4889
Sök

Ratten står snett

185 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
Tja

Om ratten står snett på bilen, vad ska göras för att de ska bli rätt igen? Bilen drar alltså inte snett, men när jag håller ratten "rak" så svänger bilen, om ni fattar. Räcker det att skruva av ratten o rätta till det så? Eller det är hjulinställning som gäller?

945 Inlägg
22 december 2007
visst kan du göra så, men antagligen så har din framvagn fått sig en kyss, kanske kan va läge å få den inställd smile....tror ju inte at ratten har hoppat några splines iaf big_smile..men gör som du vill.

blinka blått om du vill rejsa!

185 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
så framvagnsinställning är inte samma som hjälinställning? n00b-fråga tongue Var gör man framvagnsinställning? ungefärligt pris?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 december 2007
rich86 skrev:
så framvagnsinställning är inte samma som hjälinställning? n00b-fråga tongue Var gör man framvagnsinställning? ungefärligt pris?

folk säger båda delarna om samma sak...
Framvagnsinställning gör de flesta verkstäder speciellt däck firmor brukar ha maskiner till
det jag har betalat mellan 800-1500kr...

185 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
jaha, alltså samma firmor som gör hjulinställning då typ? Shit, de va inte billigt...Tänk om man då vill göra både hjulinställning och framvagnsinställning, då kommer de kosta skjortan..

dARKiE
5 031 Inlägg
22 december 2007
rich86 skrev:
jaha, alltså samma firmor som gör hjulinställning då typ? Shit, de va inte billigt...Tänk om man då vill göra både hjulinställning och framvagnsinställning, då kommer de kosta skjortan..

Det är samma sak. Jag pröjsade 600kr för bmwn jag hade innan.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

689 Inlägg
22 december 2007
rich86 skrev:

Samtliga bilverkstäder och en hel del bilverkstäder gör sånt.. Tycker inte 1000kr är speciellt dyrt med tanke på vad maskinerna kostar och man måste ju få betalt när man jobbar, ingen jobbar väl gratis? tongue

Masterworks
22 december 2007
Framvagnsinställning är bara vad man säger idag,
det är hjulinställning som är det korrekta ordet!

Så det är inte 2 skilda saker, framvagnsinställning gör man
utan refferenser från bakhjulen medans hjulinställning sker
med sensorer på alla hjulen och utgår i från bakvagnen på bilen!

Svårt att försöka förklara på ett vettigt sätt! hehehe... cool

185 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
jaha, så om jag ringer o bokar en tid för hjulinställning, så gör de alltså framvagnsinställning med? smile

35 Inlägg
22 december 2007
om du ringer en ordentlig verkstad och bokar tid för hjulinställning så kommer dom att justera bakvagnen (om den är justerbar) och framvagn.

förut kallade man hjulinställning för framvagnsinställning eftersom bakvagnen inte var ställbar.

Masterworks
22 december 2007
rich86 skrev:
jaha, så om jag ringer o bokar en tid för hjulinställning, så gör de alltså framvagnsinställning med? smile

Dom mäter upp alla 4 hjulen och justerar det som är justerbart
och ställer in framvagnen med bakvagnen som refferens
för att ratten ska hamna rakt och att bilen inte ska dra snett!

550 Inlägg
23 december 2007
Masterworks skrev:
Framvagnsinställning är bara vad man säger idag,
det är hjulinställning som är det korrekta ordet!

Så det är inte 2 skilda saker, framvagnsinställning gör man
utan refferenser från bakhjulen medans hjulinställning sker
med sensorer på alla hjulen och utgår i från bakvagnen på bilen!

Svårt att försöka förklara på ett vettigt sätt! hehehe... cool

Men idag heter det fyrhjulsinställning.

2 Inlägg
23 december 2007
inte billigt me bmw wink

3 235 Inlägg
23 december 2007
Dra till en mindre verkstad, (ibland finns det på vissa större bensistationer), jag gjorde sist i Göteborg för 600;-...

Och köp inte allt snack om ( men det kostar så mycket eftersom vi ställer både bak och framvagnen...) Många bilar har inte justerbar bakvagn, så de kan man ev få ner priset.

Se på däackmönstret, och det är snedslitet, så bör du göra en hjulinställning, om inte, så är det nog bara att skruva loss ratten och sätta den som du vill.

945 Inlägg
23 december 2007
jag tycker nog det är smartare och göra inställningen innan framdäcken blir snedslitna...intsällningen e garanterat billigare att göra än att köpa nya puckar (iaf om du vill ha lite vettiga däck)...tar ju ett tag innan dom slits snett big_smile

Masterworks
23 december 2007
Kan ju vara så att felet ligger i bakvagnen oxå?

945 Inlägg
23 december 2007
Masterworks skrev:

tveksamt om ratten står snett men bilen inte drar, men alla har ju rätt till sin åsikt.

Masterworks
23 december 2007
TTTTT skrev:
Masterworks skrev:

tveksamt om ratten står snett men bilen inte drar, men alla har ju rätt till sin åsikt.

Om du får en förskjutning i bakvagnen så att thrustvinkeln blir fel
kommer det att resultera i att framhjulen kommer att spåra med bakhjulen
och ratten hamnar snett! Men vad vet jag? cool

junsele
248 Inlägg
23 december 2007
kolla igenom spindellederna stryrlederna, fjäderbenslagringarna och länkarmsbussningarna så att dom är ok innan du gör en hjulinställning. det kan ju också vara någon som bytt tex en styrled innan och därav så har ratten blivit lite på sniskan. från 650:- kostar det ungefär god jul

Sök