4080
Sök

Turbomotorer, till alla sorters bilar. Singelkonvertering.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#1
Tjena.
Jag undrar om det är någon som orkar sitta och förklara lite granna varför folk vill singelkonvertera sina bilar. Är det bättre med en turbo? eller hur fungerar det ?

Mvh

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

147 Inlägg
15 december 2007
#2
Det är billigare och blir sk. "ketchup-effekt".

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 december 2007
#3
Ofta med två turbos har du en som jobbar på lägre varv och en större som börjar snurra senare.
Du får då en jämnare effektkurva.

En enorm singelturbo å andra sidan snurrar senare men klämmer ur mer effekt på de rätta varvtalen.
Du får då en ojämnare effektkurva som ökar dramatiskt längre upp i registret.

Det var otroligt kortfattat såhär innan sova-dags smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#4
John87 skrev:
Ofta med två turbos har du en som jobbar på lägre varv och en större som börjar snurra senare.
Du får då en jämnare effektkurva.

En enorm singelturbo å andra sidan snurrar senare men klämmer ur mer effekt på de rätta varvtalen.
Du får då en ojämnare effektkurva som ökar dramatiskt längre upp i registret.

Det var otroligt kortfattat såhär innan sova-dags smile

så folk vill alltså att det ska smälla till som fasiken efter en stund?.
om ja får tycka, så är det väl roligare med drag hela vägen big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
15 december 2007
#5
Jag läste i gatbilar om jag inte minns fel i sommras att en kille med en supra ville singelkonvetera för att "få mer respons i maskinen". Vad menar han med det då?


turboabstinens
442 Inlägg
15 december 2007
#6
Kaalle skrev:
Jag läste i gatbilar om jag inte minns fel i sommras att en kille med en supra ville singelkonvetera för att "få mer respons i maskinen". Vad menar han med det då?

kanske montera en turbo som är mindre spoolup-tid, dvs den kommer igång direkt, så lite turbolagg som möjligt.. Fast då tycker jag det borde va bättre med ett litet agg som laddar fort och ett större som pressar på utafaan på högre registret.

ocertifierad klåpmekare

2 126 Inlägg
15 december 2007
#7
Bästa e väl egentligen o göra som Hilmersson gjorde med sin manta, både kompressor o turbo!
Där kompressorn laddar från början tills turbon får upp trycket!


Supraman
2 300 Inlägg
15 december 2007
#8
man singelkonverterar helt enkelt för att få mer effekt.
Man kan ju hålla fast med att sätta dit två stora turbos istället för dom två små men det innebär mer problem än vad många orkar med.
Man måste helt enkelt gå upp i turbostorlek då dom små har sin övre gräns vid 400-450 beroende på vilken motorspec man kör med.
Detta gäller supror men liknadepå andra bilar med dubbla turbos gäller så vida det inte gäller en vinkelmotor för då är det bättre att köra vidare med dubbla turbos.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 661 Inlägg
15 december 2007
#9
Japp detta med att singelturbokonvertera gäller ju oftast raka motor där båda turbosarna (ofast en stor och en lite) sitter på samma grenrör. ex supra.

Men på bilar med V-motorer så har man 2st grenrör och därför 2st identiska turbosar och då finns det ingen anledning att singelturbokonvertera. Så sätter man dit 2st större turbosar istället.

Som nån över skrev att små turbosar inte klarar höga effekter, har man V-motor så kan man lika gärna ha 2st jätteturbosar, fast det ska ju vara avstämt med motorn också annars blir det skit. (avgasflöden osv)

Slutsats, det är inte p g a nån effektgräns man går över till singelturbo. Det är för att man på Raka motorer är ute efter en annan motorkaraktär än org. Alltså mindre kraft på låga varv och mycke högre på höga.
mvh

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#10
Hardjim skrev:
Japp detta med att singelturbokonvertera gäller ju oftast raka motor där båda turbosarna (ofast en stor och en lite) sitter på samma grenrör. ex supra.

Men på bilar med V-motorer så har man 2st grenrör och därför 2st identiska turbosar och då finns det ingen anledning att singelturbokonvertera. Så sätter man dit 2st större turbosar istället.

Som nån över skrev att små turbosar inte klarar höga effekter, har man V-motor så kan man lika gärna ha 2st jätteturbosar, fast det ska ju vara avstämt med motorn också annars blir det skit. (avgasflöden osv)

Slutsats, det är inte p g a nån effektgräns man går över till singelturbo. Det är för att man på Raka motorer är ute efter en annan motorkaraktär än org. Alltså mindre kraft på låga varv och mycke högre på höga.
mvh

Okej , Tack för svaret big_smile stort tack big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården


Sök