3537
Sök

turbotryck 850!

161 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Tjena! big_smile
Har lite problem med min volvo 850 t5 -96 då den laddar 0,6-0,7 bar och laddade 1,0-1,1 bar förut!
Det hela började med att turbon ryckte och blödrade när jag gasade fullt och det blev bara värre och värre med tiden! Körde in bilen i polarens verkstad och hittade en slang som var helt av och en slang som var sprucken till turbotrycks regulatorn! Efter det så har bilen gått som den ska och den laddar friskt i turbon och man känner att den är pigg igen. Men nu laddar turbon bara 0,6-0,7 som en orginal t5. Har hört någon som har snackat om att wastegate:n har gått tillbaka till något "grundläge".
Bilen är chippad med BSR chip steg 1

Någon som vet vad som har hänt och vad ska jag göra för att få tillbaka samma laddtryck som jag hade förut.

Är tacksam för alla svar  smile

Mvh Robert

IT-Tekniker
376 Inlägg
21 november 2007
kan vara mycket som är fel..

slangar, wastegate-fjädern, magnetventilen osv.. lättast är att åka till någon som vet mycket om volvo's motorer och be dem kolla igenom allt som har med det att göra..

161 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
billy skrev:
kan vara mycket som är fel..

slangar, wastegate-fjädern, magnetventilen osv.. lättast är att åka till någon som vet mycket om volvo's motorer och be dem kolla igenom allt som har med det att göra..

Slangar är det inte för dem har jag gått igenom väldigt noga och har sprutat startgas för att se om motorn reagerade men hittade inga läckage. Magnetventil ska jag testa när jag får tid/ork.
Ja får väl vända mig till någon volvo kunnig! smile
Tack för svaret!

Fler som har några förslag, Bara släng in dem!
Tacksam för alla svar smile

Mvh Robert
Senast redigerat av RobertJ (22 november 2007)

945 Inlägg
23 november 2007
tja.....har du gjort nåt med bilen som har kunnat påverka programvaran från bsr....du kanske ska testa och lägga in orginalprogrammet i bilen ...för det ska ju ligga kvar i bsr boxen å sen lägga in bsr:s program igen...bara en teori...jag menar eftersom bilen går bra för övrigt......hur verkar laddkurvan..laddar den jämnt och schysst hela vägen?...kan ju va wasten som har kroknat åxå

blinka blått om du vill rejsa!

161 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
TTTTT skrev:
tja.....har du gjort nåt med bilen som har kunnat påverka programvaran från bsr....du kanske ska testa och lägga in orginalprogrammet i bilen ...för det ska ju ligga kvar i bsr boxen å sen lägga in bsr:s program igen...bara en teori...jag menar eftersom bilen går bra för övrigt......hur verkar laddkurvan..laddar den jämnt och schysst hela vägen?...kan ju va wasten som har kroknat åxå

Den håller laddtrycket uppe ända tills jag släpper gasen och den verkar gå rent och ladda jämnt. Men har hört fler som haft problem med wastegaten men hur gör man för att kolla den?

Mvh Robert

945 Inlägg
23 november 2007
jag har inte rotat nåt i volvo turbos....försök å känn ifall staget till membramet i vacumklocka sitter löst........du kanske ska försöka höra av dig till nån som e fet på volvo...kanske plocka ut lite felkoder å så...innan du börjar rota allt för mycket.......låter ju lite skumt..men iofs, kan ju va så att wasten har fått en kyss när slangen hoppade

blinka blått om du vill rejsa!

161 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
TTTTT skrev:
jag har inte rotat nåt i volvo turbos....försök å känn ifall staget till membramet i vacumklocka sitter löst........du kanske ska försöka höra av dig till nån som e fet på volvo...kanske plocka ut lite felkoder å så...innan du börjar rota allt för mycket.......låter ju lite skumt..men iofs, kan ju va så att wasten har fått en kyss när slangen hoppade

Hittade ett läckage, var en fet spricka i röret som går från IC till insuget. Kunde trycka upp 3 fingrar i röret tongue
Så nu har man beställt ett nytt sådant från volvo.

329 Inlägg
3 december 2007
DÅ var de inte så konstigt den ladda lite klent smile

tysk.
592 Inlägg
3 december 2007
Vad gick röret på?

161 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
Ludds skrev:
DÅ var de inte så konstigt den ladda lite klent smile

Nej det var ju inte det tongue

ExXe skrev:
Vad gick röret på?

Det kostade 542 kr för en liten gummi böj med 3 anslutningar. Men måste ju ha den så det fick bli att beställa den smile
Mvh Robert

tysk.
592 Inlägg
3 december 2007
RobertJ skrev:
ExXe skrev:
Vad gick röret på?

Det kostade 542 kr för en liten gummi böj med 3 anslutningar. Men måste ju ha den så det fick bli att beställa den smile
Mvh Robert

Ah då var det de där cepedyra jävla röret som jag tänkte på först.. neutral

161 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
ExXe skrev:
RobertJ skrev:
ExXe skrev:
Vad gick röret på?

Mvh Robert

Ah då var det de där cepedyra jävla röret som jag tänkte på först.. neutral

Mm men fick ett tips av han som stod i disken att man kunde förstärka det röret ifall man laddade mer än orginal. Han sa att man skulle linda in slangen i vulktejp sedan värma det så att det grymper samman och sedan linda in ståltråd med väldigt tunnt mellan rum runt hela röret och sedan vulktejp över igen. Så skulle det hålla mycket bra sa han!

Mvh Robert

Norrlänning
1 453 Inlägg
3 mars 2008
Fan va sjukt.. ja fick ge 750 för mitt rör hmm

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Sök