2686
Sök

Toning av förar sidan och pasagerar sidan ( och toning av bak ljus)

645 Inlägg
22 november 2005
Jag trodde de va typ 20% som var max i framrutorna, någon som kan fixa en korrekt information angående det?

Citerar ifrån vv.se som även finns i #11

"Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."
Senast redigerat av BAD_ROBOT (22 november 2005)

121 Inlägg
22 november 2005
BAD_ROBOT skrev:
Jag trodde de va typ 20% som var max i framrutorna, någon som kan fixa en korrekt information angående det?

Kika på post nummer 11 i den här tråden!

Girlie Girl
22 november 2005
Det är skillnad på en ruta med solfilm och en fabrikstonad ruta.
Du får inte ha någon som helt film på rutorna i framdörrarna inte ens om den är genomskinlig.
Detta bara för att det inte ska bli något krångel hur mycket toning det är och så vidare.
Men en ruta som är fabrikstonad vilket inte är samma som att ha solfilm får ha en viss procents toning.
Men alltså ingen film på framrutorna.

Girlie Girl
proffisionell solfilmsmontör

MTY120
22 november 2005
bmw750 skrev:
jo du får visst lägga på film på en fabrikstonad ruta...
kan säga att faktan kommer från en av sveriges duktigaste solfilmsmontörer..
du får ha 20%..
sen till girle girl, din fakta är lite out of date smile

som sagt, besiktingen har ljusmätare...

"Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Uppdaterad 2005-04-22 Skriv ut"

Taget ur länken ur inlägg #11 skrivet av Pälle,

Och

Girlie Girl
22 november 2005
MTY120 skrev:
bmw750 skrev:
du får ha 20%..
sen till girle girl, din fakta är lite out of date smile

som sagt, besiktingen har ljusmätare...

"Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Uppdaterad 2005-04-22 Skriv ut"

Taget ur länken ur inlägg #11 skrivet av Pälle,

Och

"Det är inte tilllåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."

Det spelar ingen roll om solfilmen på dina framrutor INTE ger störande reflexer eller liknande, polisen och besiktningsmännen kommer att säga till dig att riva bort den i alla fall.
Jag har många kompisar som har fått riva bort solfilm på sina framrutor, även dom som har haft helt genomskinlig och icke reflekterande.
Det enda dom kollar på är om det sitter film på rutorna, och börjar man argumentera emot så går polisen mer än gärna igenom hela bilen efter andra fel också.
Men polisen i andra delar av landet kanske är snällare än här i Skaraborg.

Moderator+
1 081 Inlägg
22 november 2005
bmw750 skrev:
du får ha 20%..
.

Lagen säger att du får ha 20 eller om är 30% på sidorutor fram MEN bilen ska vara typgodkänd med detta. Din källa är nog lite out of date...

mvh

Vem jag?

764 Inlägg
22 november 2005
Dom får inte göra ett skit med bilen egentligen. Ska dom in i den måste dom ha husrannsakan o det får dom inte så lätt.

TeQuilla

764 Inlägg
22 november 2005
bmw750 skrev:
skall dom ha det så måste dom ha rannsakansorder, för att få det måste dom kolla med jourhavande åklagare, o det är inte latt, dom måste ha nåt att gå på..
nåt som ger mer än 1 års fänlgesle...

Det ska ge upp till 2 års fängelse.

TeQuilla

Moderator+
1 081 Inlägg
22 november 2005
bmw750 skrev:
bilen skall vara typad?? ja jo, bilen skall vara typad om du byter däck me.. men det är nästan inga bilar alls, så att det skiter sig..

jag kör med 25% film fram... inga problem, o även en ganska stor bård uppe i rutan, inga problem...

Ja men nu snackar vi om lagen, man kan göra mycket med sin bil...

hade inte du sålt din bil? roll

Vem jag?

692 Inlägg
22 november 2005
haha stackars killen som la upp denna tråd, hans hjärna måste jobba på hög varv för att finna rätta svaret nu... big_smile

1 231 Inlägg
22 november 2005
Om jag förstår det rätt behöver man inte låta polisen "gå in" i bilen om man blir stoppad? Man behöver inte öppna dörren ens? om dom inte har en rannsakan förstås.

Men hur funkar det för övrigt? På utsidan, under motorhuven osv

Mitt projekt: Evo III

692 Inlägg
22 november 2005
Klart man måste öppna dörren/rutan om det är en kontroll

1 231 Inlägg
22 november 2005
Jaja jag mena inte att man skulle låsa sig inne smile. Men om dom vill kolla något i bilen då behöver man inte låta dom gå in i bilen?

764 Inlägg
22 november 2005
bmw750 skrev:
skit samma, vi är på samma plan med rannsakan iaf..smile

det finns mycket som dom inte får göra som dom ändå gör...

