Det var hundan ! då har man lärt sig något nytt då, tack för det
Det är alltid lika trevligt då man får den reaktionen
Det är väl därför det kallas just för gjutjärn?
Låg smältpunkt kan tänkas vara ett skäl. Men främst är det gjutegenskaperna. Lägre smältpunkt får man på köpet. Gjutjärnslegeringar ger schyssta mekaniska egenskaper i komplexa detaljer som skulle ha tagit mkt lång tid att göra i stål t ex ett grenrör.
Skälet till att man inte gjuter i stål är att det är mycket svårt att få en jämn kvalitet i hela gjutgodset (förenklat svar).
Det finns varianter på "gjutjärn". Om man tex lyckas få tag på ett gammal BMW E30 DTM block (det finns en kille i Tyskland som sitter på ett rejält lager...) så är det fortfarande "gjutjärn" men hårt så in i helv**e.
Är det sprött? Jag har hört talas om att man använt s.k. vitjärn i en del toppar och att dessa inte kan fräsas just på grund av att de är gjorda i vitjärn.
Vitjärn är en variant av gjutjärn som typiskt är mycket hård och spröd. Därför blir den svår att bearbeta, men det har vissa andra fördelar jämfört med vanligt gråjärn.
Rent järn smälter vid 1540 grader C, gjutjärn (järn + 6% kol) smälter vid 1200 grader C.
Jag vill gärna korrigera mig själv. Ett vanligt gjutjärn har MINDRE än 6% kol i sig (typiskt omkring 4%), skälet till att jag skrev just 6% är att den eutektiska punkten (lägsta smältpunkten) för gjutjärn ligger vid 5.8% kol.