2647
Sök

Skillnad mellan "Coliver sats" och "vanliga sänk sats"?

LillNaisarn
10 november 2007
Trådstartare
#1
Som topic lyder så undrar jag vad är "skillnaderna" mellan coliver och vanlig sänknings sats?

Finns det några speciella fördelar med tex Coliver ?

( Kanske en dum fråga, men frågar man inget får man inget veta wink )

edit:såg nu att jag postat i fel del av forumet ngn får vara vänlig och flytta till Chassi, bromsar och transmission
Senast redigerat av LillNaisarn (10 november 2007)

2 283 Inlägg
10 november 2007
#2
Vad jag har fattat det som kan man ställa in coilovers på olika sätt utefter körsätt men väghållningsfjädrar är konstanta i ett läge.

R.I.P. Michael Jackson!

Zoom Zoom
381 Inlägg
10 november 2007
#3

Power is Nothing Without Control

LillNaisarn
10 november 2007
Trådstartare
#4
Pikey skrev:
Vad jag har fattat det som kan man ställa in coilovers på olika sätt utefter körsätt men väghållningsfjädrar är konstanta i ett läge.

Antog ngt sånt, tänkte att man mestadels ställer in tex Camber&Toe vinkel'n och att man kan sänka/höja bilen enklare än m "vanliga dämpare"
NitrousOxideSystem skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coilover

Tackar & bockar, dock bara smått jobbigt och läsa på engelska smile

1 417 Inlägg
10 november 2007
#5
en sänksats är väl oftast bara fjädrarna, medan coiloversatsen är dämparen och fjädern. Eller har jag fel då?


Bilvårdstekniker
766 Inlägg
10 november 2007
#6
Ja du har väll fått svaret redan , att coilovers är ställbart !
Har det på audin och är helnöjd, kostar en liten slant mer än en vanlig sänkningsats/väghållningsats men det tycker jag är värt på tanke på
att det går att justera höjden som man vill ha den smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

49 Inlägg
10 november 2007
#7
med coilovers går det å sänka å höja och ställa in hur mycket däcket ska ta i baken=) alltså vill du ha bra fäste så ställer du dom på ett sätt vill du ha lite sämre tex bak för drifting så vinklar du däcken lite så dom står snet...smile

livet är för kort för att köra diesel.....

8 156 Inlägg
10 november 2007
#8
Tråd flyttad
/Moderator

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

LillNaisarn
11 november 2007
Trådstartare
#9
Holme skrev:
en sänksats är väl oftast bara fjädrarna, medan coiloversatsen är dämparen och fjädern. Eller har jag fel då?

Jag syftade på ett "kitt" dvs dämpare & fjädrar anpassade för varandra tex H&R kitt.
ser inte iden med att bara montera fjädrar.
Jirno skrev:
med coilovers går det å sänka å höja och ställa in hur mycket däcket ska ta i baken=) alltså vill du ha bra fäste så ställer du dom på ett sätt vill du ha lite sämre tex bak för drifting så vinklar du däcken lite så dom står snet...smile

Ah det är det precis som jag förstått det att man kan ändra Camber vinkeln på däcken, (Antar att det är camber man ändrar då man kör "Drifting")
_Norrland_ skrev:
Ja du har väll fått svaret redan , att coilovers är ställbart !
Har det på audin och är helnöjd, kostar en liten slant mer än en vanlig sänkningsats/väghållningsats men det tycker jag är värt på tanke på
att det går att justera höjden som man vill ha den smile

Yes det var som jag trodde, tänkte om det var ngt mera än så.
Ja dom kostar ju lite mer iaf, H&R kittet jag kikat på gick lös på 8k tror jag det var i tyskland, och D2's Coilover kitt 1200$+frakt+tull+moms (~12k?)

