2982
Sök

Vilken slags bil är det bäst att bygga ljud i?

1 582 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
Skyracer skrev:
Min tanke var att med små (billiga) medel få ett bra ljud i vinterbilen (stöldrisk osv), så min setup ser ut så här:

4" koaxialer i instrumentpanelen, uppstyvade/dämpade
6x9" i hatthyllan som är stum med M1 (elastiskt butylgummimassa med styv aluminiumfolie)
Aktivt basrör i bagaget
HU med bra ljud

Så med dessa enkla (billiga) medel blir det bra ljud.

De stegen som följer är inte heller så dyra.
1. 5-kanals slutsteg till front/hatthylla samt till en lite bättre låda.
2. 4-kanals steg till front/midbas i dörr samt 4-kanals till hatthylla/baslåda.

Inte mycket pengar alltså eller jobb för den delen, en tacksam bil helt enkelt. smile

Mvh
Håkan

Detta setup lät ju inga alls fel på faktiskt. Men varför har du inte skaffat några högtalare i sidodörrarna, det är väl 6.5 där eller? Vad går hela kalaset på då ca?

Du får fixa kort sen när du skaffar ljudet big_smile

1 582 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
mattemeck skrev:
ja ska bygga i en volvo 945a nu till vintern  o där ska i 16 velocity 10or wink hadde en kicker solo x i den innan o det lira på som fan men nu vill ja ha lite mer bas!

16st 10" det lär ju inte bli helt fel direkt, men vad för slutsteg ska du använda och hur många. Ska du bygga ett seriöst bygge med seriös installation eller ska du dra lite randoms big_smile

1 582 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
Klaesson skrev:
min 850 va fruktans värrt ljud tät.

Vad menar du med att bilen var ljudtät? big_smile

400 Inlägg
19 december 2007
Då är den 850n ljudisolerad i efterhand då dom är väldigt mycket åt andra hållet original....

Ride Like You´ve Never Been Hurt

1 582 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
CroZZeN skrev:
Då är den 850n ljudisolerad i efterhand då dom är väldigt mycket åt andra hållet original....

Ok jag förstår, så du fick inte in så bra ljud i 850 då den är tät, eller är jag helt ute och cyklar big_smile

Skyracer
917 Inlägg
19 december 2007
Pappi skrev:
Detta setup lät ju inga alls fel på faktiskt. Men varför har du inte skaffat några högtalare i sidodörrarna, det är väl 6.5 där eller? Vad går hela kalaset på då ca?

Du får fixa kort sen när du skaffar ljudet big_smile

Det finns inte plats för högtalarna i dörrarna på den varianten av modellen jag har. Men det går att sätta dit 6.5" och plasta lite om man vill lägga lite mer jobb på det.

Jag vet inte vad utpriset på detta går på men gissar på ca 5 tusen men man kan få det billigare utan 6x9 i hatthyllan vilka inte är tvungna egentligen (de satt där när jag köpte bilen) men fyller lite midbas eftersom jag bara har 4" fram. smile

Ja, skall byta märke på 6x9" (eller sätta dit 6.5" i dörrarna) och byta basen bak så tar jag lite bilder. smile

Mvh
Håkan
Senast redigerat av Skyracer (19 december 2007)

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

6 Inlägg
21 december 2007
Pappi skrev:
mattemeck skrev:
ja ska bygga i en volvo 945a nu till vintern  o där ska i 16 velocity 10or wink hadde en kicker solo x i den innan o det lira på som fan men nu vill ja ha lite mer bas!

16st 10" det lär ju inte bli helt fel direkt, men vad för slutsteg ska du använda och hur många. Ska du bygga ett seriöst bygge med seriös installation eller ska du dra lite randoms big_smile

ja ska ha 2 st velocity vpa11500 steg på 2200W rms st.. det bör duga tongue lådan ska byggas i 19mm spånskiva o glas (bandpass låda)  så det blir så seriöst det kan bli;)

400 Inlägg
21 december 2007
Pappi skrev:
CroZZeN skrev:

Ok jag förstår, så du fick inte in så bra ljud i 850 då den är tät, eller är jag helt ute och cyklar big_smile

En polare har en 850 som vi monterade in slutsteg bas etc. och man hörde musiken lika väl utanför bilen som inne i bilen (dock lite överdrevet men så du förstår)
Original är den Inte ljudtät snarare tvärtom...samma gäller S/V70...vri på original stereo och högtalare så hörs de Vääldigt mycket utanför bilen...men originaluttagena sitter väldgt bra (enligt mitt tycke) placerat på 850 och S/V70
740 skramlar bara tongue
Hoppas du förstog nu smile

Biltokig
870 Inlägg
21 december 2007
måste hålla med alla som pekar åt golf-hållet
Golf 3an är ganska så perfekt i ärlighetens namn då det redan från fabrik(inte i de billigaste utrustningsnivåerna) Finns plats för 6,5" i alla dörrar och 4" på panelen, bagaget rymmer tillräckligt mycket baslåda också för den delen smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 582 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
mattemeck skrev:
ja ska ha 2 st velocity vpa11500 steg på 2200W rms st.. det bör duga tongue lådan ska byggas i 19mm spånskiva o glas (bandpass låda)  så det blir så seriöst det kan bli;)

Ofyfan det lät inte alls dåligt, men 2200W RMS är der seriösa siffror eller kalleanka watt?
Ser fram emot ditt projekt, du lär fixa en tråd när du ska börja big_smile

1 582 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
Skyracer skrev:
Det finns inte plats för högtalarna i dörrarna på den varianten av modellen jag har. Men det går att sätta dit 6.5" och plasta lite om man vill lägga lite mer jobb på det.

