2847
Sök

förbjuda fyverkerier!

211 Inlägg
4 januari 2008
buffys skrev:
Det brukar ju bli så på gorg, några är riktigt duktiga på att diskutera sakligt o bra, andra är bra på o va tuffa bakom skärmen cool Synd, det är sånt här skit som drar ner intrycket av sidan...

Tyvärr har du helt rätt... Ang fyverkerier, kombinationen kalasfulla människor & sprängmedel är ju verkligen en super kombination... roll Sen att dom inte är
direkt miljövänliga heller gör det ju inte bättre(förutom det som redan nämnts i tråden).. Skulle vara bättre om Kommunen ordnade
något seriöst som folket kan gå o titta på. Eller om man bara började sälja "tårtor". Dom kan de ju inte gå sååå fel med  smile
Senast redigerat av Fel_xi (4 januari 2008)

buffys
4 januari 2008
Eller också skiter vi i fyrverkeri snacket och inför körkort/licens på gorg istället wink

16 197 Inlägg
4 januari 2008
tkd_rille skrev:
Scratch skrev:
tkd_rille skrev:
nej de har vi ju inte sagt men de yngre har absolut inte nått förstånd när de har smällare och raketer i handen... den allra bästa lösningen blir ju då att förbjuda de .

Förbjud all trafik med personbil som inte är till och från jobbet också på engång!
tror jag skulle rädda en jävla massa mer liv!

förbjud levande ljus vid julen. (dödar nog flera än raketerna varje år)

sluta döda den moderna världens ända gemensamma tradition! säger ja.

du tar upp allt som inte har med fyrverkerier att göra i denna tråde just nu!!!!

tror ni ärligt att de blir bättre bara för att man förbjuder de??

ja tror nog att de snarare blir värre.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
4 januari 2008
Fel_xi skrev:
buffys skrev:
Det brukar ju bli så på gorg, några är riktigt duktiga på att diskutera sakligt o bra, andra är bra på o va tuffa bakom skärmen cool Synd, det är sånt här skit som drar ner intrycket av sidan...

Tyvärr har du helt rätt... Ang fyverkerier, kombinationen kalasfulla människor & sprängmedel är ju verkligen en super kombination... roll Sen att dom inte är
direkt miljövänliga heller gör det ju inte bättre(förutom det som redan nämnts i tråden).. Skulle vara bättre om Kommunen ordnade
något seriöst som folket kan gå o titta på. Eller om man bara började sälja "tårtor". Dom kan de ju inte gå sååå fel med  smile

kan "tårtor" inte gå fel??    du ska bara veta va man kan göra me en sån..tongue

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 januari 2008
evilaudio skrev:
ja tror nog att de snarare blir värre.

äntligen någon som förstår!

1 893 Inlägg
4 januari 2008
evilaudio skrev:
kan "tårtor" inte gå fel??    du ska bara veta va man kan göra me en sån..tongue

Exakt! big_smile

Skogs Arbetare
413 Inlägg
4 januari 2008
tycker utvecklingen inte har kommit framåt i miljösynpunkt här. men annars är man ju hundägare, så säger bara förbjud det bara, farligt oavset om en 30 åring har den, miljöförstörande och onödig. visst en del kanske tycker det ser snyggt ut, men nepp. bort med skiten...

Go For It!!

16 197 Inlägg
4 januari 2008
folk verkar tro att ALLT blir bättre om man förbjuder de...tongue   

ta bara som ett exempel:  blev de mindre prostitueradde när de blev förbjudet att sälja sex?  i h-vete heller.. den "försvann" underjord å blev ännu värre... nu fraktas de ju hit småtjejer från div öststater som används som handelsvaror typ.

16 197 Inlägg
4 januari 2008
Tompa_Vax skrev:
tycker utvecklingen inte har kommit framåt i miljösynpunkt här. men annars är man ju hundägare, så säger bara förbjud det bara, farligt oavset om en 30 åring har den, miljöförstörande och onödig. visst en del kanske tycker det ser snyggt ut, men nepp. bort med skiten...

sluta kör bil så sparar du nog mer på miljön...

