Jag köpte en polo för inte så länge sedan och motorn lever om en del på tomgång. Det är en 04 års modell med 1.4 liters DOHC motor.
Motorn tickar med halva varvtalet på tomgången, varvar man upp så verkar det försvinna eller dränkas i övrigt motorljud. Det försvinner inte när motorn är varm men det låter då rätt harmlöst. Kall låter bilen lite mer som en diesel. Dessutom verkar det låta mer under lätt belastning, typ när man rullar iväg.
Jag märkte att det tickar mindre om man slår av lamporna, så idag provade jag att ta av generatorremmen för att köra motorn totalt obelastad och då tickade det ingenting alls. Lät ju fint, tills man belastade motorn. Har lyssnat med skruvmejsel och det verkar som att det kommer från en viss position innanför ventilkåpan. Ska nog ta av generatorremmen igen och lyssna efter samma tickande på samma position på ventilkåpan och se om det tystnat när motorn är obelastad.
Någon som har en aning?
edit: Bilen har varit inne på VW och föga förvånande så kostade det mer än det gav. Vet fortfarande inte vad felet är, men bilen fungerar lik förbaskat hur bra som helst i alla fall...
Kan man inte prova att ta bort en tändkabel i taget,för att lokalisera vilken cylider det kommer ifrån? Löser ju inte problemet, men kanske ett steg närmare.....
Tog av generatorremmen när motorn var lite halvkall, då tickade det ungefär som vanligt. När jag åkt en sväng så tog jag av generatorremmen igen och lyssnade. Tyst som en mus, tills jag nuddar gasen lite... Det konstiga är att det ändå lät under ventilkåpan i det här fallet. Det borde väl tyda på att det är något annat som orsakar själva tickandet som låter lite högre, även om det är i takt med ventilerna? Eller de kanske "slår hårdare" under lätt belastning? Verkar konstigt iofs..
Ska försöka få upp lite ljud så ni får höra med och utan generatorrem.
Utan generatorrem. Lyssna när jag trycker lätt på gasen så kommer det lite tickande. Kan det verkligen vara ventillyftare om det blir såhär? http://www.youtube.com/watch?v=Z6NfQpIhIgQ
Har hört att avgasgrenröret kan ha liknande oljud för sig, men jag kan inte spåra tickandet dit. Det är iofs svårt att lokalisera ljudet någonstans.....
Har testat det och motorn går som en påse nötter då. Samma om man rycker loss spridarna.
Men ingen förändring på ljudet?
Är det JÄTTE jobbigt att få av vemtilkåpan för en koll?
Det kan jag inte svära på. Ska ta reda på det imorgon.
Ja, jag drar mig för det därför att man måste demontera kamremmen... Det är nog inte så svårt egentligen att ta av kamremmen och få på den rätt igen, men jag måste köpa nya sträckbultar till kåpan och packningslim och så måste jag ta av spännrullen till generatorremmen och säkert något mer som jag inte tänkt på...
Har köpt mig en haynes bok för vw golf/bora, fick chansen att bläddra i en sån och såg till min glödje att "min" motor (mer eller mindre) finns med! Det är väldigt mycket som är likt, däribland ventilkåpa etc.
Jag tycker nog egentligen att ska jag göra det jobbet så kan jag lika gärna byta kamrem etc när jag ändå håller på.
kan de va så att du har kört me lite olja el till o med utan?
Det var vid nedre strecket när jag köpte den. Jag tänkte inte då på att det tickade eller så utan det märkte jag ca en vecka efter. Tror jag fyllde på oljan ett par dagar efter att jag köpt den. Så det kan inte vara så vansinnit mycket oljud för en som inte hört bilen förut. Men nu hör jag tickandet jättetydligt eftersom jag lyssnar aktivt efter det och förväntar sig att det finns där.
kan de va så att du har kört me lite olja el till o med utan?
Det var vid nedre strecket när jag köpte den. Jag tänkte inte då på att det tickade eller så utan det märkte jag ca en vecka efter. Tror jag fyllde på oljan ett par dagar efter att jag köpt den. Så det kan inte vara så vansinnit mycket oljud för en som inte hört bilen förut. Men nu hör jag tickandet jättetydligt eftersom jag lyssnar aktivt efter det och förväntar sig att det finns där.