Skulle du personligen ansee att det är värt dom tusenlapparna att köpa Coilover kitt?
Phaetoon skrev:
Tråd flyttad
/Moderator

Tack smile

654 Inlägg
12 november 2007
#10
Coilovers är en sk ställbar chassi sats.
Man kan beroende på benens justeringsmöjligheter ställa tex:Rebound,höjd på bilen,m,m.
En vanlig chassis sats med dämpare och fjäder har en förbestämd sänkningsnivå och kan inte justeras på nått sätt.(med vissa undantag på dämparens retur tryck osv som tex gula Koni).
Stora skillnaden mellan coilover är justeringsmöjligheterna.
En vanlig bil som vanligen körs på gatan och även buskörs lite har oftast ingen användning av coilovers (av det bättre,dyrare slaget) iom att man inte kan utnyttja dess kapacitet på vanlig väg många ggr.

En stor fördel med Coilovers är även att man kan göra en sk Cornerweight för att OPTIMERA sin bil med sig själv i till det yttersta.
Detta går INTE att göra med en vanlig chassi sats.

OBS: Coilovers ska INTE förväxlas med CoiloverSleevs.Dvs,coilover fjäder med hyllsa som man trär över sina org dämpare osv..Detta är ett dåligt sätt att tro sig få väghållning iom att man inte får en dämpare och fjäder som är anpassade till sin bil.Man får i dom flesta fallen sämmre väghållning av detta.

LillNaisarn
12 november 2007
Trådstartare
#11
Blida skrev:
Coilovers är en sk ställbar chassi sats.
Man kan beroende på benens justeringsmöjligheter ställa tex:Rebound,höjd på bilen,m,m.
En vanlig chassis sats med dämpare och fjäder har en förbestämd sänkningsnivå och kan inte justeras på nått sätt.(med vissa undantag på dämparens retur tryck osv som tex gula Koni).
Stora skillnaden mellan coilover är justeringsmöjligheterna.
En vanlig bil som vanligen körs på gatan och även buskörs lite har oftast ingen användning av coilovers (av det bättre,dyrare slaget) iom att man inte kan utnyttja dess kapacitet på vanlig väg många ggr.

En stor fördel med Coilovers är även att man kan göra en sk Cornerweight för att OPTIMERA sin bil med sig själv i till det yttersta.
Detta går INTE att göra med en vanlig chassi sats.

OBS: Coilovers ska INTE förväxlas med CoiloverSleevs.Dvs,coilover fjäder med hyllsa som man trär över sina org dämpare osv..Detta är ett dåligt sätt att tro sig få väghållning iom att man inte får en dämpare och fjäder som är anpassade till sin bil.Man får i dom flesta fallen sämmre väghållning av detta.

Hej & Tack för ditt bra svar! dessa coliver's jag funderar på tror jag dock inte att det går att ställa "Redound på". men jag anser inte att det är så noga då så som du säger att bilen ska enbart brukas på gata så jag är inte ute efter det "värsta".

Du kanske vet ngt om D2 Coliver's - Sport Gen3 ? är smått inne på dessa då dom inte kostar skjortan av en, det enda som oroar mig är hur dessa klarar "året om användning" då dom är gjorda i aluminium, kanske du har ngt tips eller åsikt ang hur dessa funkar på ens bil som brukas året runt & gata ?
Dessa jag funderar starkt på: http://www.streetperformance-butik.se/S … 02-3_16407

654 Inlägg
12 november 2007
#12
D2 är rätt okej..visst inget herre jösses bra kvalitets märke..Lite för hårda i sättningen för mitt tycke vad gäller vanlig/inspirerande gat körning.lite njurbälte´s varning typ.(såg nu i länken att man släppt lite i hårdheten på dom=)..)
Just D2 mfl i alu är inte så värst lämpade för vårat svenska klimat..Som du säkert vet så rostar inte aluminium..Men det ärgar som fan i stället.

Vad ska du ha Coilisarna till?
Köra nått på bana eller bara gata.
För många ggr så klarar man sig grymt bra med bara anstämda dämpare och fjädrar.Typ H&R mfl.
Och får då på köpet även lite pengar kvar till annat roligt i plånboken.


antar att det är 8 och 8,5 fjädrarna dom levereras med..tror det kan va rätt okej för gata med dom iaf iom att mercan väger lite mer också.
Dom du har i länken är i min mening overkill för dig om du inte ska köra en massa på bana och verkligen är i behov av inställningsmöjligheterna som det ger att kunna ställa rebound också.
Du skulle lätt klara dig med bara höjd justering.(och då säkerligen ben som även blir några kr billigare också).
Senast redigerat av Blida (12 november 2007)

