2410
Sök

insprutningsproblem? ford fiesta 1,4i -88 med kat

kör ford....
8 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
jag har litet(stort) problem med min ford fiesta 1,4i-88 med katalysator problemen kvarstår även om jag har bytat tändstift/bränslefilter/luftfilter/olja/oljefilter

den dricker ca 1,0liter/mil  (på landsväg 70 och 90väg 20mil) symptomerna är att den tvekar kanske en sekund eller nått när man accelererar halvhårt/hårt och när man stannar (stopp och liknande) så är tomgången hög kanske 15sec innan den går ner till normal

den är lättstartad varm och kall, när den är halvvarm så får man ge lite gas så startar den direkt
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

har jag varit hos en firma och kollat igenom bilen, det enda felet dom kunde hitta var att tändningen stod lite fel: 7grader föd dom ändrade det till 10 eller 11

dom tog även avgasvärdena:

tomgång: lambda 1,09 CO 0,3 HC 100

gaspådrag lambda 1,04 CO 0,0 HC 070

värdena pendlade lite både på tomgång och vid gaspådrag
något såhär:
lambdavärdet pendlade 0,02 upp ner
CO pendlade 0,3 upp ner
HC pendlade 020 upp ner

bilen drar fortfarende 1liter milen trots justering av tändningen

jag har pendlat ca 38mil (två gånger till utbildningen)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
snart skall jag till verkstaden igen(vinterstängt), hade stora problem med fiestan i helgen, på motorväg(110km/h) så efter 5-6mil så började bilen gå riktigt dåligt,

första backe el dyl så man fick gasa lite så var det precis som den gick över till nödläge eller något den började sacka göra 90km/h senare slöare och slöare innan jag var framme så gjorde den max 70km/h
kunde max ha halvgas annars så misstände den och sackade ännu mer

stannade och stängde av bilen 15min kanske så gick den "normalt"

samma sak hände på hemvägen efter 5-6 mil så kommer där en lite backe på motorvägen och bilen börjar sacka, misstända om jag ger mer än halvgas

totalt hopplöst, det är däremot riktigt konstigt att det inte kommer förren efter så många mil... och bara när jag kör i 110, på 90väg händer det inte på 9mil

någon som kan hjälpa mig med detta eller känner nån som är billig och bra på sådant i nordöstra skåne/västra blekinge/södra kronoberg så är jag evigt tacksam själv har jag tummen mitt i näven

är det lambdasonden eller bränslepumpen??? eller något annat?

tips?

mvh/johan

sprit och bilkörning e bra, men bara om man har spriten i bränsletanken ;) :P
"The magic of wankel"

3 235 Inlägg
26 december 2007
Kan ju vara så att kamremmen har hoppat.
Kolla det först: ta av plastkåpan som sitter över den, och sen kontrollera att alla märken stämmer överens.

kör ford....
8 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
finns det någon i småland/skåne/blekinge som kan fords motorsystem och kan hjälpa mig att hitta felet???

bilen dricker 1liter milen, felen är permanenta jag kan inte ge fullgas, bilen bara vägrar att accelerera då

snälla hjälp mig.....

sprit och bilkörning e bra, men bara om man har spriten i bränsletanken ;) :P
"The magic of wankel"

Sök