3951
Sök

Kan man sätta dragkrok på bil utan dragkrok?

17 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
Ni ser rubriken... Går det?

Man måste inte gilla kolfiber. I alla fall inte utseendet.

Konsult
1 247 Inlägg
31 december 2007
Då måste du typ besiktiga bilen efter det, brukar finnas färdiga "kit" att köpa med balk osv om det inte sitter på bilen.. Men som sagt, du måste typ besiktiga bilen med dragkrok på..

Fukttekniker
100 Inlägg
31 december 2007
Självklart går det. Bara att köpa ett drag som är gjort för din bil. Sen är det bara att ringa bilprovningen o tala om att du har monterat ett drag o vill ha tid för besiktning.
Busenkelt, gjorde det själv för ett tag sen cool

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
1 januari 2008
jag monterade en avtagbar dragkrok med lås på min bil utan problem, betalade 8000:- med montering och  du har 1 månad efter montering  för att besiktiga dragkrok. 400:- för besiktning.
400:- är för alla bilar med ny registrering av dragkrok.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 januari 2008
alain skrev:
jag monterade en avtagbar dragkrok med lås på min bil utan problem, betalade 8000:- med montering och  du har 1 månad efter montering  för att besiktiga dragkrok. 400:- för besiktning.

8000kr för drag och montering ???

Tycker det låter ganska saftigt för en sketen dragkrok tongue

Eller var det en orginalkrok som monterades på din fina BMW av en märkesverkstad ??

Då skulle man ju iaf förstå den saftiga räkningen  lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Servicerådgivare
715 Inlägg
1 januari 2008
smakar de så kostar de.. el vad e de dom säger

Jag tror de e rätt så "normalt" pris om man ska ha de monterat på märkesverkstad

mvh chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 januari 2008
Du kan även köpa dragkroken löst, bara den är godkänd och montera på din egen bil. Kruxet kan vara att för att få igenom bilen kan man väen behöva installera oljekylare mm..

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 januari 2008
zovix skrev:
Du kan även köpa dragkroken löst, bara den är godkänd och montera på din egen bil. Kruxet kan vara att för att få igenom bilen kan man väen behöva installera oljekylare mm..

/Magnus

lol

Sorry men vad fasen har en oljekylare med en dragkrok att göra ??  big_smile  lol
Senast redigerat av TBOC_Razor (1 januari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

17 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
Ooch! 8 000 pix! Jaja, vad gör man inte för nära och kära... (Uuu... jag är en sån där vek en som viker mig för flickvännen...) Men om man gör det själv då? Är det mycket svetsa eller är det till att skruva i på något enkelt sätt? Det känns onekligen som att man måste fästa kroken på något fackverkssätt eller dylikt så att dragkraften i kroken fördelas på hela karossen?

Bilen jag antagligen kommer köpa är en Saab 900 -96. Jag vet inget om krok då jag inte sett den än, men är det någon som har koll på dragkroksmontering på en Saab av denna typ?

1 297 Inlägg
1 januari 2008
hmm.. jag har för mig att brorsan har en dragkrok liggandes till en saab 900 -96.. hör av dig om du är intresserad..

Teddan
2 495 Inlägg
1 januari 2008
TBOC_Razor skrev:
zovix skrev:

/Magnus

lol

Sorry men vad fasen har en oljekylare med en dragkrok att göra ??  big_smile  lol

en del automat bilar behöver oljekyl om dom har dragkrok

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

saab expert
248 Inlägg
1 januari 2008
alain skrev:

8000kr? är den gjord i guld till min kostade den 1100kr

12 086 Inlägg
1 januari 2008
r-ted skrev:
TBOC_Razor skrev:
zovix skrev:

/Magnus

lol

en del automat bilar behöver oljekyl om dom har dragkrok

Oljekylaren är till automatlådan alltså, på auitomatväxlade bilar smile, om de verkligen behövs lr ej är en sak, men det är krav rent registreringsmässigt på vissa bilar.

