EPG skrev:
Efter att ha kört prickfritt i 18 år så var det nu min tur, eller ja inte prickfritt kanske men jag har väl alltid haft turen att farbror blå har varit någon annanstanns de gånger jag har varit och gasat lite extra.
I vilket fall som helst så var jag på väg till jobbet, körde ut på 2+1-vägen där det just nu pågår en del vägarbeten. Efter vägarbetena hamnar jag bakom en lastbil och sen när det blev tvåfiligt så skulle jag köra om denna.
Under omkörningen så märker jag att bilen inte går riktigt som den ska så jag åker omkring och testar lite och gasar mer eller mindre och märker till slut att bilen går bättre på halvgas än på fullgas.
När sen bilen går någorlunda vettigt i motorn så passar jag på att köra om några bilar efter att det blir tvåfiligt igen på 2+1-vägen, har ingen aning om hur fort det går men det är en bra bit över den gällande hastigheten. Jag kan tillägga att jag hade lite bråttom till jobbet också. Sen blir det enkelfiligt igen och även 70-sträcka. Efter 70-sträckan börjar bilen att gå illa igen (när jag ska börja gasa på) så jag svänger in till kanten för att göra en "norsk reset" på motorn. I samband med detta så ser jag hur det börjar att blinka blått i bakrutan och efter en stund kommer det fram två poliser som börjar att skälla ut mig (inget konstigt med det med tanke på att jag kanske körde lite fortare än jag borde). Bland det första de säger är att "vi har inte klockat din hastighet", bra tänker jag då blir det nog bara böter och sen kan jag åka vidare och behålla kortet. Däremot talar de om att jag är misstänkt för vårdslöshet i trafik eftersom att jag låg allderles för nära framförvarande fordon på 70-sträckan.
Någonstans så får jag även reda på att jag har två val, antingen blir det rättegång eller så blir det böter. I mitt huvud så börjar då kugghjulen att snurra och jag kommer fram till att den kostnaden som en rättegång kostar samhället vida överskrider det eventuella bötesbeloppet för att jag har legat för nära framförvarande fordon så utan att tänka efter speciellt mycket mer så hör jag mig själv säga att "då får det bli det första alternativet" varpå jag blir ombedd att komma och sätta mig i polisbilen för att en kollega är på väg med en alkoholprovare.
Vid detta tillfället så är adrenalinnivån i höjd med öronen ungefär men tror ändå att hal lyckades ganska bra att behålla lugnet.
Efter en stund så kommer kollegan fram och jag får blåsa, 0,0 såklart.
Jag får mina rättigheter och skyldigheter upplästa för mig igen och får åter frågan om jag inte väljer böter istället men jag står fast vid mitt beslut (rätt eller fel?) så jag får lämna mina personuppgifter och får sen tillbaka körkortet och får åka därifrån.
Själv är jag ju ganska övertygad om att detta åtal kommer att läggas ned, eller vad tror ni andra?
Jag inser ju att det på ett sätt är ett ganska högt spel och jag riskerar ju i slutändan att få betala ännu mer än vad jag från början skulle ha gjort, men samtidigt så är det enda jag är misstänkt för att jag har legat lite för nära framförvarande fordon. Dessutom är jag tidigare helt ostraffad.
Sen är det ytterliggare en sak, om knappt två veckor måste jag besikta min bil (vilket jag misstänker att de har koll på) så jag antar att de förmodligen kommer ha koll på så jag inte åker ut och kör med den bilen efter siste februari (om jag inte hinner att fixa besiktningen innan dess). Skulle jag köra obesiktat så kommer man ju att stoppa mig för att försöka sätta dit mig för det också och möjligen lägga till detta på min "meritlista" för att få ytterliggare argument för att sätta dit mig.
Tankar om detta?