Rörpulare
1 453 Inlägg
4 januari 2008
Ja saknar när man kunde lira över till ica och köpa smällare ja... Stackars dom som inte fick uppleva de och göra egna nu istället då man troligen riskerar ännu mer...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Gödseldräng
4 529 Inlägg
4 januari 2008
istället för att förbjuda dom så kan du ju tillverka såna som smäller men inte så högt och att man kan hålla i den när den smäller i handen typ som dom gamla 1 öres smällarna big_smile
då borde ju ingen skada sig eller ?
eller kanske finns nån klumpig idiot som trycker in den i ögat när den smäller lol

1 893 Inlägg
4 januari 2008
Att folk tillverkar egna smällare (Bomber) om man förbjuder det helt, gör ingen större skilnad, de som gör egna, gör det redan idag.
Ett förbud, skulle få bort grejerna från affärs hyllorna, viklet innebär att det ständiga smällandet i flera veckor, skulle upphöra. En och annan egentillerkad skulle gå av och antagligen låta betydligt mera. Men det skulle inte hålla på och smälla oavbrutet i veckor.

Någon här nämnde att ungdommar skulle tillverka någon fyr bokstavs förkortning. Jag googlade lie på det, och jösses vad blåst man är om man börjar leka med det. Det var inte bara högexplosivt, det är instabilt också, vilket innebr att det kan smälla redan under tillverkningen. För ett tag sedan slängde en kille in en snusdosa med sådant i en fest. Hela lägenheten blev utblåst. Det är så instabilt att det smäller av en stöt. Inget jag rekomenderar att bära runt på.

Men att låta bli att förbjuda, med motiveringen att folk gör egna, framför allt smällare, det är lågt. Lägre än Glocalnet. wink

Smålänning
7 883 Inlägg
4 januari 2008
såg någon undersökning för x antal år sen, och den visade att på en enda natt (nyårsnatten) släpps det ut lika mycket föroreningar i luften som från alla sveriges bilar på ett år.
Miljövänligt? Nja...

Inte för att jag är emot, för det är jag absolut inte, men jag köper inte för att det är dyrt... Och jag tycker faktiskt att dom kan lägga miljöskatt, energiskatt och moms på fyrverkerier med...

Master PH skrev:
Vilket jävla gnäll om detta. Hundar blir bara skotträdda för allt jävla daltande! Någon som mött en skotträdd jakthund? Nej, för det existerar inte.

Nej, inte skotträdda jakthundar, det har du rätt i, men däremot så finns det många jakthundar som är rädda för raketer och smällare, alltså fyrverkerier.

Varför? Jo, för att det smäller hela tiden, oavbrutet, runt omkring, och hunden vet inte varifrån det kommer.
Det vet den när jägaren skjuter.

I mitt kvarter finns en hund som vågar gå ut när de smäller, och det är en erfaren polishund...

Sen finns det ju andra hudar med, en polares lila spetsaktiga sak skiter i smällare med...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Kristian_V skrev:
242RR skrev:
Nåja några små taxar, är inte ett bra argument mot att förbjuda högtider.

Jag tyckte dettavar en så dum komentar att den inte förtjänar ytterligare uppmärksamhet. Men det tog inte många minuter innan en ännu mera korkad komentar dök upp...
richardoo290 skrev:
man får lära hundarna att palla fyverkerier!  idag finns de till och med lugnande att köpa till dem. blir ju sur när man hör på alla dumma inlägg i tråden!

man skall inte ha hund om man inte kan ta hand om den!
så har ja alltid sagt och nu passar det som bäst!