LillNaisarn
12 november 2007
Trådstartare
#13
Blida skrev:
D2 är rätt okej..visst inget herre jösses bra kvalitets märke..Lite för hårda i sättningen för mitt tycke vad gäller vanlig/inspirerande gat körning.lite njurbälte´s varning typ.(såg nu i länken att man släppt lite i hårdheten på dom=)..)
Just D2 mfl i alu är inte så värst lämpade för vårat svenska klimat..Som du säkert vet så rostar inte aluminium..Men det ärgar som fan i stället.

Vad ska du ha Coilisarna till?
Köra nått på bana eller bara gata.
För många ggr så klarar man sig grymt bra med bara anstämda dämpare och fjädrar.Typ H&R mfl.
Och får då på köpet även lite pengar kvar till annat roligt i plånboken.


antar att det är 8 och 8,5 fjädrarna dom levereras med..tror det kan va rätt okej för gata med dom iaf iom att mercan väger lite mer också.
Dom du har i länken är i min mening overkill för dig om du inte ska köra en massa på bana och verkligen är i behov av inställningsmöjligheterna som det ger att kunna ställa rebound också.
Du skulle lätt klara dig med bara höjd justering.(och då säkerligen ben som även blir några kr billigare också).

Japps jag vet, där av frågade jag om det tros funka "året om", är inte så sugen på att kasta ut 10 000:- på ett par dämpare som ser ut som f-n själv efter att använt dom en vinter,
och är inte heller så jätte sugen på att tvätta varje dag för att undvika detta så gott som det går.

Jag vill ha det för att det går att "sänka mer" än med vanliga tex H&R Cup Kitte't som är bara 60/40mm, samt att det går att ställa hur mjukt/hårt man vill ha det (fast är ju inte så viktigt då jag inte har några tankar på bana).

Visst även så är H&R Cup kitte't lite billigare (tror det var omkring 3k på street performance), men jag vill gärna ha sänkt lite mer än 60/40.

Som sagt om du har tips och idér åt en mottages dom tacksamt
RouziMotorsport skrev:
e du ute efter kvalité eller bara billigast?......lr mittemellan?

Är väll mera mittimellan, vill hellre ha ngt så när kvallite, är ju inte precis ute efter ÖHLINARE eller Eibach eller några sånna (Ser inte iden med att ha herrejösses dyra, då jag ändå kommer att bruka bilen som vanlig bil, och inte har som sagt några större ambitioner att köra på bana),

Är även öppen för andra tips, vill helst inte lägga mer än omkring 10 - 12 000:- ,

Tackar & bockar för hjälpen och råden från samtliga smile

654 Inlägg
12 november 2007
#14
Okej okej..du vill lira lowrider=P..Iom att D2 är alu ben så undvik gärna dom,och även mer om du är slö med tvättandet.
Visst,man kan köpa sånna och sen spraya med wax.Men lixom?!nä!

Om du lägger din budget kring 10-12 så skulle ja personligen titta på H&R´s ben alt KWs.KWs ben är i rostfritt nu mera och om ja minns rätt så reagerar inte det som alu gör med vinter,salt och slask.
Dessa ben är dessvärre dyrare än D2 benen du ´länkade till.MEN,beställ gärna benen direkt ifrån tyskland isf så slipper du vårat svenska pris på slag som alla handlare lägger på.
Ingen mons/tull kostnad fårn tyskland..Bara frakten och den är inte särskillt dyr.
Både till KW och H&R finns det utbytes fjädrar med annan springrate om du tycker det är för hårt/mjukt.
Plus att dom båda har ben som går att skruva ned hela 120mm om ja kommer ihåg rätt.Men om denna möjlighet finns till just din bil vet ja inte.
Ett annat alt skulle ju va att hitta nån av dessa begagnat..Men risken är nog inte så stor här i sverige iom din bilmodell...Ev kanske dessa möjligheter finns nere i tyskland på tex merca forum osv.Ev kanske även på deras motsvarighet till vårat blocket.
Man kan ju som du säkert förstår även sätta in annonser där nere för att försöka hitta några beg i bra skick.

