4204
Sök

Bättre bromsar till V70 T5 -97

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#1
Bromsarna fram på V70n börjar gå mot sitt slut så jag har kollat mig runt efter nya, å jag vill ha lite bättre bromsar än orginal men några billiga ok har jag inte hittat men då fick jag ett erbjudande i en Micro butik om Tarox G88 skivor och greenstuff belägg för 4000:- för frambromsarna...

Mina frågor:

Är Tarox bra eller skit? är dom värda 1500-2000kr per skiva?

Greenstuff + tarox en bra kombination?

Greenstuff har jag fått för mig att dom ska vara bra, stämmer det?

Är 4000:- för detta paket ett bra pris?
Senast redigerat av Xoff (16 januari 2008)


3 123 Inlägg
6 december 2007
#2
Både ja och nej.

Hur använder du bilen? Räcker orginalprylar eller ska det köras bana?

Tarox är bra bromsar, om det sen är i klass med Movit, Brembo nja...

EBC är bra, Greenstuff är inte särskilt bra nej. EBC:s Greenstuff är modellen över optimax, likvärdigt ett orginalbelägg fast lite vassare och ska damma mindre. Redstuff är hårdare och biter bättre, funkar hyffsat kalla. Yellowstuff är hardcore, för bilen som går både på bana och i trafiken, inte riktigt 100-a när de är kalla. Bluestuff, endast för banbruk (väldigt dålig bromsverkan när de är kalla).

Har du någon minut över så maila eller ring grabbarna på Pean Sweden, de kan bromsar! smile http://www.peansweden.com/


------- www.radicalparts.se --------
6 Inlägg
8 december 2007
#3
Kan bara rekomendera tar-ox... Köpte till min för ett par år sedan och jag e helnöjd. Det enda är att dom jag har är lite överdimensionerade för min bil. Passar på bana.... tar ett bra tag att få varma på vanlig väg. Dvs tar ganska dåligt när dom e kalla. Men kan ju bero på hårdhet på beläggen.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#4
JF Thenry skrev:
Kan bara rekomendera tar-ox... Köpte till min för ett par år sedan och jag e helnöjd. Det enda är att dom jag har är lite överdimensionerade för min bil. Passar på bana.... tar ett bra tag att få varma på vanlig väg. Dvs tar ganska dåligt när dom e kalla. Men kan ju bero på hårdhet på beläggen.

syftar du på beläggen nu? för det va ju Greenstuff belägg jag funderade på och Tarox skivor...


4 824 Inlägg
9 december 2007
#5
Det blir skillnad bara du byter från 280mm till 302mm skivor (dom som sitter på X70R), det enda man behöver byta är skivorna och hållaren till bromsoket.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
9 december 2007
#6
Jag körde med TarOx skivor OCH belägg, kan säga att det VERKLIGEN gör skillnad, helst vid bankörning. Med org bromsar fadade de rätt fort men med TarOx grejer körde jag så färgen på oken brann upp och hade grymma bromsar i alla fall.

Smakar det så kostar det, så vill man inte ha skit får man betala för att slippa det.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Teddan
2 495 Inlägg
9 december 2007
#7
på gamla v70/850 så är det på tok för små bromsar.

jag brukar köpa åerformanceline när jag åker volvo, 320mm då blir det bra (bättre)

x70r bromsarna är inget att hurra över heller

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

4 824 Inlägg
9 december 2007
#8
r-ted skrev:
på gamla v70/850 så är det på tok för små bromsar.

jag brukar köpa åerformanceline när jag åker volvo, 320mm då blir det bra (bättre)

x70r bromsarna är inget att hurra över heller

Och vad kostar inte performanceline bromsarna då? för dom pengarna kan man få andra som är ännu bättre.

Dom är klart bättre än dom "vanliga".
Jag kör EBC sport skivor och EBC Yellow Stuff belägg på min och dom funkar bra, skulle väll kanske kört in dom lite lungnare bara, körde bana med dom när dom gått knappt 30 mil varav dom flesta milen på väg till Ring Knutstorp, jag hörde för ett tag sen att man ska köra in dom lungt i 50 mil hmm

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#9
Christian S skrev:
Det blir skillnad bara du byter från 280mm till 302mm skivor (dom som sitter på X70R), det enda man behöver byta är skivorna och hållaren till bromsoket.

är det bara hållaren som skilljer? låter B...

men då blir det nog 302mm skivor då, hållaren kan ju inte vara överdrivet dyr...

men har googlat på tarox å det ska tydligen inte alls vara värt pengarna...

kollade runt lite på http://www.peansweden.com/ å där ska det tydligen finnas bättre grejjer...

där har jag tittat på DBA 4000 eller 5000 eller diamond, hur står sig dessa? å belägg tror jag det blir pegid, har bara fått bra kritik vad jag har läst... blir dyrare men det kanske det är värt?
Senast redigerat av Xoff (9 december 2007)


3 123 Inlägg
9 december 2007
#10
Prata med folket på pean så rekommenderar de det bästa för ditt körsätt och bil.
Pagid är bra belägg, men vilken dba eller kangeroo sats du ska ha är bättre att diskutera med pean.