Komentar #1. Ingen har snackat om att förbjuda högtider. Vad går du på?
Komentar #2. Hundägare skall behöva droga sina hundar med Valium i flera veckor, så att sånna som du skall kunna fortsätta med era barnsligheter..?
Angående att kunna ta hand om sin hund... En del människor borde inte skaffa barn, eftersom de inte kan uppfostra barnet. "...så har ja alltid sagt och nu passar det som bäst!" wink

drogar man sin hund är man ju dum! man får för fan lära dom att det inte är nått farligt!
ta med hunden ut och skjut ett par raketer tillsammans med hunden.. visst han pissar på sig första smällen men efter 3-4 raketer så har han fattat att det inte är farligt.. så gjorde ja iallafall.. så nu ligger min hund på golvet och bryr sig inte ett skit om fyverkerierna på nyår.

är man så jävla dum så man inte kan ta hand om sina hundar och uppfostra dem så ska man inte ha dem heller!  skaffa hund är ett eget val, då får man tänka på att man kanske skall ta hunden ur stan de dagarna det smäller?

sluta gnäll om att hundar blir rädda! det är minsta problemet!  15-åringar som skjuter raketer mot pensionärer och brandmän är ett problem. hur blir vi av med detta problem?
jo sätt 30-års gräns och inför licens på fyverkerier. men att förbjuda fyverkerier helt för allmänheten funkar inte för dem som inte bor i centrum och kan se på deras annordnade fyverkerishow.  förbjuds det blir det inget nyårsfirande för många männsikor.
men wtf gör de? hundarna e ju inte rädda? roll

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 januari 2008
min och farsans jämthund blir bara nyfiken och vill ditt och kolla upp vad det är som smäller näe nån skjuter raketer eller liknande tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
4 januari 2008
Är iaf ganska komiskt att dom som är för fyverkerier tror att enda anledningen som folk vill föbjuda dom är för att hundarna blir lite rädda. O då är deras argument att det går att antingen lära hunden eller droga den.
Alltså, hur tänker ni egentligen? Eller tänker ni öht?

Whine whine!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
min och farsans jämthund blir bara nyfiken och vill ditt och kolla upp vad det är som smäller näe nån skjuter raketer eller liknande tongue

men han blir inte rädd.. ?  då är han uppfostrad! wink

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 januari 2008
richardoo290 skrev:
_Glenne_ skrev:

nej inte ett dugg rädd, bara nyfiken och vill kolla upp vad det är som smäller tongue
Senast redigerat av _Glenne_ (4 januari 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
richardoo290 skrev:
_Glenne_ skrev:

nej inte ett dugg rädd, bara nyfiken och vill kolla upp vad det är som smäller tongue

gött o se att vissa kan uppfostra hundar iallafall tongue
men paris hilton bimbosar som skämmer bort sina hundar o  inte lär dem ett piss, tro fan att dem blir rädda! o sen klagar dem på de som smäller... roll

1 723 Inlägg
4 januari 2008
evilaudio skrev:
falloutboy skrev:
förbjudet skiten. låt det smällas kontrollerat om det måste smällas eftersom många inte kan handskas med det. Och då under en begränsad tid, säg 10-15 min. Inte dygnet runt som det är nu. Då kan man fortfarande få lite fyrverkeri och djurägare kan låta sin djur vara inne i 15 min på utsatt tid. Vissa djur blir säkert rädda ändå trots att de är inne, men de blir mest troligt rädda för annat vardagligt också.

så du menar att "vi" ska behöva anpassa oss efter djur??   NO WAY!!!

varför inte? är det så hemskt om du inte får köpa din 150kr tjutraketer på Ö&B? Men man kan tänka steget längre och undvika skador som folk drar på sig. Du skrev att du skiter i om nån blåser bort handen med smällare. Well... om du inte är skattesmitare så är det DINA pengar som går till utryckning, vård och rehabilitering.

Hellre ett kontrollerat och snyggt fyrverkeri. kan tilläggas att jag aldrig i mitt lagt en krona på fyrverkerier och planerar inte att göra det heller.

Sök