2565
Sök

Lite valet och kvalet. (saab)

Inläggskritiker
990 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#1
Det är så att jag länge suktat efter en 9000 Aero i fräsht skick och med låga mil, vilket jag hittade till slut och köpte.
Kalas nöjd med bilen, men...
Är ute efter mer prestanda, utöver de 225hk org.
Har ett steg3 kitt liggandes komplett, 290hk, men tycker inte det känns som en respektabel siffra och visserligen lär den orka dra tunga släp om man så vill.
Men ska upp upp i runt 400hk, känns som en respektabel siffra och det når man lätt med Saab motorerna. Turbo, spridare, soppa pump o programvara så är man där.
Kolvar och stakar i Tronic 5 motorn håller upp till 650hk vilket inte är fyskam, även orginalkammarna orkar med dit upp men är inte optimalt, inte illa pinkat (skit fwd) saab.

Nåja nu till frågan, jag är som sagt ute efter att få en respektabel prestanda som lämnar det mesta bakomsig, även om jag nu inte är nån "streetracer" och måste hävda mig vid varje rödljus så vore det kul att den där gången det glider upp en halvsliten turbobil med nåt steg 2-4 chip och vill verka tuff och bara slå den på fingrarna.

Frågan är nu, ska man köpa sig Qualife Drevsatsen 6vxl specad för 540hk/700nm samt en Qualife diff = Så har du en oförstörbar låda och grymt bett i backen.
Kostnad runt 50,ooo men sen så håller det med, även om det nog skulle räcka med en full förstärkt jörgen låda för ca 20k.

Med en så pass stark låda som grund, samt hel renoverad motor med nya lager osv ge sig in i den högre nivån av trimning ca 400hk ++?

Har inte direkt några planer att göra som Aero-eskilstuna med sina 700hk i sin saab 9000, lite för extremt.

Frågan åter igen är då ska man lägga den summan på bilen, det kommer garanterat bli en grym bil med mycket körglädje, till en kostnad vad en sportbil kostar.
Men problemet är om man köper nån skoj sportbil så måste man upp över 150k för att få nåt grymt, och då kommer genast nackdelarna. Det ska servas och ägas ochså.
En växellåda kostar 16k beg till en audi tex, när man hittar beg saab lådor för 2k beg.
Saab och volvo är prisvärda på så vis om nåt pajar, vilket är skönt att man inte behöver leta ihjäl sig efter delar.

Volvo R vore nåt med, men dom har betydligt svagare stakar och foder än Saabarna i sina motorer och kostar mer och trimma upp i dom hästen.

Har skrivt det lite luddigt nu ja vet, men men åsikter ?

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

4 299 Inlägg
5 december 2007
#2
Ja du. I de stora hela e de ju ditt val.

Men de du ska tänka på är att du kommer aldrig få tillbaka dom pengarna som du lägger på sabben. På en sportbil så är det ju värdeminskningen, och den vet man inte hur mycket den blir på. Den kan du tappa lika mycket på som du tappar på att trimma Saaben.

Sportbilen, om du tänker på en Audi TT och liknande så har du inte riktigt de där speciella. De e nåra fler som kollar på dig när du kör förbi jämfört med Saaben. Men de är sällan man är ute efter att folk ska kolla på en pga bilen.

Men väljer du att trimma Saaben så kan du dra eventuella sånna bilar som du funderar på. Då har du en riktigt rolig bil och köra pga prestandan, och den prestandan har du knappast i en original sportbil. Och då kanske du vill trimma den, och de kan du isf lika gärna göra me saaben

Så de jag skulle gjort är nog att bygga på Saaben. För byter man så får man förmodligen börja om från scratch.

Hoppas de här hjälper lite i ditt val;)


550 Inlägg
5 december 2007
#3
Det enda tråkiga med SAAB är att man inte får fäste. Min gamla 9000 spann i 3:ns vxl. Men dom e ruggit pigga 150-250km/h


Inläggskritiker
990 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#4
The_Dude skrev:
Det enda tråkiga med SAAB är att man inte får fäste. Min gamla 9000 spann i 3:ns vxl. Men dom e ruggit pigga 150-250km/h

Med bra och breda däck så spinner det inte, jo ifrån stillastående men ja är ingen "racer" kille.
Dock vill jag ha runt 400hk under huven för snabba och smidiga omkörningar/frånkörningar när nån blir för närgången i trafiken smile

Men visst det bettar inte lika bra som rwd eller 4wd-

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#5
Rallyhalle skrev:
Ja du. I de stora hela e de ju ditt val.

