2610
Sök

Toning av förar sidan och pasagerar sidan ( och toning av bak ljus)

90 Inlägg
20 november 2005
Trådstartare
Vad säger polisen om toning på förar sidan och pasagerar sidan ?

Och vad säger doom på besiktningen med Tonade bakljus slår dom er på det eller ? MVH//Caddy mannen ;D

Polisen gör det med batongen ;D

39 Inlägg
20 november 2005
det beror oftast på hur petig besiknings mannen är men det är inte godkänt enklast är att skaffa ett par extra glas för besiktning .Vad toning gäller beror det nog på hur mycket du har tonat .
Mvh John .

133 Inlägg
20 november 2005
köp återanvändingsbara film till fram rutorna så äre bara till å rycka ner om de blir nå snack..  Skulle jag gjort. MVH erik

joppe-z28 skrev:
det beror oftast på hur petig besiknings mannen är men det är inte godkänt enklast är att skaffa ett par extra glas för besiktning .Vad toning gäller beror det nog på hur mycket du har tonat .
Mvh John .

31 Inlägg
21 november 2005
Det är så här att du får tona bakrutorna hur mycket du vill, fram och sido-fram med en viss procent. kan inte denna i huvudet men gissar på att det ligger på runt 5-7% det kanske är mer.

Ring å kolla med vägverket de ska ha koll om inte bilprovningen.

Nyare bilar är redan tonade med en viss procentsats från fabrik, behöver inte vara svart utan kan vara blått osv. för att få en bättre sikt (enligt bilföretagen).

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
21 november 2005
hade "ljustaste" toningsfilm på mina gammla bil fram, och mellan bakre delen (exakt ljusgenomsläpp kan ja dock inte i huvudet smile . Hade inga problem med besiktningen. Gubben tyckte till o me att det var snyggt tongue .

Kolla på min sida hur det kan bli med ljusast tonig, sitter på vectran runtom på bilderna.
Akta dig dock för återanvändningsbar solfilm = största skiten som har tillverkats!!!

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

83 Inlägg
21 november 2005
Håller med "n0ll", återanvändningsbar solfilm är inte att rekomendera. Har heltonat på min och det har inte varit några problem från blåljusens sida, vet dock att det kan bli problem vid besiktningen när det är för mörkt. Som sades tidigare är det endast några % som är lagligt (osäker på hur många).
Senast redigerat av Bogen (21 november 2005)

Fiesta ST 150

IT-Tekniker
144 Inlägg
21 november 2005
tråd om toningsfilm borde bli klistrad, kommer ju upp varje vecka ..

Jag ringde till besiktningen och dem mena på att eftersom nyare bilare oftast har lite toning från fabrik är det så otroligt lite om det ens är något du kan sätta på för att det ska vara lagligt. Sen om rutan är böjd blir det ett annat ljusgenomsläpp osv. Är det en en 240 där rutorna i stort sett inte är böjda något kan du säkert sätta på ljusare toning sa han och skrattade...

321 Inlägg
21 november 2005
7-up skrev:

Och vad säger doom på besiktningen med Tonade bakljus slår dom er på det eller ? MVH//Caddy mannen ;D

Toning på förar resp. passagerar sidan e totalförbjudet, fråga mej då ja har blivit stoppad av polisen samt pratat med besiktningsmän.

Vad gäller egen toning av baklyktor med tex "rökspray" så är det också olagligt, du ska ha en VÄLDIG tur om dom låter din bil gå igen om det med. Så ett par extra "cleana" glas kan ju vara bra å ha hemma på hyllan.

Men va spelar eg. allt det här för roll ? man får ju inte köra fortare än 110 heller, men vilka gör inte det ?

+ att det ska ju vara snyggt det man åker i, så¨ja tycker absolut du ska både tona och rökspraya glasen smile

Mvh / Ncs

Tough ain´t...ENOUGH!

90 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Tack för alla svar smile (Y) får väll köpa in mig extra rutor också då så man har till besiktningen ;D

692 Inlägg
21 november 2005
7-up skrev:
Tack för alla svar smile (Y) får väll köpa in mig extra rutor också då så man har till besiktningen ;D

Veva ner rutorna när du ska besikta, ta bort veven eller säkringen till hissarna, och beskta det funkar.

Men däremot polisen tycker ju inte om toningen på fram rutorna.