Exakt..... smile

TeQuilla

1 231 Inlägg
22 november 2005
Säg att dom stoppar dig för att du skall blåsa... behöver du inte göra det då?

Sen även om det är lagligt att låsa dörren så tyder ju det på att man har något att dölja. Vilket inte lära göra dom gladare smile

Tråden kanske börjar gå lite OT, men mycket intressant ämne

12 086 Inlägg
22 november 2005
Så när man blir stoppad av polisen för körkort samt blåskontroll då kan man alltså låsa dörren och låta rutorna va neddragna? Fuck häller.. dom har väl några befogenheter, ber en polis om ens körkort så har man väl skyldighet o visa det. Låter jävligt krystat den här diskutionen.

Dessutom (off topic) så tycker jag svenska polisen är helt maktlösa.. en polisman har så mkt att passa sig för så han vågar inte göra något. Jag blir förbannad på situationen. Det är polisen som håller upprättelse i samhället, åt helvete med alla överdrivna rättigheter. Makt åt polisen:)
skall tillägga att detta gäller polisens arbete mest utanför trafiken;) Om man tog bort alla onödigt dumma lagar om bilar så slipper polisen gnälla och kan sätta dit rånare o mördare ist.

och bmw750.. kan du inte lägga upp din bil.. du skriver febrillt men ingen vet vem du är lr vad du kör..?

MTY120
23 november 2005
Fkoff skrev:
Så när man blir stoppad av polisen för körkort samt blåskontroll då kan man alltså låsa dörren och låta rutorna va neddragna? Fuck häller.. dom har väl några befogenheter, ber en polis om ens körkort så har man väl skyldighet o visa det. Låter jävligt krystat den här diskutionen.

Dessutom (off topic) så tycker jag svenska polisen är helt maktlösa.. en polisman har så mkt att passa sig för så han vågar inte göra något. Jag blir förbannad på situationen. Det är polisen som håller upprättelse i samhället, åt helvete med alla överdrivna rättigheter. Makt åt polisen:)
skall tillägga att detta gäller polisens arbete mest utanför trafiken;) Om man tog bort alla onödigt dumma lagar om bilar så slipper polisen gnälla och kan sätta dit rånare o mördare ist.

och bmw750.. kan du inte lägga upp din bil.. du skriver febrillt men ingen vet vem du är lr vad du kör..?

samma skulle han fixa ett par lambo dörrar åt mig, ett univeral kit , fick pris info men när jag bad om mer specifik info då har jag inte hört ett ord av han,
Inge illa menat men det värkar ut att vara mycket snack från hans sida.
Senast redigerat av MTY120 (23 november 2005)

1 019 Inlägg
23 november 2005
Kan inte annat än att skratta åt dig Bmw 750.. Du som hade så in i norden massa planer på vad du skulle göra med din bil + att du är med i varenda diskussion som finns här på garaget.. Sen en dag bestämmer du dig för att sälja bilen och skita i bygget bara för att folk klankar ner på dina planer? hmm..

Det var väl de dåligaste du kunde gjort..Tro på dig själv och skit i andra..
Men som jag sagt tidigare..verkar vara mycket snack och LITEN verkstad från din sida !

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

1 019 Inlägg
23 november 2005
Haha, fan va mesigt hörre du..
Skulle nån motarbeta mig skulle jag fan bli ännu mer taggad !
Hade du ens tänkt fullfölja dina "planer" ?

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
23 november 2005
bmw750 skrev:
nu skall vi sammanfatta lite.
såhär är det, du behöver inte gå ur bilen, du behöver inte öppna dörren, du behöver inte ens öppna fönstret, jag vet tillfällen där polisen har försökt ta sig in i bilen, när folk har låst, o då har dom fått banner från sina chefer, sätt hårt mot hårt! dom är inte kungar för att dom är poliser.

vill ni ha mer info, och om vissa delar så fråga gärna.
bilen på utsidan skall dom ge fan i, motor,skuff, etc etc..

Fel.  sätter du hårt mot hårt så blir du langare, smugglare, tjuv, rånare, mördare ect ect. vill dom in i bilen så säg varsågod. va artig, betee dig inte som en idiot för de straffar sig. dom vill tala om för dig att du har toning på sidorutorna och att du inte får de kan sluta m,ed att dom beslagtar bilen å plockar bort allt för dig som DOM anseer inte hör dit, dvs sportfilter avgassystem baslådor högtalare kaniner som hänger i antenner mm. Sånt som inte fanns på bilen vid regg besiktning åker bort helt enkelt, de får inte vara där egentligen.
Så man ska passa sig för sånt. Hittar dom inget å plocka för dig så ska du ge dig fan på att dom ger dig böter för en lite skit sak.

Något som började med en tillsägning kan sluta fan så mycke värre än du kan tänka dig.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Sök