Detta är ungefär vad jag lagt i inköp av delar:
Motor
Apexi Power Intake - 2 095 SEK
Garrett GT2560R Turbocharger - 7 995 SEK
Garrett GT2650R Turbocharger - 7 995 SEK
GReddy BOV Type-RS - 1 395 SEK
GReddy BOV Type-RS - 1 395 SEK
GReddy BOV Type-RS Adapter - 495 SEK
GReddy BOV Type-RS Adapter - 495 SEK
GReddy e-Manage Ultimate - 4 595 SEK
GReddy e-Manage Ultimate Harness - 795 SEK
GReddy Engine Pulley Kit - 2 195 SEK
GReddy Extension Front Pipes - 6 395 SEK
GReddy Intake Plenum - 5 795 SEK
GReddy Intake Plenum Piping Kit - 2 595 SEK
GReddy Intercooler Piping Kit - 7 095 SEK
GReddy Intercooler Spec-R - 10 595 SEK
GReddy Oilcooler Kit NS1010G - 3 895 SEK
GReddy PeTi-R Catback Exhaust - 9 395 SEK
GReddy Profec B-Spec II Boost Controller - 2 895 SEK
GReddy Radiator - 5 995 SEK
GReddy Radiator Piping Kit - 595 SEK
GReddy Timing Belt - 995 SEK
GReddy Turbo Timer - 795 SEK
GReddy Turbo Timer Harness - 95 SEK
GT-Tune Stainless Steel Exhaust Manifolds - 3 795 SEK
Nismo Engine Mount - 1 095 SEK
Nismo Engine Mount - 1 095 SEK
Nismo Low Temperature Thermostat - 895 SEK
Nismo Oil Filter - 695 SEK
Nismo Z32 Air Fuel Meter - 3 195 SEK
Nismo Z32 Air Fuel Meter - 3 195 SEK
Nissan N1 Oil Pump - 3 595 SEK
Nissan N1 Water Pump - 4 295 SEK
Sard 280L Fuel Pump - 3 195 SEK
Sard 800cc Twin Spray Injectors x 6 - 5 895 SEK
Sard Adjustable FPR Adapter - 395 SEK
Sard Adjustable FPR Type-RJ - 2 795 SEK
Sard Fuel Delivery Pipe - 2 795 SEK
Sard Fuel Filter - 295 SEK
Sard Fuel Pump Harness - 1 095 SEK
Tomei Exhaust Camshaft 252° Lift 9.15mm - 3 995 SEK
Tomei Exhaust Camshaft Pulley - 1 895 SEK
Tomei Gasket Combination 1.2mm - 3 795 SEK
Tomei Intake Camshaft 260° Lift 10.25mm - 3 995 SEK
Tomei Intake Camshaft Pulley - 1 895 SEK
Drivlina
Nismo Super Coppermix 2P Clutch - 17 395 SEK
Nismo Transmission Mount - 1 995 SEK
Hjulupphängning
GReddy Type-S Full Suspension Kit - 9 995 SEK
Trust DowMax Low Down Springs - 2 795 SEK
Exteriör
GT-Culture Carbon Front Splitter - 9 795 SEK
Knight-Racer Carbon Rear Wing - 6 595 SEK
Mine's Intercooler Air Vents - 3 095 SEK
Nismo Carbon Pillar Garnish - 1 195 SEK
Nismo Clear Front Indicators - 1 195 SEK
Nismo Clear Side Indicators - 695 SEK
Stout Bonnet Pins - 595 SEK
Stout Carbon Bonnet - 15 195 SEK
Interiör
Nismo White Combination Meter - 5 395 SEK
Fälgar & Däck
BBS LeMans 18"x10" ET20 - 49 000 SEK
Kumho Exsta MX 265/35ZR18 - 6 600 SEK
Summa - 272 015 SEK
Sedan tillkommer frakter, huvudsakligen från Japan och USA, och därefter även service-, arbets- och driftskostnader samt naturligtvis bilens inköpspris och registreringskostnader.
Övrigt
Registreringskostnader - ca 15 000 SEK
Driftskostnader - ca 15 000 SEK
Servicekostnader - ca 1 000 SEK
Arbetskostnader - ca 10 000 SEK
Fraktkostnader - ca 12 000 SEK
Inköpspris - Hemligt
Totalt - 325 015 SEK
Det var aldrig tänkt att projektet skulle bli så här omfattande, och egentligen har jag inte råd med det heller. En jäkla massa pengar som skulle gått till renovering av lägenhet och sedan hus, semester, möbler, ny bruksbil, etc har istället plöjts ned i bilen.
Detta inlägg ska inte ses som skryt, det finns gott om folk som spenderat mer pengar än vad jag har gjort, så jag är fullt medveten om att jag inte är värst på något sätt. Dessutom tenderar folk att se upp mer till bilbyggare som fixar ett grymt åk utan att lägga ner en halv förmögenhet. Se det därför snarare som en demonstration av vad som kan göras och vad det kan kosta.
Sen har jag ju dessutom inriktat mig på en hel del märkesprylar, och eftersom jag inte är så värst kunnig på att meka själv så har allt arbete tagit både mer tid och pengar än man önskat. Projektet har egentligen inte varit särskilt kostnadseffektivt, om man kan uttrycka det så.
Ett hett tips är att när du väl planerat ditt bilprojekt, försök då upprätta en kalkyl och sedan hålla dig hårt till den. Det springer jäkligt lätt iväg... Kort sagt kan man säga att det egentligen inte finns någon övre gräns för hur mycket man kan lägga ner, och det är därför en kalkyl kan vara av stor vikt. Själv skulle jag kunna spendera ytterligare säkert 100 000 kr innan jag ser bilen som ett avslutat projekt, men så långt kommer jag inte att komma på många år ännu.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex