2886
Sök

förbjuda fyverkerier!

13 Inlägg
4 januari 2008
sånt jävla gnäll hela tiden. låt ungarna spränga fingrarna av sig då lär dom sig. låt sverige byta till ordentliga brevlåder som itne går sönder.

CarCass
627 Inlägg
4 januari 2008
bmx skrev:
/../och min katt är inte rädd,han vat tom ute då!han typ jagade efter raketpinnarna när dom var på väg ner tongue

Inte våra heller..

Sälj hunden och skaffa katt så är problemet ur världen, eller ha hunden kvar och göm undan den två gånger om året. Ganska enkelt

Join the Evolution

399 Inlägg
4 januari 2008
Det e bättre varje komun arangerar ett fyrvärkeri vid 12 slaget det räcker gott å väl big_smile

VOLVO for life

1 893 Inlägg
4 januari 2008
evilaudio skrev:
så du menar att "vi" ska behöva anpassa oss efter djur??   NO WAY!!!

Huvudet under armen..?
JAG kan inte sova, när det smäller mitt i nätterna flera veckor innan nyår! JAG!
Och med mig flera hundra tusen andra människor. Människor som har arbeten att sköta på dagarna, oavsett om de fått sova på nätterna eller inte. Vad fan har det med hundar att göra..?
Ja hundägare har det jävligt svårt när det smäller, men det finns fler som har ont av det. Det är därför det ÄR förbjudet redan idag att smälla när det inte är nyår/påsk. Men utan poliser på gatorna blir det ju bara en pappers drake.

Ett förbud att sälja till allmänheten skulle säkert medföra att några ungdommar skulle tillverka egna smällare, med skador som följd, ja! Men när tonnårs killen blivit av med händerna, har han ju inga hände kvar att göra smällare med. Eller? (Idag kan han köpa färdiga.)
Om vi får bort smällar traditionen, så kommer det att minska gradvis, för att om 10-15 år vara helt borta.

Att ungar hittar på bus, är ju knappast en nyhet för någon. När jag var liten skalade vi av svavlet på tändstickor. Två bult med en mutter emellan, så släpte vi ner den från tredje våningen ner i källaren i trapphuset. Jävlar vad det small, när man är tio år är det jätte kul.
Det kunde man göra året om, tändstickor säljs ju året runt. smile
Vi sket i att pansionärer höll på att dö i hjärt atack, ända tills polaren hade i för mycket svavel, eller förspände bultarna för mycket och abrovinchen detonerade i handen på han. Ena bulten träffade höger foten, andra träffade pannan. Bränmärken på händerna...
Foten och händerna läkte, men inte ena ögat, men va fan, han har ju ett öga till. wink
Fast efter det, kändes det inte riktigt lika kul längre...

Dagens unga, behöver inte hitta på nått själva, de kan bara knalla in i butiken och köpa, allt finns färdigt.

Och med instälningen "så du menar att "vi" ska behöva anpassa oss efter djur??   NO WAY!!!" är ju ett förbud att sälja, ett måste. För du lär ju inte ta hänsyn till andra!
Med ett licens krav på fyrverkerier, medföljer ansvars skyldighet. Med fängelse på straffskalan. Idag kan man skjuta huvet av en människa med en raket och säga "det var en olyckshändelse, förlåt." Det klarar man sig inte undan med om det krävs licens att hantera fyrverkerier.

Bobo
4 januari 2008
Ett problem jag ser är att om det total förbjuds, så kommer troligtvis en hel del börja tillverka egna bomber och dylikt. Men en rejäl prishöjning som någon skrev lät inte helt fel, eller att man måste gå en kurs och få en liscense för att få köpa raketer smile
Senast redigerat av Bobo (4 januari 2008)

16 197 Inlägg
4 januari 2008
Kristian_V skrev:
evilaudio skrev:
så du menar att "vi" ska behöva anpassa oss efter djur??   NO WAY!!!

Huvudet under armen..?
JAG kan inte sova, när det smäller mitt i nätterna flera veckor innan nyår! JAG!
Och med mig flera hundra tusen andra människor. Människor som har arbeten att sköta på dagarna, oavsett om de fått sova på nätterna eller inte. Vad fan har det med hundar att göra..?
Ja hundägare har det jävligt svårt när det smäller, men det finns fler som har ont av det. Det är därför det ÄR förbjudet redan idag att smälla när det inte är nyår/påsk. Men utan poliser på gatorna blir det ju bara en pappers drake.

Ett förbud att sälja till allmänheten skulle säkert medföra att några ungdommar skulle tillverka egna smällare, med skador som följd, ja! Men när tonnårs killen blivit av med händerna, har han ju inga hände kvar att göra smällare med. Eller? (Idag kan han köpa färdiga.)
Om vi får bort smällar traditionen, så kommer det att minska gradvis, för att om 10-15 år vara helt borta.

Att ungar hittar på bus, är ju knappast en nyhet för någon. När jag var liten skalade vi av svavlet på tändstickor. Två bult med en mutter emellan, så släpte vi ner den från tredje våningen ner i källaren i trapphuset. Jävlar vad det small, när man är tio år är det jätte kul.
Det kunde man göra året om, tändstickor säljs ju året runt. smile
Vi sket i att pansionärer höll på att dö i hjärt atack, ända tills polaren hade i för mycket svavel, eller förspände bultarna för mycket och abrovinchen detonerade i handen på han. Ena bulten träffade höger foten, andra träffade pannan. Bränmärken på händerna...
Foten och händerna läkte, men inte ena ögat, men va fan, han har ju ett öga till. wink
Fast efter det, kändes det inte riktigt lika kul längre...

Dagens unga, behöver inte hitta på nått själva, de kan bara knalla in i butiken och köpa, allt finns färdigt.

Och med instälningen "så du menar att "vi" ska behöva anpassa oss efter djur??   NO WAY!!!" är ju ett förbud att sälja, ett måste. För du lär ju inte ta hänsyn till andra!
Med ett licens krav på fyrverkerier, medföljer ansvars skyldighet. Med fängelse på straffskalan. Idag kan man skjuta huvet av en människa med en raket och säga "det var en olyckshändelse, förlåt." Det klarar man sig inte undan med om det krävs licens att hantera fyrverkerier.

tycker bara att de e ett sånt jävla gnäll på folk..

visar hänsyn när ja själv anser att ja tjänar på de annars skiter ja blanka f-n i de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

blacken
4 januari 2008
Dom ska vi ha kvar, men kraven för försäljning och hanterandet av dom ska skärpas. Sluta att sälja dom veckor innan nyår, stenhård kontroll av ålder vid försäljning, polisen ska ha rätt att beslagta fyrverkerier av personer som inte har åldern inne för dom osv..
Varför ska några klantskallar få förstöra ett ganska så trevligt nöje för oss vanliga människor?  som kan hantera sakerna  utan att bränna ner och skada allt och alla omkring oss?.
Givetvis så är det sorgligt att en del skadas eller dör av smällare, men är det så att man inte vet vad man håller på med, så är det Darwin som gäller. Om man inte fattar att det är sprängmedel som man håller på med och förstår sprängkraften i en större raket/smällare och iakttar stor försiktighet vid hanteringen av dom, samt följer anvisningarna som står på emballagen, då så får man faktiskt skylla sig själv!

1 893 Inlägg
4 januari 2008
evilaudio skrev:
visar hänsyn när ja själv anser att ja tjänar på de annars skiter ja blanka f-n i de.

Det är precis den atityden som gör att det enda som kan lösa problemet är att man tar bort allt pyrotekniskt från hyllorna. Tyvär är det en instälning som genomsyrar vårt sammhälle idag. "Jag skiter i alla andra!"

blacken skrev:
Varför ska några klantskallar få förstöra ett ganska så trevligt nöje för oss vanliga människor?

Som han i exemplet ovan menar du? wink
blacken skrev:
Givetvis så är det sorgligt att en del skadas eller dör av smällare, men är det så att man inte vet vad man håller på med, så är det Darwin som gäller. Om man inte fattar att det är sprängmedel som man håller på med och förstår sprängkraften i en större raket/smällare och iakttar stor försiktighet vid hanteringen av dom, samt följer anvisningarna som står på emballagen, då så får man faktiskt skylla sig själv!

Åter igen... Det är väldigt sällan som puckot som orsakar olyckan blir drabbad. Skickar man iväg en raket utefter marken, är det ganska ovanligt att man själv får den i nyllet, det är någon annan stackars sate som får ta smällen. Mao inget darwinistiskt alls över det hela. Sorry...

16 197 Inlägg
4 januari 2008
Kristian_V skrev:
evilaudio skrev:

Det är precis den atityden som gör att det enda som kan lösa problemet är att man tar bort allt pyrotekniskt från hyllorna. Tyvär är det en instälning som genomsyrar vårt sammhälle idag. "Jag skiter i alla andra!"

blacken skrev:
Varför ska några klantskallar få förstöra ett ganska så trevligt nöje för oss vanliga människor?

blacken skrev:

Åter igen... Det är väldigt sällan som puckot som orsakar olyckan blir drabbad. Skickar man iväg en raket utefter marken, är det ganska ovanligt att man själv får den i nyllet, det är någon annan stackars sate som får ta smällen. Mao inget darwinistiskt alls över det hela. Sorry...

men ärlig.. de handlar om typ 2 veckor på ett år!!!!

hänsyn ska väl då visas från båda sidor elle??

elle ska folk rätta sig efter dig bara för du inte kan sova när de smäller??