Fukttekniker
100 Inlägg
1 januari 2008
pinkie skrev:
Ooch! 8 000 pix! Jaja, vad gör man inte för nära och kära... (Uuu... jag är en sån där vek en som viker mig för flickvännen...) Men om man gör det själv då? Är det mycket svetsa eller är det till att skruva i på något enkelt sätt? Det känns onekligen som att man måste fästa kroken på något fackverkssätt eller dylikt så att dragkraften i kroken fördelas på hela karossen?

Bilen jag antagligen kommer köpa är en Saab 900 -96. Jag vet inget om krok då jag inte sett den än, men är det någon som har koll på dragkroksmontering på en Saab av denna typ?

Till våran 9-3 SC -06 sitter hela skiten med fyra bult. Köp ett Saab originaldrag är min rekommendation, dels är det 100 att det passar perfekt o så är dom inte alls dyra. Vårt delbara kostade ~2500. Vill minnas att ett fast kostade ungefär hälften.
Sälva monteringen tog ca 2 timmar så är inte mycket att säga om. Och det är med en väldigt utförlig monteringsanvisning big_smile

644 Inlägg
1 januari 2008
Biltema har krok för 899:- ,där går även att kolla på monteringsanvisningen om man vill se hur man gör innan man köper den..
http://www.biltema.se/Archive/Documents … 41-641.pdf

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
1 januari 2008
TBOC_Razor skrev:
alain skrev:

8000kr för drag och montering ???

Tycker det låter ganska saftigt för en sketen dragkrok tongue

Eller var det en orginalkrok som monterades på din fina BMW av en märkesverkstad ??

Då skulle man ju iaf förstå den saftiga räkningen  lol

*******************''
nej tyvär var det inte en original men mycket nära på.
jag ringde innan på BMW, dom ville har 14.500:- för en som passar till min bil. priset gör efter vad det är för bilstorlek och tung vikt kapasitet att dra släpp, min bil, nära 3ton.
jag skulle inte äns tänka på en dragkrok fran biltema, inte på en sådan bil iallafall.
Senast redigerat av alain (1 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Mr.RoadRage
428 Inlägg
1 januari 2008
Pellefax skrev:
Biltema har krok för 899:- ,där går även att kolla på monteringsanvisningen om man vill se hur man gör innan man köper den..
http://www.biltema.se/Archive/Documents … 41-641.pdf

Biltema = skit tema, när det gäller deras krokar till volvo iallafall, rostar och sitter dumt till om bilen skall in på nån reperation senare nån gång, som bilplåtslagare blir jag nästan gråtfärdig när jag skall göra vid nån bakskada och de sitter biltema drag på, men som sagt, det gäller bara volvo som jag vet, men tvivlar på att de skulle vara bättre med saab! roll

Kör in hos din lokala Saab handlare och gå in o snacka med grabbarna i verkstan eller på plåten och hör om dom har nått drag liggandes, ibland får jag byte på drag, och så när man tagigt av de gammla och jämnfört med det nya, så är det oskadat, bara nån liten repa eller likande!

Hade det vatt v70N så hade jag haft ett komplett liggandes för en billig peng till dig! wink

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.

644 Inlägg
1 januari 2008
Har biltema krok på min bil,passade perfekt,svensktillverkad(samma som vissa orginaldrag..)och har inte rostat något ännu,men det är ju inte fel att spruta lite vax inuti vad det än är för tillverkare..  Den som tror att dom är sämre än något annat bevisar bara hur lite dom begriper..    wink

509 Inlägg
1 januari 2008
Sitter dumt till? Sitter inte alla drag bak?

17 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
Magnus9-3 skrev:
pinkie skrev:

Till våran 9-3 SC -06 sitter hela skiten med fyra bult. Köp ett Saab originaldrag är min rekommendation, dels är det 100 att det passar perfekt o så är dom inte alls dyra. Vårt delbara kostade ~2500. Vill minnas att ett fast kostade ungefär hälften.
Sälva monteringen tog ca 2 timmar så är inte mycket att säga om. Och det är med en väldigt utförlig monteringsanvisning big_smile

Okok, men vart köper man ett originaldrag då? Är det bara att klampa in på Saab och säga: "Tjena! Jag vill köpa en dragkrok!!"?

MrTobias: Känns lite väl att skicka eller åka med en dragkrok från Luleå. Jag vill nog helst ha en ny en. Tack ändå!!

Sök