camaro67 skrev:
evers skrev:
nja, det är ju inte så, även fast man gärna vill tro det

speciellt med dom höga premierna som är, men dom är ju höga av en anledning. Tänk dej själv, säg att du betalar 15000 om året på din m3a och har den påställd 5 månader om året, efter 2 år så skrotar du den så den blir inlöst av bolaget. Du har då betalat 12500 i premie och en självrisk på säg 6000kr totalt 18500kr, om bilen nu blir löst för exempelvis 250tkr och dom kanske får 50000 för bilen när dom säljer den till skroten, då återstår 181500kr som bolaget går back. Det är klart att premien inte kan vara gratis..
Joo de är klart.. Men de är surt att betala så mycke som de blir.En sån dyr bil kan jag förstå. Men om man tar typ 200sx som exempel som kostar 20k elelr något sånt om året men är värd typ 35k då är det en annan femma.Den bilen har ju betalt sig ett antal gånger.
där håller jag med fullt, där blir prisbilden väldigt skev, men där grundar sej premien på statistik på bilmodellen, det är en bil som är populär bland ungdomar och har haft hög skadestatistik, så återigen är vi själva som är skyldiga..

Därför är det ju mkt mer "prisvärt" att försäkra en nyare "sportbil" i vissa fall sätter bolagen orimliga premier på vissa bilar för att dom helt enkelt inte vill försäkra dom. För dom vet att det kommer inte att löna sej, dock så måste dom erbjuda försäkringen.
alternativet är ju att ha trafik eller halvförsäkring på en äldre bil som inte är värd så mkt.
Men jag håller med, det blir orimligt höga premier på vissa modeller.. m3 e36 är ett praktexempel, där vissa i stockholm fått premieförslag på över 100tkr
usch va vuxen jag känner mej som sitter och försvarar bolagen..

det är ju nästan så man skäms..