp dig... 200:- på självplocken för original lamda

200 för en ny med..
Men ingen som har nått svar på tråden?

bilmekaniker
131 Inlägg
10 november 2005
jo..det händer inget mer än att dom kan tycka att den låter för mycket på bil provningen

214 Inlägg
11 november 2005
Lambdasonden mäter syreöverskott, har man ett hål framför lambdasonden så kommer det in mer luft i avgaserna och den visar snålare (högre lambdavärde)

Vad ni pratar om för tryck vet jag inte, eftersom lambdan fullständigt skiter i det, den mäter som sagt syreöverskott..

50 Inlägg
11 november 2005
Stämmer exakt som 900 Power har skrivit...
Även om man har ett hål efter sonden och avgasvärdena är ok så visar avgastestern fel lambdavärde!!

Sök