Teddan
2 495 Inlägg
9 december 2007
#11
viccoA skrev:
Prata med folket på pean så rekommenderar de det bästa för ditt körsätt och bil.
Pagid är bra belägg, men vilken dba eller kangeroo sats du ska ha är bättre att diskutera med pean.

hjälper tyvärr itne bara med pagid belägg,  jag köper alltid pagid till mina "starka" bilar .
men till volvon med sina små bromsar så är det ingen ide för varmgången som blir i skivan ihop med pagid beläggen får skivan att spricka , jag har spräckt flera uppsättningar dyra små skivor..

nu det sista så spräckte jag skivorna på min m3 E46 ihop med pagid belägg:lol:


Jag kör alltid med Blåa pagid
Senast redigerat av r-ted (9 december 2007)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
9 december 2007
#12
Christian S skrev:
r-ted skrev:
på gamla v70/850 så är det på tok för små bromsar.

jag brukar köpa åerformanceline när jag åker volvo, 320mm då blir det bra (bättre)

x70r bromsarna är inget att hurra över heller

Och vad kostar inte performanceline bromsarna då? för dom pengarna kan man få andra som är ännu bättre.

Dom är klart bättre än dom "vanliga".
Jag kör EBC sport skivor och EBC Yellow Stuff belägg på min och dom funkar bra, skulle väll kanske kört in dom lite lungnare bara, körde bana med dom när dom gått knappt 30 mil varav dom flesta milen på väg till Ring Knutstorp, jag hörde för ett tag sen att man ska köra in dom lungt i 50 mil hmm

man brukar kunna hitta någon performanceline sats för runt 5000kr ....
det är väll inte dyrt, ingen som gnäller när dom köper en feritta dp med racekat för 9000kr men bromsar 5000kr då lipar dom ...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#13
min tanke om en budget till frambromsar är ju runt 5000:- det e ju trotts allt viktigare att få stopp på bilen än att dra iväg fort, å drar iväg gör den redan! smile


4 824 Inlägg
9 december 2007
#15
r-ted skrev:
Christian S skrev:
r-ted skrev:
på gamla v70/850 så är det på tok för små bromsar.

jag brukar köpa åerformanceline när jag åker volvo, 320mm då blir det bra (bättre)

x70r bromsarna är inget att hurra över heller

Och vad kostar inte performanceline bromsarna då? för dom pengarna kan man få andra som är ännu bättre.

Dom är klart bättre än dom "vanliga".
Jag kör EBC sport skivor och EBC Yellow Stuff belägg på min och dom funkar bra, skulle väll kanske kört in dom lite lungnare bara, körde bana med dom när dom gått knappt 30 mil varav dom flesta milen på väg till Ring Knutstorp, jag hörde för ett tag sen att man ska köra in dom lungt i 50 mil hmm

man brukar kunna hitta någon performanceline sats för runt 5000kr ....
det är väll inte dyrt, ingen som gnäller när dom köper en feritta dp med racekat för 9000kr men bromsar 5000kr då lipar dom ...

Begagnade ja, jag tänkte på vad det kostar att köpa det nytt wink
Sen brukar skivorna vara halvkassa när folk säljer dom och nya skivor är inte billigt, har för mig att dom kostar runt 2000:-/st

Xoff skrev:
Christian S skrev:
Det blir skillnad bara du byter från 280mm till 302mm skivor (dom som sitter på X70R), det enda man behöver byta är skivorna och hållaren till bromsoket.

är det bara hållaren som skilljer? låter B...

men då blir det nog 302mm skivor då, hållaren kan ju inte vara överdrivet dyr...

Det är även andra bromsslangar men det är inga som byter dom för det funkar ändå sen är det igentligen andra klossar med annan fasning men dom är bra mycket dyrare än dom vanliga och det funkar lika bra att köra på dom.
Bygeln har artnr 8602456 om du nu har tänk att köpa dom nya.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Teddan
2 495 Inlägg
9 december 2007
#16
Hakan_J skrev:
Kolla här om det kan va nått, www.bromsmannen.se

dom bromsarna suger om man vill åka fort å stanna snabbt

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

58 Inlägg
10 december 2007
#17
Tjena!

Hade tarrox g88 på min audi s4 och de är det inget fel på, skall tåla temperaturer på upptill 750 grader. Jag skulle förmoda att skivorna kommer att käka upp ett par greenstuff belägg, lägg pengarna på ett par bättre belägg, typ ferodo, pagid, reddot ect. Du bör även byta till stålomspunna slangar pga den höga arbetsteperaturen för orginalen kommer att gå sönder annars.

Mvh
Patrik
Senast redigerat av speedtrap (10 december 2007)

Den som har mest prylar när han dör, VINNER!

537 Inlägg
10 december 2007
#18
skit? nej det tror jag inte om man ska tro på vad man hört. har en kompis som ska byta tillbaka till tarox efter massa test på andra märken.

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

1 827 Inlägg
11 december 2007
#19
Bara att byta bromsskivor hjälper föga. Dom är oftast inte bättre än orginal.

Vill du få bättre bromsverkan måste du gå upp i diameter på skivan tillsammans med större ok.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#20
tackar för alla svar, ser ut som det blir stålomspunna slangar och ett snack med pean, att gå upp i diameter är tanken (till 302mm)



Sök