2606
Sök

Laddtryck!

Butikschef
116 Inlägg
23 november 2005
Trådstartare
#1
Vilket laddtryck är bäst egentligen? Laddar nu 1,4-1,5bar!
När börjar det bli skadligt för motorn?
Har ingen koll på detta...

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
23 november 2005
#2
hehe..  ja du de beror ju på vad du har i motorn kaar.   smile

va är de för bil?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

cossie jens
127 Inlägg
23 november 2005
#3
kolla upp hur mycket din turbo klarar samt kolvar o stackar osv


10 287 Inlägg
24 november 2005
#4
Jag vill inte vara spydig, men om du inte har koll så skall du låta din motorstyrning ta hand om laddtrycket.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

20 Inlägg
24 november 2005
#5
Hur mkt just din bil klarar beror på vad du har för förutsättningar.
Rätt motorstyrning så du vet om du spikar / går för tunt på bränsle är ett plus.
Rätt spridare är ett måste (om du får för långa öppningstider på spridarna maxar de ut och sen blir det för tunt med bränsle)
Att du har koll på insugsluften så att den ej får för varm luft som lättare självantänder under kompressions cykeln, bra intercooler / vatten insprutning
hjälper till bra för detta så att man kan öka trycket lite mer.
Rätt turbo som ej värmer luften när du behöver den wink dvs rätt dimensionerad, en fel dimensionerad turbo kan leverera laddtryck i önskad nivå men med en betydligt högre temperatur som bieffekt vilket ej är kul.)
Även vilket bränsle du kör på spelar stor roll, för att undvika spikningar är det bra om du kommer upp i oktan (racebränsle kanske E85?) sist men defenitivt inte minst vad kör du med för kompression i bilen ?
med bearbetade topppar / rätt kolvar kan man få mer cc -> lägre kompression och då kan man ladda mer. även designen av toppen spelar in på hur mkt laddtryck du kan köra innan man uppnår spikningar. en "krossflow" top klarar i medel lite högre laddtryck. utöver detta måste givetvis resten av maskinen dimensioneras för att kunna hantera effekten

så länge maskinen inte spikar och resten av mekaniken håller kan man nog öka laddtrycket wink

Även gaddafi får gå i exil och de händer de flesta diktatorer förr eller senare......

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
24 november 2005
#6
Jag TROR inte att 1,4 - 1,5 bar är skadligt i en T4. Peakar inte t4 original på runt 1,1 1,2 bar? Stick in på www.x40nordic.com och fråga där. Om inte dom vet så vet ingen wink

MVH

Simon

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

10 287 Inlägg
24 november 2005
#7
Att notera:

- Volvo S/V40 kör med laddtrycksstyrning, dvs man skall inte manuellt justera laddtrycket, dett sköter motorstyrningen.

- Autotech kör med (har i alla fall kört med) chip från Claus på Turbocenter. Måhända att han har lobotomiserat laddtrycksstyrningen och kör med fast laddtryck. Kolla med Autotech.

- Höja laddtrycket för laddtryckets skull är korkat. Det är resulterande cylindertryck som driver motorn. Så basen är alltid en effektiv motor, kall insugsluft etc. Notera att jag bromsade 443Hkr i gammal usel Volvo B234/16V vid 1.18bar i laddtryck. Effektiv grundmotor är A och O.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Butikschef
116 Inlägg
24 november 2005
Trådstartare
#8
Jag har ej gjort något med laddtrycket själv, utan den är fixad hos nere hos autotech i samband med chippning...
Det var enbart en bra att veta fråga...

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu

39 Inlägg
25 november 2005
#9
Här finns det folk som precis allt om volvo turbo http://forum.savarturbo.se/index.php?si … ed85dc5e27
Mvh John


funderare...
83 Inlägg
26 november 2005
#10
Sharky: bra jobbat!!



Sök