Meister
6 763 Inlägg
12 november 2007
#15
Coilover var väll från början en vanlig spiralfjäder med dämpare i mitten. Men nu mer så är väll det standard på de flesta bilar så att de ställbara har fått namnet Coilovers? Det är så jag har uppfattat det.


LillNaisarn
13 november 2007
Trådstartare
#16
Blida skrev:
Okej okej..du vill lira lowrider=P..Iom att D2 är alu ben så undvik gärna dom,och även mer om du är slö med tvättandet.
Visst,man kan köpa sånna och sen spraya med wax.Men lixom?!nä!

Om du lägger din budget kring 10-12 så skulle ja personligen titta på H&R´s ben alt KWs.KWs ben är i rostfritt nu mera och om ja minns rätt så reagerar inte det som alu gör med vinter,salt och slask.
Dessa ben är dessvärre dyrare än D2 benen du ´länkade till.MEN,beställ gärna benen direkt ifrån tyskland isf så slipper du vårat svenska pris på slag som alla handlare lägger på.
Ingen mons/tull kostnad fårn tyskland..Bara frakten och den är inte särskillt dyr.
Både till KW och H&R finns det utbytes fjädrar med annan springrate om du tycker det är för hårt/mjukt.
Plus att dom båda har ben som går att skruva ned hela 120mm om ja kommer ihåg rätt.Men om denna möjlighet finns till just din bil vet ja inte.
Ett annat alt skulle ju va att hitta nån av dessa begagnat..Men risken är nog inte så stor här i sverige iom din bilmodell...Ev kanske dessa möjligheter finns nere i tyskland på tex merca forum osv.Ev kanske även på deras motsvarighet till vårat blocket.
Man kan ju som du säkert förstår även sätta in annonser där nere för att försöka hitta några beg i bra skick.

Japps är mestadles därför, visst kan man ju annars köra på lite "bonn" att köpa H&R kitt och kapa men det förstör ju halva idén tycker jag, och tycker 60/40mm är inte så mkt, har hemma liggandes ett 50/50 H&R fjädrar dock så vill jag ha ytterligare några cm till utöver det,

Jag har paratat med dom på Street Performance och dom intygade på att det inte skulle vara några problem
"- Fungerar i nordiskt klimat, har ett vax som vi säljer som heter Mercasol 2 som fungerar att vaxa in dem för att skydda emot saltet."
så menade dom, funkar detta eller måste man iaf enligt din mening tvätta minst 1gång vecka eller?

Med H&R's ben menar du "vanliga" eller Coilover's ? är inte så insatt i detta ämne ,
är inte så speciellt intresserad av begangnat, dock kan det väll bli aktuellt men ser gärna att jag köper nytt,

Har sökt Mycket till W124 och finns inte ett enda coiloverkitt, närmaste är W210 som passar som jag tänkte köpa,

Du får gärna länka om du hittar ngt H&R eller KW, en fråga är inte KW lite billigare eller så kanske jag förväxlar med FK nu ?

1 827 Inlägg
13 november 2007
#17
RouziMotorsport skrev:
Holme skrev:
en sänksats är väl oftast bara fjädrarna, medan coiloversatsen är dämparen och fjädern. Eller har jag fel då?

mkt riktigt, coilovers kan man ställa in blnd 32 olika lägen.

Detta är en så grov generalisering att man kan säga att det är helt fel.

Det finns coilovers som endast är justerbara i höjdled, och det finns coilovers där du kan justera förspänning i fjädern, dämparhårdhet och höjd. På bilar med McPherson upphängning kan man på vissa modeller även ställa in camber och castervinklar.

Om jag har förstått ditt problem helt så vill du bara att bilen ska bli så låg som möjligt? Jag rekommenderar då låga fjädrar (typ sänkningssats) och dämpare som är lika låga. Du kan altså inte använda orginaldämpare om du ska sänka så mycket.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

654 Inlägg
13 november 2007
#18
Jo visst förstör man lite av själva konceptet med att sänka radiakalt med Mcp-ben och fjädrar..Menv isst det funkar..Men inte lika väl som med coilovers..Men samtidigt så skall du ju mest ha dom för imponator effekten och "höjden" och ine för körningens skull..Så skulle teoretiskt funka med fjädrar modell tog kosta och riktigt avstämda dämpare till dom fjädrarna.
MEN,kan bli lite knivigt om man sen köper stora hjul osv osv för att anpassa det fullt ut med skärmkanter osv.Så Coilover är nog det bästa.

