Faktum är att det finns en liten sanning i det hela, men jag avråder från att prova.
I en modern (läs 80-90 tals) ottomotor har man infört ett krav på katalycator. För att de kemiska processerna i katten skall fungera krävs att motorn går med exakt förbränning (fullständig förbränning). För att mäta detta införde man en lambdasond.
Lambdavärdet är ett mått på hur mycket syre respektive koloxid som finns i avgaserna.
Normalt när allt fungerar som det ska ligger lambda värdet på ca 1 (0,99-1,03) där ett värde mindre än 1 tyder på för mycket CO i avgaserna och ett värde större än 1 tyder på för mycket syre i avgaserna.
För optimal effekt ska man ligga något fett, eftersom förbränning i en syrefattig miljö också genererar energi. Omvandlingen mellan bränsle till CO och vatten i stället för CO2 och vatten.
Gengas = CO
Lite fett i det här fallet innebär ett lambda väder på ung. 0,95-0,97 annars kommer man börja förlora effekt igen i och med att för mycket bränsle omvandlas till CO.
Det som händer när man lurar ECU:n på detta sätt är att bilen börjar gå fett, med ett något högre effektutag som följd i det lambdaregelrade området. När styrdonet går över till Open loop reglering t.ex. fullgasacceleration kommer bilen att gå mycket för fett vilket innebär att katalycatorn kommer att brännas sönder när den försöker omvandla all CO till CO2.
Faktum är att för optimal bränsleförbrukning så skall man lägga sig något magert. Kanske upp emot lambda 1,1 innan man börjar tappa för mycket effekt, men även i det fallet kommer katalycatorn brännas sönder p.g.a. för hög avgastemperatur, dessutom kommer man att bilda ganska mycket NOx gaser.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...