4320
Sök

Volvo 740 GLT 16V är slö?!! Behöver hjälp!

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#1
Köpte mig en volvo 745a GLT 16V nyss. Men tyckte den var väldigt slö. Som tur är var ju att jag kunde pruta ner priset. Men jag vill ju ändå veta vad felet är.
Några av mina vänner säger att det är toppen som är dålig.
Andra säger att det är nå annat.

Bilen går rent och mint i motorn. Inga missljus eller dylikt.
Har pratat med en person och han tycker att jag ska komptesta bilen. Som jag förmodligen kommer att göra inom kort.

Men om någon vet, som har varit med om något liknande så kan ni ju gärna tala om för mig vad det kan vara.

Och om någon har en 16V topp ligger så vore det kanon också. Utifall att jag måste ha tag på en. Vet en kille som har för 3000kr. Så under det är det väldigt intressant.

Tack på förhand.
Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Allfixare
1 475 Inlägg
29 november 2007
#2
eller så är det bara det att 159hk är slött... en 740 16v går inte direkt bra.


Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#3
fish skrev:
eller så är det bara det att 159hk är slött... en 740 16v går inte direkt bra.

Den är chipad så ska leverera ca 190hk.
Så om den bara är slö så är det ju toppen som ska bytas.

Nå fel är det.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
29 november 2007
#4
Mr_M_ skrev:
fish skrev:
eller så är det bara det att 159hk är slött... en 740 16v går inte direkt bra.

Den är chipad så ska leverera ca 190hk.
Så om den bara är slö så är det ju toppen som ska bytas.

Nå fel är det.

30hk extra på en icke-turbo bil med ett chip? Det vill jag se på papper såfall roll

som sagt 159hk är slött, min 850glt 170hk går mycket sämre än min mors 9-5 150hk hmm

Sitter det luftmassemätare på bilen? hmm

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#5
kwansa skrev:
Mr_M_ skrev:
fish skrev:
eller så är det bara det att 159hk är slött... en 740 16v går inte direkt bra.

Den är chipad så ska leverera ca 190hk.
Så om den bara är slö så är det ju toppen som ska bytas.

Nå fel är det.

30hk extra på en icke-turbo bil med ett chip? Det vill jag se på papper såfall roll

som sagt 159hk är slött, min 850glt 170hk går mycket sämre än min mors 9-5 150hk hmm

Sitter det luftmassemätare på bilen? hmm

Jo, okey.. Vi bortser ifrån chipet. För det var förra ägaren som snaka om det. Jag själv tror ju inte heller på det.
Men jag vet inte.. Jag ska kolla imorgon när det är ljust ute..
Ska även byta box och se om det händer någon skillnad då

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

153 Inlägg
29 november 2007
#6
kolla lamdan å se hur den ser ut. samt kolla katten på den, kanske ligger på tvären har hänt för mig nämligen . och givetvis har han en lmm /mvh

Tuned By Nenne !!

555 Inlägg
29 november 2007
#7
740 glt 16v är slö som fan, jag vet eftersom det är min vinterbil. den duger inte för något annat än att transportera från a till b..

Allfixare
1 475 Inlägg
29 november 2007
#8
nja, jag har hållt på å chipat lite å så. 30hk kan du ju FET glömma på en icke turbo bil. MAX absolut MAX 10hk å då är det inte nån 740 16v heller.


Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#9
fish skrev:
nja, jag har hållt på å chipat lite å så. 30hk kan du ju FET glömma på en icke turbo bil. MAX absolut MAX 10hk å då är det inte nån 740 16v heller.

Men jag säger ju det själv.. Men men..

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#10
Tic skrev:
kolla lamdan å se hur den ser ut. samt kolla katten på den, kanske ligger på tvären har hänt för mig nämligen . och givetvis har han en lmm /mvh

Ska kolla upp lite grejer imorrn på den. När det är ljust.
Ska även besikta på morgonen så...

Men flera tips tack.

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

1 948 Inlägg
15 december 2007
#11
En motor tappar effekt med åren kallas för slitage. Dom chipen som finns till b234f motorerna ska ge 15hk extra... säger dom, aldrig sett några papper på detta. Så tycker du bilen är alltför slö för att vara en 16v (enligt min uppfattning är en volvo 16v inte en slö bil) så e det bara till å renovera (kostar ca 2100kr för alla lager och packningar), och då kommer du verkligen känna en effekt ökning smile

och lanred om du anser att en volvo 16v inte duger för något annat en transport från a b... då vet jag inte vad du gör för fel big_smile räcker ju med en gammal f motor på vintern till och med wink

1 948 Inlägg
15 december 2007
#12
kom på en till liten grejj... kolla så du inte fått någon smäll på avgass. så det är helt ihop tryck någonstans... kolla även så katten inte trillat isär och allt innehåll ligger och blockerar någonstans... och det som jag nog skulle göra först om jag var du skulle vara att byta alla tänddelar till nya.

Och en till sak... köp ingen ny topp... bättre att du renoverar din gammal isånna fall...

Turbonisse
128 Inlägg
15 december 2007
#13
B230F är ju riktigt pigga på gasen ju tongue iallafall min vita volvo 740 gl...

Volvo bästa bilen!!!

huh?
10 427 Inlägg
15 december 2007
#14
Ska ju trycka på riktigt bra mellan 4000rpm och 6000rpm.

Men under 4000 ska det ju inte vara så mycket att hurra för.


2 271 Inlägg
15 december 2007
#15
Som nån ovan sa, köp INTE ny topp! Om du inte nu har nå missljud i den så varför?
Men som sagt, gå igenom tänddelarna/avgassidan och som "steifan" sa, effekten på
B234F ligger i det övre registret.


Smålänning
7 887 Inlägg
15 december 2007
#16
Steifan har rätt, dom vill ha lite varv, men då går dom bra smile
Kolla LMM, lamda, avgassystemet, tänddetaljer m.m

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

375 Inlägg
15 december 2007
#17
Japp höga varv gäller för en 740.
Dock slöa på låga varv.

Runt 5000rpm så har du bra register, ligga över 5000rpm förlorar man på

b230f har 85kw vid 90 r/s. ECE
(116hk vid 5400rpm)
182Nm vid 42 r/s. ECE
( 18,6 kpm vid 2500 r/m)

FT motorn har redan 165hk vid 4800 r/m
265 Nm vid 57 r/s, ECE
( 27 kmp vid 3500 r/m)
Senast redigerat av Andreas_ace (15 december 2007)


Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
#18
Vet inte om det bara var att sota ur den.. För nå går den riktigt bra smile

Tack för alla svar iaf

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

84 Inlägg
16 december 2007
#19
Var å köpte en 740 glt 16v me en kompis för nåt år sedan den var slö som satan, men han sparade inte på krafterna me den, kör som fan, till slut gick den bra så in i helvete, tror ju en 16v går bättre en än trött saab 9-3 på 150 som nån skrev. ja piskade en golf gti rätt bra me min 16v o ja tycker gti bilarna går rätt bra.


25 Inlägg
18 mars 2008
#20
du tjänar 14hk å 16nm på att chipa en glt 16v....


Sök