Njaa,Har tyvär aldrig själv kört med D2 ben..Men har kompisar som gjort det..Och ja vet i katten om ja skulle våga anväda dessa på vintern även om det är sprayat med ett skyds hölje..För salt och vinter är rätt hårt så att säga...Ett jäkal ös i det när det väl fått fäste i metallen dessvärre.Nä,rätt säker på att man iaf måste tvätta benen noga och sen spraya om dom lite då och då..,.iaf vad vännerna dels fått göra..medans nån annan tvättade några ggr i veckan osv..plus en del som inte använde bilen på vintern ens pga tex detta och mycket annat.
Med begagnade H&R ben så menade ja Coilover ben från H&R..Just coilovers från tex H&R och KW har riktigt bra och hög kvalitet och det finns gott om reservdelar till dom..Men dom flesta coilovers som sitter på en vanlig entuiast bil har oftast rullat rätt lite på bana så att säga.Och är då iom det i bra skick..Så ser inte meningen med att betala för helt nya när det finns beg i minst lika bra skick..Men som skrivet förut,tillgången på ben i beg utförande till din bil är nog inte så stor..

H&R,KW är väl både billigt och bra om man ser till kvaliten man får..Men smatidigt i mångas ögon dyra saker..En rätt rellativ fråga från individ till individ..FK är ungefär samma som:Supersport,cobra etc etc..inte mycket att hänga i granen vad gäller seriöst för bankörning tex i mitt tycke..Men visst dom funkar säkert till vanlig gat körning..Men kvalitets messigt är dom sämmre än just H&R och KW..finns flera bra tillverkare sen,men priserna börjar sticka iväg allt mer och mer ju bättre och mer kvalitiva saker man söker.
Men i ditt fall med bara "styling" effekten och kunna sänka ned mycket så skulle du kunna köpa tex: D&W,FK,mfl "lågpris" coilovers..men köp INTE sleeves då!..usch usch i min mening.

1 827 Inlägg
13 november 2007
#19
Jag kör på D2. Riktigt dåliga coilovers om man jämför med värstingarna KW, HR mm mm, men otroligt mycket bättre än vanliga fjäderben. För mig var det ekonomin som bestämde vad det blev för några, och jag kör ju inte med bilen på vintern så för mig är ju det inget problem. Men i ärlighetens namn, om det är en showbil, varför köra med den på vintern?

Just H&R håller enligt mig otroligt bra kvalitét. En polare har kört med sina H&R 15000 mil varav ett antal hundra varit på bana utan att någon dämpare har börjat läcka eller liknande, det kallar jag kvalitét.

Rouzi: Det jag påpekade var fel är att man inte alls kan ställa alla coilovers i 32 olika lägen. Nästan uteslutande så har alla variant 1 (tex KW, HR mm) endast justering i höjdled.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

LillNaisarn
13 november 2007
Trådstartare
#20
Blida skrev:
Jo visst förstör man lite av själva konceptet med att sänka radiakalt med Mcp-ben och fjädrar..Menv isst det funkar..Men inte lika väl som med coilovers..Men samtidigt så skall du ju mest ha dom för imponator effekten och "höjden" och ine för körningens skull..Så skulle teoretiskt funka med fjädrar modell tog kosta och riktigt avstämda dämpare till dom fjädrarna.
MEN,kan bli lite knivigt om man sen köper stora hjul osv osv för att anpassa det fullt ut med skärmkanter osv.Så Coilover är nog det bästa.