Men de du ska tänka på är att du kommer aldrig få tillbaka dom pengarna som du lägger på sabben. På en sportbil så är det ju värdeminskningen, och den vet man inte hur mycket den blir på. Den kan du tappa lika mycket på som du tappar på att trimma Saaben.

Sportbilen, om du tänker på en Audi TT och liknande så har du inte riktigt de där speciella. De e nåra fler som kollar på dig när du kör förbi jämfört med Saaben. Men de är sällan man är ute efter att folk ska kolla på en pga bilen.

Men väljer du att trimma Saaben så kan du dra eventuella sånna bilar som du funderar på. Då har du en riktigt rolig bil och köra pga prestandan, och den prestandan har du knappast i en original sportbil. Och då kanske du vill trimma den, och de kan du isf lika gärna göra me saaben

Så de jag skulle gjort är nog att bygga på Saaben. För byter man så får man förmodligen börja om från scratch.

Hoppas de här hjälper lite i ditt val;)

Nej det vet jag, tanken var att lägga runt 20k på bilen, men nu med grova räkningar så skulle nog inte en budget på 90k räcka till, och jag kommer ha kvar saaben länge det är tanken.
Visst vore det kul med en eye catcher, men då ska det till nåt grymt värre än en TT.
Problemet är att en sån sportbil så kostar service, delar och ja allt 3x minst pengarna, medans till en saab hittar du presis allt man kan till en riktigt billig peng, får tänka lite ekonomiskt sådär med.

Sant, att trimma en saab är ju inte speciellt dyrt och T5 motorn är ju riktigt tacksam och trimma, sen att lådorna är piss det är ju en annan sak. Och det råder ju Qualife drevsatsen bot på, höll till maptuns 540hk/700nm bil och den gick ju allt annat än lugnt, och håller och går än.

Det ända jag saknar lite på saaben är att inredningen känns för 90tal, men undra på den är ju ifrån 95 så. Folk lägger ju ner 100.000tals kronor på gamla RX7or, NSXer osv ifs är de ovanliga bilar med.
Fast jag är en person som är svag för stilrena bilar, typ S70R med 19" bmw m3 och det stuket, inte mycket för feta kjolar och sånt.

Ja tror man kommer bli ganska nöjd med  en 9000 med 400hk och rätt diffad låda, då får man ju ner kraften bättre i marken med när det är diffspärr.

Och byta bil, jag är mycket för 90talare, ifrån 92 till 98 ungefär det är i den tidsepoken ja tycker de snyggaste bilarna finns, med undantag ifrån vissa nya feta bilar.

Men iaf att köpa en sportbil typ 3000GT som ja gillar, sen trimma den så kostar ett trim som ger 100hk mer, säkert 4x pengarna mot vad ett saab trim kostar, + när skiten går sönder å kostar dom reservdelarna massor.

Som tex en kompis A4 som lådan pajat för, 16k skulle dom ha för en beg låda! ja menar du får lådor för 1500kr till en saab.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
6 december 2007
#6
Bygg på saaben tongue

Värsta sleepern i staden, vilken "brat" förväntar sig att en gammal 9000 ska göra mos av pappas nya, sportiga BMW ?? (eller vad som helst)  wink

Själv har jag alltid velat bygga en 9000 med kompressor som sticker upp genom huven och lika hög bak som nå gammalt jänke-muller big_smile big_smile

DET hade varit en unik bil vill jag lova fast jag har varken kunskaperna eller pengarna som behövs och jag har inte det blekaste om det ens skulle vara möjligt men en kul idé är det iaf tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 299 Inlägg
6 december 2007
#7
Okej, du tänker rätt på ekonomin iaf (det e de inte allt för många som gör) Kan lika gärna sluta med att du tappat samma summor på en eventuellt ny som du lagt ner på Saaben.

Så de är nog bara att sitta ner och fundera lite.

Håller med dig att interiören känns ganska 90-tal. Men de tror jag mycket beror på den gröna belysningen, för den har ju funnits ganska länge nu i Saabarna. Så de skulle vara om du lyckades byta de. Annars så e de nog bara byta lite saker för att få det att kännas lite modernare.