Jag vet inte vad utpriset på detta går på men gissar på ca 5 tusen men man kan få det billigare utan 6x9 i hatthyllan vilka inte är tvungna egentligen (de satt där när jag köpte bilen) men fyller lite midbas eftersom jag bara har 4" fram. smile

Ja, skall byta märke på 6x9" (eller sätta dit 6.5" i dörrarna) och byta basen bak så tar jag lite bilder. smile

Mvh
Håkan

Hur kommer det sig att de inte finns plats för 6.5 högtalare på din modell? Trodde att alla Golf III hade 6.5" som standard i dörrara. Jo klart det går att plats och så, men det blir ju mer jobb som du säger så wink

Jag hade tagit bort 6x9 från hatthyllan och skaffat dit 2st 6.5" blir för mycket bas med 6x9 och en baslåda tycker jag big_smile

Fixa bilder sen. Ha det bra och God jul.

Mvh Pappi

1 582 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
CroZZeN skrev:
En polare har en 850 som vi monterade in slutsteg bas etc. och man hörde musiken lika väl utanför bilen som inne i bilen (dock lite överdrevet men så du förstår) Original är den Inte ljudtät snarare tvärtom...samma gäller S/V70...vri på original stereo och högtalare så hörs de Vääldigt mycket utanför bilen...men originaluttagena sitter väldgt bra (enligt mitt tycke) placerat på 850 och S/V70 740 skramlar bara tongue Hoppas du förstog nu smile

Ok så det hördes helt ok i en 850 alltså, så den är inte lika ljudtät som en 240/740 är, för jag vet polare som har ljud i dom bilarna och det skramlar mest och låter skit dåligt big_smile
Hur kommer det sig att att 850/S70 inte är lika täta som 240/740?

1 582 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
Mr_Gear skrev:
måste hålla med alla som pekar åt golf-hållet
Golf 3an är ganska så perfekt i ärlighetens namn då det redan från fabrik(inte i de billigaste utrustningsnivåerna) Finns plats för 6,5" i alla dörrar och 4" på panelen, bagaget rymmer tillräckligt mycket baslåda också för den delen smile

Jo golf är faktiskt favoriten om inte en kombi då det lär vara jävla nice att ha ljud i en sådan. 6.5 i alla dörrarna är inga alls fel faktiskt, bygger man seriöst så kan man få väldigt fint ljud i golfen. Din VR6 var ruggigt fräsch faktiskt, hur är dessa bilar i allmänt? Läst mycket att dom krånglar osv hmm

Mvh Pappi

400 Inlägg
24 december 2007
Pappi skrev:
CroZZeN skrev:
En polare har en 850 som vi monterade in slutsteg bas etc. och man hörde musiken lika väl utanför bilen som inne i bilen (dock lite överdrevet men så du förstår) Original är den Inte ljudtät snarare tvärtom...samma gäller S/V70...vri på original stereo och högtalare så hörs de Vääldigt mycket utanför bilen...men originaluttagena sitter väldgt bra (enligt mitt tycke) placerat på 850 och S/V70 740 skramlar bara tongue Hoppas du förstog nu smile

Ok så det hördes helt ok i en 850 alltså, så den är inte lika ljudtät som en 240/740 är, för jag vet polare som har ljud i dom bilarna och det skramlar mest och låter skit dåligt big_smile

Mellan 850/v70 och 240-740 skiljer de väl inte så himla mycket faktiskt....740 skramlar dock som faaaaan big_smile fy fan

644 Inlägg
25 december 2007
CroZZeN skrev:
Pappi skrev:
CroZZeN skrev:

Mellan 850/v70 och 240-740 skiljer de väl inte så himla mycket faktiskt....740 skramlar dock som faaaaan big_smile fy fan

Man får väll sätta i nå dämpning i 740/240 då blir de bra

1 582 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
Jo det går säkert fixa bra ljud i en 240/740 det tvivlar jag inte på smile
Men det blir nog en VR6 för min del eller en Kombi haha svårt val det dära big_smile

37 Inlägg
26 december 2007
opel kadett  kombikupe får rum många basar  samt många steg  är nog den bilen som har bäst  volym om man säger så  nu pratar jag bara kombi kupee bilar  självklart så funkar alla   kombikupe bilar   men jag hade  lätt satsat på en sån  smaken är som baken / delad

Losing Is Not An Option

2 118 Inlägg
26 december 2007
CroZZeN skrev:
Pappi skrev:
CroZZeN skrev:

och det kan jag lämna garanti på smile

D.i.l.l.i.g.a.f

Professionell Klabbröv
84 Inlägg
26 december 2007
Oavsett märke så är KOMBI den absoluta bilen att bygga i....Har hört lite olika och som ovan 740 skramlar jävlar....passat kombi låter riktigt grymt liksom 850/v70....

Män utan hjärna, kör bilar med stjärna

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 december 2007
audi a4 avant  tror jag blir bra å dom e dessutom fina:)

Sök