Ja det blir ju så, när man vet att det finns där..... Kanske du ska ta o tappa oljan, där kan ju finnas rester/spån som kanske kan ge någon ledtråd....
min seat är likadan , låter skitbra när den är kall , men sen tickar den som fan , har hört en likadan bil och den låter fint, vet intve va d e för fel ,
kan de va så att du har kört me lite olja el till o med utan?
Det var vid nedre strecket när jag köpte den. Jag tänkte inte då på att det tickade eller så utan det märkte jag ca en vecka efter. Tror jag fyllde på oljan ett par dagar efter att jag köpt den. Så det kan inte vara så vansinnit mycket oljud för en som inte hört bilen förut. Men nu hör jag tickandet jättetydligt eftersom jag lyssnar aktivt efter det och förväntar sig att det finns där.
Ja det blir ju så, när man vet att det finns där..... Kanske du ska ta o tappa oljan, där kan ju finnas rester/spån som kanske kan ge någon ledtråd....
Ger nog ingen ledtråd, jag har bytt olja ett par ggr och dessutom flushat motorn för en vecka sen och hällt i ny olja. Om det funnits spån där så är det med stor säkerhet borta. Minns att jag kollade lite extra vid första oljebytet men märkte inget speciellt.
Första oljebytet skedde efter 3000 mil (!), och därefter vid ungefär 1500 mils intervall som är brukligt enligt manualen. Jag kollade igenom serviceboken innan jag köpte bilen och tyckte det såg bra ut. Måste ha gjort en rejäl tankevurpa iom att jag missat detta. Jaja, ibland är man inte den vassaste kniven i lådan.
Men jag måste nog, som du säger, få av ventilkåpan och ta en titt! Man kan ju spekulera hejvilt utan att det hjälper. Vad kan det landa på om man skulle lämna in bilen för felsökning då? Tänker om de behöver demontera kamrem och öppna toppen och titta? Dyrt gissar jag..?
Kan du ställa ventilspelet med chims? Du bör nog mäta upp spelet och se om det är okej... Är det länge sen du bytte olja? Ibland kan det ticka lite de sista 100 milen innan oljebyte.
Det är svårt att avgöra var tickandet kommer ifrån eftersom det fortplantar sig i hela motorn. Det verkar som att ljudet kommer från högra sidan men närmare än så kan jag inte lokalisera det. Lyssnar man mot insugsgrenröret, EGR-ventilen och oljetråget låter det som tydligast. Lite skum kombination kanske, men det är väl där det förstärks som mest, vad vet jag...
Vad bör jag kontrollera innan jag lyfter ventilkåpan? Kompression och oljetryck? Det kan väl inte kosta så mycket om verkstan gör det?
Din motor har ju hydrauliska lyftare. Standrardfel på VW modellerna. Alla! Det är oftast långa mellanrum mellan alla servicar. Och det är absolut inte någon fara att köra. Hade tickande ljud i min GTI som jag hade. Jag böt oljepump. Bytte olja 2 gånger på 400mil och sen försvann typ allt ljud.
Det lutar åt att demontera ventilkåpan. Jag får ta och svänga förbi VW och köpa en tub tätningslim och lite nya skruvar. Kanske en tryckare också, ifall någon uppenbart är kass. Eftersom det inte verkar vara någon direkt fara att köra med tickandet (1000 mil tillryggalagt utan märkbar förändring!) så kan jag i lugn och ro köpa in delar och även planera in byte av kamrem, vattenpump, spännrullar och löphjul. Känns rätt naturligt att byta kamrem när man ändå måste demontera den för att lyfta ventilkåpan...
Se till att kamremmen sitter som den skall, fast jag tror du hade märkt om den satt fel... För den ska ju inte låta som en diesel, vilket jag tycker den gör:) Min diesel-golf lät så när den var kall, varm lät den nästan som en binsinare.
Kanske slitna kamaxlar? (För du har väl två på din...?)
Jag hade nog testat nåt mirakelmedel först, och kollat att kamremmen sitter enligt alla märken. Gå in på www.rvs.se där finns det ganska mycket intressant. Har testat på olika bilar, och det fungerade klockrent.
Den har väl inte haft kamremsbrott?... (bara en tanke...)