Så lycka till i valet om hur du ska göra. För de e ingen lätt fråga du ställt till dig själv wink


2 164 Inlägg
7 december 2007
#8
de är väl inga problem att få ut ca 400hk men de är ju några saker som behövs.
3" från turbon med racekatt
en starkare koppling
en större ic
andra spridare
en annan mapsensor
annan turbo
öppet filter
Starkare AV
bränsle pump

Om du vill va miljö vän kan du ju alltid satsa på E85 konvertering också.
Men hör med antingen Maptun eller Nordic så får du lämpliga saker som dom rekomenderar men en 80k tror jag du klarar dig på men sen kommer lådan

MVH

F


IT-Tekniker
376 Inlägg
7 december 2007
#9
Trimma saaben! big_smile

Dom är sköna att köra om bilar med wink


Inläggskritiker
990 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#10
TBOC_Razor skrev:
Bygg på saaben tongue

Värsta sleepern i staden, vilken "brat" förväntar sig att en gammal 9000 ska göra mos av pappas nya, sportiga BMW ?? (eller vad som helst)  wink

Själv har jag alltid velat bygga en 9000 med kompressor som sticker upp genom huven och lika hög bak som nå gammalt jänke-muller big_smile big_smile

DET hade varit en unik bil vill jag lova fast jag har varken kunskaperna eller pengarna som behövs och jag har inte det blekaste om det ens skulle vara möjligt men en kul idé är det iaf tongue

Ja absolut, och det lär ju sluta på runt 450hk+ iaf om man nu stoppar i den växellådan, då behöver man inte oroa sig för att den ger sig iaf.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#11
Fredrik-79 skrev:
de är väl inga problem att få ut ca 400hk men de är ju några saker som behövs.
3" från turbon med racekatt
en starkare koppling
en större ic
andra spridare
en annan mapsensor
annan turbo
öppet filter
Starkare AV
bränsle pump

Om du vill va miljö vän kan du ju alltid satsa på E85 konvertering också.
Men hör med antingen Maptun eller Nordic så får du lämpliga saker som dom rekomenderar men en 80k tror jag du klarar dig på men sen kommer lådan

MVH

F

Ja jag vet vad som krävs för 400hk, ganska lätt och få ut det ur Tronic5 motorerna.
Ja det blir E85 kovertering, = ger ju mer häst med och skonar naturen.

80k för trim ? trimmet kostar ju under 20k , det är lådan som kommer kosta, men blir kaxigt 6växlad och diffad, + håller för rejäl misshandel.
Skönt om man tex vill gå högre i framtiden 500-600hk likt pajjon o aero-eskilstuna här på garagert

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

3 120 Inlägg
12 december 2007
#12
Glöm inte att lägga 15k på chassiet/väghållningen och 10k på bromsar.

Lycka till big_smile


Inläggskritiker
990 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#13
viccoA skrev:
Glöm inte att lägga 15k på chassiet/väghållningen och 10k på bromsar.

Lycka till big_smile

Det ska dit Bilstein dämpare och H&R fjädrar, ang bromsarna så ska det dit 4 kolvs brembo ok och 310mm skivor

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

8 883 Inlägg
14 december 2007
#14
Var i samma sitts som du för ett tagsedan, vela fram och tillbaka om jag skulle göra en liknande sattsning på min 9000.

Men jag beslutade mig för att köpa en ny bil för pengarna (9-3 Aero -05) och jag tror att jag har gjort rätt, så här 1 vecka efter köpet är jag fortfarande mycket nöjd med mitt beslut.

Jag har tidigare plöjt ner ca 100k på en bil som kosta 10 i inköp och ångrar inte det heller big_smile

Ja du har ett litet dilema men vad du än beslutar dig för så kommer det säkert att bli bra.
Senast redigerat av Hamilton (14 december 2007)

Fotograf på tierpidag.se

Drifttekniker
224 Inlägg
14 december 2007
#15
Om du inte är en "racer" (som du skrev) så känns det rätt onödigt att bygga en 400 hk motor, det kommer att kosta massa pengar både att bygga och sedan köra.
Snacka om att det råder inflation i effekt, 400 hk låter numera "så där lite lagom."


Sök