Njaa,Har tyvär aldrig själv kört med D2 ben..Men har kompisar som gjort det..Och ja vet i katten om ja skulle våga anväda dessa på vintern även om det är sprayat med ett skyds hölje..För salt och vinter är rätt hårt så att säga...Ett jäkal ös i det när det väl fått fäste i metallen dessvärre.Nä,rätt säker på att man iaf måste tvätta benen noga och sen spraya om dom lite då och då..,.iaf vad vännerna dels fått göra..medans nån annan tvättade några ggr i veckan osv..plus en del som inte använde bilen på vintern ens pga tex detta och mycket annat.
Med begagnade H&R ben så menade ja Coilover ben från H&R..Just coilovers från tex H&R och KW har riktigt bra och hög kvalitet och det finns gott om reservdelar till dom..Men dom flesta coilovers som sitter på en vanlig entuiast bil har oftast rullat rätt lite på bana så att säga.Och är då iom det i bra skick..Så ser inte meningen med att betala för helt nya när det finns beg i minst lika bra skick..Men som skrivet förut,tillgången på ben i beg utförande till din bil är nog inte så stor..

H&R,KW är väl både billigt och bra om man ser till kvaliten man får..Men smatidigt i mångas ögon dyra saker..En rätt rellativ fråga från individ till individ..FK är ungefär samma som:Supersport,cobra etc etc..inte mycket att hänga i granen vad gäller seriöst för bankörning tex i mitt tycke..Men visst dom funkar säkert till vanlig gat körning..Men kvalitets messigt är dom sämmre än just H&R och KW..finns flera bra tillverkare sen,men priserna börjar sticka iväg allt mer och mer ju bättre och mer kvalitiva saker man söker.
Men i ditt fall med bara "styling" effekten och kunna sänka ned mycket så skulle du kunna köpa tex: D&W,FK,mfl "lågpris" coilovers..men köp INTE sleeves då!..usch usch i min mening.

Tack för ditt svar, känns ut lite väl att lägga så pass "mkt" pengar 10 000:- på ett par coilover's jag inte kommer att "våga" bruka under vintern, spec med tanke på att man är en fattig student,

Nej är som du säger. Visst är jag inte ute så mycket efter väghållningen men vill inte för dens skulle att den ska gå som en orm efter vägen, som det kan villja på göra om man kapar för mkt smile Stora hjul lär väll inte komma på (dvs om man inte betraktar 18" som "stort") har då inga större planer på ngt större iaf som det ser ut nu,

Visst om jag skulle få tag i ngt i mkt bra skick så spelar det inte ngn roll, har letat efter flera olika Coilover kitt till MB utan att göra ngt större resultat sad även prövat att höra mig runt på Amerikanska forum utan ngn större framgång, prövat även googla efter det utan ngn framgång,

Lutar nu lite smått åt H&R Cup kittet, känns ut smått surt iom att man måste vara "rädd" att köra på vintern och att dom ska bli uppätna, känns ut jobbigt att hyra tvätt hall 2-3ggr/vecka samt att skydda dom så ofta.

Hört med FK å.f och det fanns inte till min modell, varit i kontakt med samtliga svenska å-f av Coilover's jag kunnat hitta utan att ngn haft ngt till en förutom SP.

är även som du säger mestadels för "stylingen's" punkt jag ska ha det smile
får försöka leta vidare efter KW eller H&R, ngn får gärna posta om dom vet ngn som säljer så man kanske lyckas få köpt, annars i "värsta fall" får jag prata vidare med dom på SP.

Tackar & bockar för alla vettiga svar & råd och hjälpen man fått,
Eisenhut skrev:
Jag kör på D2. Riktigt dåliga coilovers om man jämför med värstingarna KW, HR mm mm, men otroligt mycket bättre än vanliga fjäderben. För mig var det ekonomin som bestämde vad det blev för några, och jag kör ju inte med bilen på vintern så för mig är ju det inget problem. Men i ärlighetens namn, om det är en showbil, varför köra med den på vintern?

Just H&R håller enligt mig otroligt bra kvalitét. En polare har kört med sina H&R 15000 mil varav ett antal hundra varit på bana utan att någon dämpare har börjat läcka eller liknande, det kallar jag kvalitét.

En bil är väll till för att användas wink ?
Skulle gärna köra på H&R men jag vill väll inte ens tänka på prislappen,
har inte heller påstått att ens bil är show-bil smile
Senast redigerat av LillNaisarn (13 november 2007)


Sök