3008
Sök

Xenon H1 jordning (minus)

1 237 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Tja, har köpt xenon H1 och har lite funderingar kring jordningen då det ser annorlunda ut än vad det är med halogenlampan, ska jordningen (svarta,minus) komma här eller?

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/jorDNDNND.jpg

detta är alltså H1.

8 156 Inlägg
27 november 2007
Ta en ny bild med makro, eller ta ett nytt foto på lite längre avstånd. Det där blev lite för suddigt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 237 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Ta en ny bild med makro, eller ta ett nytt foto på lite längre avstånd. Det där blev lite för suddigt.

mja kan förklara istället, har du xenon till en H1 lampa? .. anyway så för halogen H1 finns det ju inte skillda plus och minus, utan jordningen går på annat sätt, vet ej hur? och nu köpte jag xenon H1, och minus (jord) har skilld "plupp" och på xenonlampan så finns det ett hack i skumgummit som är runt lampan som passar att lägga in minuspluppen, undrar om den ska dit eller vart den ska..

1 237 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
ingen som vet? skulle vara kul att veta hur en standard halogen H1-lampa jordar..?

1 237 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
WildThing skrev:
Du behöver inte bry dej om den, du kopplar plusen från halogen H1:an till plus på ballasten, sen jorden för ballasten kan du egentligen sätta vart du vill i karossen på bilen men har du möjlighet att jorda i reflektorn så gör det...en xenonlampa jobbar med att en ljusbåge tänds mellan anoden å katoden kan vi kalla det, så lampan är i praktiken redan jordad genom sina 2 kablar...

hmm försöker du säga att lampan lyser utan att minus är jordad? tänkte bara för hur kunde jag ha löskontakt då? var i ett skede så att om jag klämde lite neråt lampan så lös det och släppte jag så slutade det lysa, trodde det var jordningen som "jordade" och därmed lös men tydligen inte?

är confused nu (A)

21 761 Inlägg
27 november 2007
liquisole skrev:
skulle vara kul att veta hur en standard halogen H1-lampa jordar..?

Den jordar via fästet i reflektorn, från fästet brukar det gå en kabel till fästet för hela lamphuset. Då är det meningen att lamphusfästet ska få jord från karossen via extraljusfästet. Halogenlampan drivs av vanlig 12V.

Men en Xenonlampa har ju, som WildThing skriver, en ballast. Det är ju själva tändenheten för Xenonlampan, ungefär som tändaren för ett lysrör. Den skickar ut 20000-25000V till Xenonlampan och därför har den egna kablar som ska kopplas till lampan, då kopplar man inte en särskild jordkabel till den.

1 237 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
liquisole skrev:
skulle vara kul att veta hur en standard halogen H1-lampa jordar..?

Den jordar via fästet i reflektorn, från fästet brukar det gå en kabel till fästet för hela lamphuset. Då är det meningen att lamphusfästet ska få jord från karossen via extraljusfästet. Halogenlampan drivs av vanlig 12V.

Men en Xenonlampa har ju, som WildThing skriver, en ballast. Det är ju själva tändenheten för Xenonlampan, ungefär som tändaren för ett lysrör. Den skickar ut 20000-25000V till Xenonlampan och därför har den egna kablar som ska kopplas till lampan, då kopplar man inte en särskild jordkabel till den.

okej! var skulle du rekommendera att jag ska jorda xenonlampan då?

21 761 Inlägg
27 november 2007
Den ska inte ha en särskild jord, den får sin "jord" från den egna anslutningskabeln som kommer från balasten. Det verkar som att det är glapp i din lampa eller nåt liknande.

1 237 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
tror pluskabel-ledningen är av nånstans.. borde mäta men har inget intrument för det tongue

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 november 2007
hmm, fattar inte riktigt... men iaf: en Xenon lampa har oftast 2 kablar (bortsett från Bi-xenon) plus och minus, dessa 2 är dom ända du behöver oroa dig för, nån jord behövs inte...

1 237 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Xoff skrev:
hmm, fattar inte riktigt... men iaf: en Xenon lampa har oftast 2 kablar (bortsett från Bi-xenon) plus och minus, dessa 2 är dom ända du behöver oroa dig för, nån jord behövs inte...

mjo men minus fungerar ju som jord i detta fall, jag menar när man kopplar med H1 så finns det ju bara "uttag" för plus och inte minus..

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 november 2007
jag såg på bilderna att lampan har både plus å minus kabel, dessa 2 skall ju kopplas till ballasten... eller har ballasten bara 1 kabel till lampan? det har jag svårt att tro, däremot så ska ju ballasten i ditt fall jordas...
Senast redigerat av Xoff (28 november 2007)

1 237 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Xoff skrev:
jag såg på bilderna att lampan har både plus å minus kabel, dessa 2 skall ju kopplas till ballasten... eller har ballasten bara 1 kabel till lampan? det har jag svårt att tro, däremot så ska ju ballasten i ditt fall jordas...

hmm ballasten? är det stabilisatorn eller? det går 2st sladdar från lampan ja, dock går det även en SVART som kommer från stabilisatorn (boxen) vilket är den jag undrar vart ska kopplas, eller jordas?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 november 2007
den stora boxen = ballast smile har du sedan ytteligare en lite box efter ballastern så e det tändmodulen (ignitern) men det är beroende på tillverkare...

röd å blå från ballasten ska gå till röd å blå på lampan, sedan skall ju gamla lampans kabel kopplas in i ballasten å sedan så skall ballasten jordas...

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 237 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Xoff skrev:
den stora boxen = ballast smile har du sedan ytteligare en lite box efter ballastern så e det tändmodulen (ignitern) men det är beroende på tillverkare...

röd å blå från ballasten ska gå till röd å blå på lampan, sedan skall ju gamla lampans kabel kopplas in i ballasten å sedan så skall ballasten jordas...

okej denna bild säger säkert rätt så mycket smile , min fråga är vart skall den svarta smile

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/HELAPOIN.jpg

1 489 Inlägg
28 november 2007
Koppla in den röda kablen i original kablage. Alltså den som satt i lampan innan du började riva, sen tar du jorden och jorda i karossen. Då får ballasten jord och skickar ut ström till lampan från ballasten smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 november 2007
den skall till jord... sedan var du vill jorda den är upp till dig...

1 489 Inlägg
28 november 2007
Xoff skrev:
den skall till jord... sedan var du vill jorda den är upp till dig...

Helst inte jorda i original kablage. Utan i karossen iaf. För jordade i original kablarna och det ville sig inte riktigt wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

1 237 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
ok, så har jag gjort också, verkar vara skillnad var man jordar då det först funkade då jag jordade den på denna plåt :

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/jorden.JPG

ni vet inte om det har nån skillnad? skulle vara kul att veta precis då det blev löskontakt o shit hmm
Senast redigerat av liquisole (28 november 2007)

Sök