de e inte så att ja själv smäller men ja tycker folk gnäller å klagar på tok för mycke..
Senast redigerat av evilaudio (4 januari 2008)

blacken
4 januari 2008
Kristian_V skrev:
evilaudio skrev:

blacken skrev:

blacken skrev:

Jag tänte på dom puckskallar som går fram till grejorna, eller fibblar med dom NÄR man inte ska det eller dom idioter som själva "snickrar" ihop någontig smällbart,  majoriteten av dom skador som händer vid felaktigt handhavande av fyrverkeri pjäser är sådana individer inblandade i, och där är Darwin väldigt rådande

207 Inlägg
4 januari 2008
jag är inte noga med dom......

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 januari 2008
Ser vad det har hänt med smällare, försäjlning förbjöd poäng slut.
Jag tror inte att det är nånt ideer att debaterar om det, staten få ändå sista ord som på allting, så länge det inte finns så många döda med raketer då är det inget problem, och så länge dom får skatte pengar för någonting som åker upp i rök då det är helt ok.
Den dag att staten förbjuder raketer då har man ingenting att komma mot. som vanligt.
Senast redigerat av alain (4 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

35 Inlägg
4 januari 2008
Tjena! . Asså vad är det för gubbig stil alla har?. Förbjuda raketter och smällare och så . Det är förfan EN GÅNG OM ÅRET HALLÅ ? . Ska man inte få ha kul och fira det nya året med att ha något fint att titta på .  Jag har också en hund och det är sjukt synd om hunden. Sitter och skakar och så och är riktigt rädd... Och vill bara så långt bort ifrån som möjligt för att slippa höra de raketerna!... Jag tycker det är sjukt att föräldrar köper till sin barn i 10-15 års ålder som inte kan hantera raketerna. Som ska tävla vem som kan ha den längst ihanden och så plötsligt spränger man handen .  Helt sjukt. Begriper mig inte på att man kan tävla mot något sådant farligt!. Ut och kör mopperace istället om de ska tävla!. Men att det ska förbjudas har jag jäkligt mkt emot!. Bara för att ni här e i 25-35 års åldern så har ni fått sån inställning att man ska vara försiktig med allting!. Shiit asså!. Låt folket ha kul. Det är bra som det är med raketter och så det är 18 års gränns på att köpa. Men helt klart det e sjukt att föräldrarna köper ut till ungdomarna! Som inte kan hantera de!. Förbjud spriten istället. När folk blir fulla och misshandlar oskyldiga folk till och med dödar. Sjukt asså!.

804 Inlägg
4 januari 2008
Jag har iaf tur, bostadsrättsföreningen jag bor i har totalförbjudit allt smällande av raketer och dyligt här, de hade tydligen haft någon incident på gården förra året. Skönt för mig iaf.

Sen, vad är poängen med att smälla raketerna själv? Tycker ni det är så jäkla kul att sätta fyr på stubinen? Annars funkar det ju skitbra med förslaget jag skrev på första sidan, låt kommunerna sköta smällandet på större torg och gräsmattor så kan de som vill se raketer gå dit. Billigare för alla och mycket säkrare.

16 197 Inlägg
4 januari 2008
de e väl roligare å spränga saker själv än att se när nån annan gör de..big_smile

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
4 januari 2008
evilaudio skrev:
de e väl roligare å spränga saker själv än att se när nån annan gör de..big_smile

Spränga saker e kul smile
Nöjet (för min del) är att hitta roliga saker att spränga eller leka lite..

16 197 Inlägg
4 januari 2008
civic skrev:
evilaudio skrev:

så va de för mig oxå när ja höll på me sånt smile  fast de va ju typ 15 år sen elle nåt men de e fan kul big_smile

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
4 januari 2008
evilaudio skrev:
civic skrev:
evilaudio skrev:

så va de för mig oxå när ja höll på me sånt smile  fast de va ju typ 15 år sen elle nåt men de e fan kul big_smile

yes de e fan asroligt tongue
Har inte riktigt blivit vuxen än wink

118 Inlägg
4 januari 2008
Ja förfan förbjud allt. Man får fan inte ens göra en sak EN jävla gång per år utan att det skall gnällas.
Nä fyfan, man kanske borde införa någonsorts licens på dricka alkohol oxå? Och åldersgräns på 45? Händer ju massa dumheter med alkohol, ojoj.

406 Inlägg
4 januari 2008
Äh det är så fjolliga fyrverkerier ändå, annat va det förr med te,x thunder king fanns som man kunde smälla sönder saker med, köpte lite förra året men dom var så tråkiga så det var sissta gången jag köpte fyrverkerier, men förbjuda, fattar inte varför? men det är ju sverige, man kanske skulle börja importera smällare och raketer från andra länder som har lite mera sprängkraft,

:DPlattan i mattan:D

Sök