121 Inlägg
21 november 2005
-Ncs- skrev:
Toning på förar resp. passagerar sidan e totalförbjudet, fråga mej då ja har blivit stoppad av polisen samt pratat med besiktningsmän...Mvh / Ncs

Då har du pratat med Polis och besiktningsmän som inte kan regelverket, det som gäller går att läsa på följande sida: http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Dock är det så att glas har inte 100% ljusgenomsläpp från början, dessutom har de flesta bilar lätt tonade rutor redan från fabrik. Så i praktiken är det kört att få igenom tonade rutor framtill.
Men vill man ta det den långa och jobbiga vägen kan man ju alltid bestrida SBP/Polisen och bekosta en mätning av ljusgenomsläppet. Förutsatt att det är tillräckligt då, annars blir det nog dyrt  wink

/Pelle

90 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Pälle skrev:
-Ncs- skrev:
Toning på förar resp. passagerar sidan e totalförbjudet, fråga mej då ja har blivit stoppad av polisen samt pratat med besiktningsmän...Mvh / Ncs

Då har du pratat med Polis och besiktningsmän som inte kan regelverket, det som gäller går att läsa på följande sida: http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Dock är det så att glas har inte 100% ljusgenomsläpp från början, dessutom har de flesta bilar lätt tonade rutor redan från fabrik. Så i praktiken är det kört att få igenom tonade rutor framtill.
Men vill man ta det den långa och jobbiga vägen kan man ju alltid bestrida SBP/Polisen och bekosta en mätning av ljusgenomsläppet. Förutsatt att det är tillräckligt då, annars blir det nog dyrt  wink

/Pelle

du har ingen koll vart man kan få tag på sån toning som släpper in 70% Ljus?

121 Inlägg
21 november 2005
7-up skrev:

Du måste ju veta vad dina rutor släpper igen nu, utan film, först av allt.
Men sen är det bara att höra efter hos din lokala glasmästare, kanske något dyrare solfilm än Biltema/Mekonomen. Men betydligt bättre kvalité och massor av nyanser.
Johnson som vi använder på jobbet har allt från 5% till 90% ljusgenomsläpp, dock kan jag inte sälja den mer än på hel rulle, 0,52x22 meter  big_smile

/Pelle

Driver
2 111 Inlägg
21 november 2005
Pälle skrev:
7-up skrev:

Men sen är det bara att höra efter hos din lokala glasmästare, kanske något dyrare solfilm än Biltema/Mekonomen. Men betydligt bättre kvalité och massor av nyanser.
Johnson som vi använder på jobbet har allt från 5% till 90% ljusgenomsläpp, dock kan jag inte sälja den mer än på hel rulle, 0,52x22 meter  big_smile

/Pelle

men en van "tonare" vet väl ungefär vad det är för film som är vanligt?.tänkt o tona hela vägen men att lämna in den på det. mörkare bak o ljusare fram...jobbarpolarns har så på sin s4a..ser väldigt märk ut men har gått igenom bes o inte blir han stoppad heller.inte hittils iaf. förra äaren som fixat toningen.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

90 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Pälle skrev:
7-up skrev:

/Pelle

Hmm vart bor du ? sthlm området? annars skiicka ett PM med din mejl på så kan jag skicka min adress så får jag ta genom post förskott wink

MTY120
21 november 2005
7-up skrev:

Du får ha hur mörk solfilm du vill ha på bakrutan & bakre sidorutorna,
Fram rutorna är det 73 - 75% ljus igenomsläpp eller något sådant,
Det finns på VV.se ! Och det är lite ifrån och till med Farbror blå & Besiktningen, jag har kört ett år med 4% Solfilm runt om (även bården),
dom har inte sagt ett ord, Och toning av bakljusen är samma sak.
på min bil då jag hade tonade bakljus (röda m vitt backljus) så fick jag en 1:a för det, Bakljusen får vara tonade bara dom Blinkar Orange , Och rött bromms ljus om jag har förståt det rätt.
Senast redigerat av MTY120 (21 november 2005)

2 122 Inlägg
21 november 2005
jag kör med 43% ljus genom släpp har snackat med pappa blå flera gånger utan att de har sagt nått. bara en sa att ja skulle ta bort toningen. men har träffat samma snut 2ggr till efter detta och han säger inget... hamnar alltid i blåskontroller....

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

183 Inlägg
22 november 2005
Allt vad solfilm på sidorutor heter är olagligt, så är det bara... inget å disskutera egentligen. tongue
Sen så har man la lite tur vilken Polis man möter på osv.?
Jag har då inge problems med dom iaf .. dom sneglar nog hellre ner på busar som kör som vettvilligar bland folk..

Men de är klart snyggt om man kan piffa till de med lite solfilm å kanske annan färg på bakljusen osv.
Såå.. kämpa på! smile
Senast redigerat av Merca-Hakan (22 november 2005)

121 Inlägg
22 november 2005
suck...

343 Inlägg
22 november 2005
Det är inte olagligt..när ska vissa fatta det? Bara det släpper igenom rätt mängd ljus.

Sök