2837
Sök

Bromsrör SAAB 9000

1 497 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Har fått följande nedslag från besiktningen.

2. Bromsrör, bak höger inre, rostskadat.
3. Bromsrör, vänster, tvärgående, rostskadat.

Men förstår inte riktigt vilka han menar? hmm

Hittar endast: Vänster fram inre och Höger fram inre på biltema till Saab 9000
Senast redigerat av AxlSam (21 november 2007)

1 585 Inlägg
21 november 2007
Vad är det du inte förstår? det är nästan alla bromsrör du måste byta. Fick själv det problemet på min gammla saab kostade mig 2800kr på en saab verkstad att byta bromsrören. Eftersom dom går under tanken så är det mycket jobb:(

1 497 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Men det var på verkstad då?

Har hyrt en plats i en "gör det själv" hall på lördag.
Så det lär väl bli lite billigare på det sättet.

Hissa upp bilen och allt.
Ska ut och köpa rören imorn.
Är det bara att ta med bes-lappen och visa vilka man behöver?

1 585 Inlägg
21 november 2007
ja men om det är längsgående så blir det mycket jobb som sakt du måste ta loss hela tanken för att komma åt och byta bromsören. Men är det inte det så går det nog att göra själv rätt lätt. Gå in på mekonomen och titta där står det nog exakt vilka bromsrör det är och vad dom kostar osv. Annars är det bara att ta med dig lappen och åka till nån verkstad så ser dom vad dom ska ta in för nått..

1 497 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Okej, tack ska du ha! smile

1 498 Inlägg
22 november 2007
Jolle87 skrev:
ja men om det är längsgående så blir det mycket jobb som sakt du måste ta loss hela tanken för att komma åt och byta bromsören. Men är det inte det så går det nog att göra själv rätt lätt. Gå in på mekonomen och titta där står det nog exakt vilka bromsrör det är och vad dom kostar osv. Annars är det bara att ta med dig lappen och åka till nån verkstad så ser dom vad dom ska ta in för nått..

Bensintanken behövs inte att lyftas ner och det är inte svårt att byta bromsrören om man vet hur en gänga funkar. Sen är det bara att lufta efter det.

MED[liten]LEM
226 Inlägg
22 november 2007
Om du är hyfsat händig på att meka själv, så blir det mycket billigare och framförallt bättre om du köper rör på metervara och en bromskoningssats (biltemas billiga fungerar utmärkt, behöver inte alls köpa proffssatsen för att göra nån enstaka bil),  och gör dina egna rör som du själv vill ha dom. Bara du är noggrann när du mäter och konar rören så blir det mycket bra. glöm inte att köpa nipplar och att trä på nipplarna innan du konar rören isåfall big_smile (har hänt undertecknad mer än en gång) big_smile

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

761 Inlägg
22 november 2007
Skarva, och var glad. Då slipper du en massa problem.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 497 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
Vart och köpt rör på biltema och autoexperten idag.
Blev inte så farligt dyrt smile

Biltema säljer ju också "universal" rör.
Så om nått skulle fattas eller gå sönder så är det ju bara att åka dit
och köpa något rör i rätt längd.

Det skall nog ordna sig dehär.
Och det att man slipper lossa tanken underlättade ju en hel del big_smile

Hyrt en gör det självhall med lift så allt ska förhoppningsvis gå bra
med lite hjälp från fadern. smile

65 Inlägg
27 juli 2012
spj skrev:
...glöm inte att köpa nipplar och att trä på nipplarna innan du konar rören isåfall big_smile (har hänt undertecknad mer än en gång) big_smile

Vad menar du nu? smile

Jag ska byta ett bromsrör på min nyinköpta 9000 som tydligen läcker (besiktning i höst).
Jag har ingen tidigare erfarenhet av bromsrör, men eftersom jag är en ypperlig handy-man och GDS-are tänkte jag ge mig på att köpa rör på metervara och göra själv.

Vad behöver jag? Tänkte köpa den billiga koningssatsen för 299:- på biltema. Bromsrör från Biltema eller något annat lokalt.

Nipplar säger du att jag behöver. Till vad? Ifall de befintliga har rostat sönder även dem? Eller?

Tack på förhand smile

3 466 Inlägg
27 juli 2012
Smartskaft2 skrev:
spj skrev:
...glöm inte att köpa nipplar och att trä på nipplarna innan du konar rören isåfall big_smile (har hänt undertecknad mer än en gång) big_smile

Vad menar du nu? smile

Jag ska byta ett bromsrör på min nyinköpta 9000 som tydligen läcker (besiktning i höst).
Jag har ingen tidigare erfarenhet av bromsrör, men eftersom jag är en ypperlig handy-man och GDS-are tänkte jag ge mig på att köpa rör på metervara och göra själv.

Vad behöver jag? Tänkte köpa den billiga koningssatsen för 299:- på biltema. Bromsrör från Biltema eller något annat lokalt.

Nipplar säger du att jag behöver. Till vad? Ifall de befintliga har rostat sönder även dem? Eller?

Tack på förhand smile

Du kan använda de gamla nipplarna med om dom ser bra ut men nya är inte så särskillt dyra så de kanske är idé att byta. Se till att ta med de gamla bara så du får rätt gänga. Nipplarna brukar se rent förjävliga ut om dom inte tom sitter rejält fastrostade.. Jag har själv bytt bromsok på ett par 9000 och de brukar va svetstång/rörtång som gäller för att få av nipplarna om de ens går. Med andra ord så brukar de sluta med att man får byta bromsrör med.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök