3613
Sök

fråga för alla som kör BMW M3 e46

14 Inlägg
25 december 2007
camaro67 skrev:
evers skrev:
PG skrev:

jag känner en nisse som är 22-23 och som har M3an skriven på sin farsa
drog iväg ett mail och frågade vad som gäller.

återkommer när jag får svar..

har man inte råd att försäkra bilen, tyckar jag personligen att man kanske skulle köpt en annan bil från början.. Dessa "skenförsäkringar" drabbar oss som betalar för oss i slutändan..

Man betalar ju för sig ändå. Jag förstår inte varför man ska få betala så otroligt mycke bara för att man är ung. Men jag tror att de kan bli problem i och med att din far bor så långt bort. Hade du bott hemma så hade de inte varit några problem.

nja, man betalar ju inte för sej själv om bilen står på nån annan. Det är ju så att man tillhör en kategori som har en högre skadestatistik om man är ung, därav en högre premie. Även fast det känns surt så gör dom ju inte det för att jävlas med dom. Det är bara att inse att vi yngre kostar bolagen höga belopp varje år och det är därför vi får betala en högre premie. Det är så att bolgaen tjänar faktiskt inga pengar på bilförsäkringar, sist jag kollade så hade dom ett skadeutbetalningsindex på ca 110%, dvs på tex 100mkr i premier så har dom en skadeutbetalning på 110mkr..

38 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
de tjener bra pengar på oss ända!! annart de skulle sluta sälja försäkring

Meister
6 763 Inlägg
25 december 2007
evers skrev:
camaro67 skrev:
evers skrev:

har man inte råd att försäkra bilen, tyckar jag personligen att man kanske skulle köpt en annan bil från början.. Dessa "skenförsäkringar" drabbar oss som betalar för oss i slutändan..

Man betalar ju för sig ändå. Jag förstår inte varför man ska få betala så otroligt mycke bara för att man är ung. Men jag tror att de kan bli problem i och med att din far bor så långt bort. Hade du bott hemma så hade de inte varit några problem.

nja, man betalar ju inte för sej själv om bilen står på nån annan. Det är ju så att man tillhör en kategori som har en högre skadestatistik om man är ung, därav en högre premie. Även fast det känns surt så gör dom ju inte det för att jävlas med dom. Det är bara att inse att vi yngre kostar bolagen höga belopp varje år och det är därför vi får betala en högre premie. Det är så att bolgaen tjänar faktiskt inga pengar på bilförsäkringar, sist jag kollade så hade dom ett skadeutbetalningsindex på ca 110%, dvs på tex 100mkr i premier så har dom en skadeutbetalning på 110mkr..

Jag tycker iallafall att de är fel. Men ska ha premie efter vad man har ställt till med förut och inte p.g.a ålder. Ett alternativ vore ju att man hade samma premie men högre självrisk.

14 Inlägg
25 december 2007
nja, det är ju inte så, även fast man gärna vill tro det roll speciellt med dom höga premierna som är, men dom är ju höga av en anledning. Tänk dej själv, säg att du betalar 15000 om året på din m3a och har den påställd 5 månader om året, efter 2 år så skrotar du den så den blir inlöst av bolaget. Du har då betalat 12500 i premie och en självrisk på säg 6000kr totalt 18500kr, om bilen nu blir löst för exempelvis 250tkr och dom kanske får 50000 för bilen när dom säljer den till skroten, då återstår 181500kr som bolaget går back. Det är klart att premien inte kan vara gratis..

38 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
japp , där har du rätt

Meister
6 763 Inlägg
25 december 2007
evers skrev:
nja, det är ju inte så, även fast man gärna vill tro det roll speciellt med dom höga premierna som är, men dom är ju höga av en anledning. Tänk dej själv, säg att du betalar 15000 om året på din m3a och har den påställd 5 månader om året, efter 2 år så skrotar du den så den blir inlöst av bolaget. Du har då betalat 12500 i premie och en självrisk på säg 6000kr totalt 18500kr, om bilen nu blir löst för exempelvis 250tkr och dom kanske får 50000 för bilen när dom säljer den till skroten, då återstår 181500kr som bolaget går back. Det är klart att premien inte kan vara gratis..

Joo de är klart.. Men de är surt att betala så mycke som de blir.En sån dyr bil kan jag förstå. Men om man tar typ 200sx som exempel som kostar 20k elelr något sånt om året men är värd typ 35k då är det en annan femma.Den bilen har ju betalt sig ett antal gånger.

14 Inlägg
25 december 2007
camaro67 skrev:
evers skrev:
camaro67 skrev:

Jag tycker iallafall att de är fel. Men ska ha premie efter vad man har ställt till med förut och inte p.g.a ålder. Ett alternativ vore ju att man hade samma premie men högre självrisk.

jo men så är det ju också, det är ju där bonusen kommer in, du har ju näst högsta bonusklassen när du tecknar ny försäkring. Och självrisken kan du ju välja på dom flesta bolag. Sen är vi mellan 18-25 den mest skadebenägna kategorin vare sej vi vill eller inte..
det är surt men det är ju ändå samma för alla och det lär inte bli nån ändring om vi inte lär oss att köra bil big_smile

38 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
sad    ska ringa och fråga , hoppas att den stiger inte över 20k
Senast redigerat av jennygolf (25 december 2007)

14 Inlägg
25 december 2007
camaro67 skrev:
evers skrev:

Joo de är klart.. Men de är surt att betala så mycke som de blir.En sån dyr bil kan jag förstå. Men om man tar typ 200sx som exempel som kostar 20k elelr något sånt om året men är värd typ 35k då är det en annan femma.Den bilen har ju betalt sig ett antal gånger.

där håller jag med fullt, där blir prisbilden väldigt skev, men där grundar sej premien på statistik på bilmodellen, det är en bil som är populär bland ungdomar och har haft hög skadestatistik, så återigen är vi själva som är skyldiga.. lol

Därför är det ju mkt mer "prisvärt" att försäkra en nyare "sportbil" i vissa fall sätter bolagen orimliga premier på vissa bilar för att dom helt enkelt inte vill försäkra dom. För dom vet att det kommer inte att löna sej, dock så måste dom erbjuda försäkringen.

alternativet är ju att ha trafik eller halvförsäkring på en äldre bil som inte är värd så mkt.

Men jag håller med, det blir orimligt höga premier på vissa modeller.. m3 e36 är ett praktexempel, där vissa i stockholm fått premieförslag på över 100tkr

usch va vuxen jag känner mej som sitter och försvarar bolagen.. lolhmm det är ju nästan så man skäms..

Meister
6 763 Inlägg
25 december 2007
evers skrev:
camaro67 skrev:
evers skrev:

där håller jag med fullt, där blir prisbilden väldigt skev, men där grundar sej premien på statistik på bilmodellen, det är en bil som är populär bland ungdomar och har haft hög skadestatistik, så återigen är vi själva som är skyldiga.. lol

Därför är det ju mkt mer "prisvärt" att försäkra en nyare "sportbil" i vissa fall sätter bolagen orimliga premier på vissa bilar för att dom helt enkelt inte vill försäkra dom. För dom vet att det kommer inte att löna sej, dock så måste dom erbjuda försäkringen.

alternativet är ju att ha trafik eller halvförsäkring på en äldre bil som inte är värd så mkt.

Men jag håller med, det blir orimligt höga premier på vissa modeller.. m3 e36 är ett praktexempel, där vissa i stockholm fått premieförslag på över 100tkr

usch va vuxen jag känner mej som sitter och försvarar bolagen.. lolhmm det är ju nästan så man skäms..

haha joo..  På dyra bilar kan jag förstå som sagt men när ett års försökring kostar lika mycket som bilen kostar så är de som sagt snett big_smile

1 Inlägg
25 december 2007
o nej jag är igentligen bara 9år o har ett konto med pappa men va faan pappa tänker köpa nytt a system som går på 25tusen fy faan:cool:

38 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
men om  bilen kostar 200.000 , och  du betalar 20 k i försäkring , så om 5 år , din  bil e inte  lika värd,  bilen oxå tapar pris värde. så  ....sad

14 Inlägg
25 december 2007
sen är det ju inte bara inlösen av bil eller betala en reparation på en skadad bil. Det är ju även personskador och på annan egendom som ska betalas.. En inlöst bil för 300tkr blir ju en droppe i havet om den som körde av vägen körde ihjäl 2 personer och kanske blev förlamad själv eller gjorde så någon annan blev förlamad. Då snackar vi mångmiljonbelopp.. då var den där premien på 20tkr om året ganska billig i jämförelse..

38 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
japp,  du evers jobbar du kanske på nån försäkring  bolag,  du kan väll allt

Överpedantisk?
411 Inlägg
25 december 2007
Tips kolla med dina försäkringar men även Trygg Hansa, för min del blev det billigare med T.H samt bättre villkor. Hamnade på strax över 13000 på min E36a då är jag 25 år utan några olyckor på mitt samvete smile

Lycka till! MVH Peter

14 Inlägg
25 december 2007
jennygolf skrev:
japp,  du evers jobbar du kanske på nån försäkring  bolag,  du kan väll allt

haha nej, men jag inser ju nu att det måste verka så.. cool ja får sluta nu, men det är fakta och det är jättetråkigt att våran hobby ska vara så jäkla dyr.. så jag ska sluta predika jag gillar inte heller försäkringsbolagen med deras höga premier och strul som jämt uppstår så fort det händer nåt..

38 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
ok, ska kolla oxå med dina försäkringar!! jag hörde att de e biliga , men  för T.H  har jag kompis  som jobbar där!! kan ringa honon kanske imon , han vet kanske

14 Inlägg
25 december 2007
camaro67 skrev:
Haha fan du är för påläst sad Men de kostar att ligga på topp big_smile

lol tar man bara reda på lite fakta bakom så känns det kanske liiite bättre och man kan kanske ha en viss förståelse för att det är dyrt.. därmed inte sagt att det är rätt..

Meister
6 763 Inlägg
25 december 2007
evers skrev:
camaro67 skrev:
Haha fan du är för påläst sad Men de kostar att ligga på topp big_smile

lol tar man bara reda på lite fakta bakom så känns det kanske liiite bättre och man kan kanske ha en viss förståelse för att det är dyrt.. därmed inte sagt att det är rätt..

Jag får läsa på lite så kommer jag tillbaka big_smile

Sök