Kvällstid:
Möter jag nån som har dimljusen på med halvljusen, brukar jag blinka till med mina dimljus sen ge dom en pärla med helljuset precis före mötet.
("C-G Hammarlundmetoden" Tror han hade nåt att göra med det.)
En del som är extra jobbiga får helljuset tidigt...
Iaf, kommer det upp nån bakom mig med halvljus+dimljus, klickar jag på mitt dimljus bak. Bländar dom så bländar jag...
Sen som några nämt, alla dessa xenonljus som bländar. Visst, det är för det mesta automatisk nivåreglering på bilar med xenon, men lik förbannat bländar dom! T.ex nyare Mercedes, fyyyfan... Att det ens är lagligt!
Finns mer än en bilist med både enkel och bi-xenon som har fått se ljuset från min sida när det varit mörkt.
Särskilt de som har eftermonterat, dom kan ju inte ens tänka tanken på att deras ljusbild blir åt skogen med sån skit.
T.ex min granne. Han har en gammal S40 som han med stolthet berättade att han lämnat in på konvertering. Jag sa redan då att då kommer du bli bländad.
Inte då påstod han.
En kväll på väg hem från Karlstad möter jag en bil med ljusblå, skarpa halvljus så jag bränner på helljuset i sista sekunden och får se hans regnummer!
Pratade med honom några dagar senare, han hade blivit bländad av var och varannan bil sen bytet. Han såg även att det var jag som lyste upp hans tillvaro i bilen med 530W den kvällen. Han kunde inte ens klaga på mig..
Dagtid är det itne ens lönt att blinka, då blinkar jag på alla dessa importbilar som inte har funktionen automatiska halvljus. Eller turister som inte har vett i knoppen att vrida, trycka, knäppa eller sprätta på halvljuset.