3501
Sök

Vill ha mer snurr i min B21ET

114 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjena.

Har en så gott som standard B21ET, bara litte uppställt laddtryck.. Och jag vill ha litte mer snurr i grejerna..

Har en 405 med en VX3 kam liggandes. Vad tror ni om det? Hur går det med 405 på B21? Och passar VX3 bra till turbo?
Ska även sätta dit en intercooler.

Vad kan man göra mer? Kom med lite förslag.

Tack på förhand

Jag kan ju tillägga att jag aldrig har hållt på med turbo förut så jag kan i princip ingenting om det..


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
7 januari 2008
#2
Det går alldeles utmärkt det där.. Körde själv samma recept på min f.d 245tic med B21ET. Vid inköp så var motorn helt standard med endast lite högre ladd, jag bytte till 405-topp vx3-kam och monterade en intercooler från 740, det gjorde STOR skillnad!! big_smile

mvh// tompa


114 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#3
Okej, det låter ju bra. Men kan man göra något mer? T.ex en dumpventil, vad gör den? Blir det någon skillnad effektmässigt? Jag har hört många som pratar om 940 grenrör, är dom mycket bättre?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2008
#4
nja du behöver inge 940 grenrör det ger inte så mycket typ inget på din motor

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

65 Inlägg
7 januari 2008
#5
940 grenröret är bättre. Mindre motstånd i kanalerna. Det du kan gör är att du köper 3" avgassystem,sportluftfilter,bränsletrycksregulator. Då har du tillräckligt med skjuss i grejjerna.

Volvo 244 TIC

114 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#6
Är det verkligen nödvändigt med 3" system? Vad är det för bränsletryck orginal och vad ska man ha för tryck?


Mr White
1 072 Inlägg
7 januari 2008
#7
Absolut så är 940 grenröret bättre än org...Mycke bättre flöde i de mot för org...Satsa även på E insuget oxå för lite bättre bottenvrid när du endå ska byta toppen..


114 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#8
Menar du svanhalsinsuget? Hur passar man ihop det med turbon isf?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2008
#9
Robban 245 skrev:
Absolut så är 940 grenröret bättre än org...Mycke bättre flöde i de mot för org...Satsa även på E insuget oxå för lite bättre bottenvrid när du endå ska byta toppen..

jo det är sant att det är bättre flöde men gör inte så mycket på den motor då den ger max 200-220 hk innan sprutet tar stopp på en 740 -760 är det betydligt bättre

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

114 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#10
Det här med att gnista sprutet då, hur funkar det? Kan man se om det är gnistat?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2008
#11
vet dock inte om man ser skillnad men men när man gnistar ett sprut använder man ultraljudsvåger har jag för mig å förstorar upp bränsle kanalerna då räcker sprutet till 360 hk men det är då inte så många som gillar det för att det är gammal modigt  men va fan lite ketchup efekt är ju härligt:P kostar ca 4000 att gnista på trendab

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

114 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#12
Okej, det låter inte så billigt. Då får jag nog nöja mig med 180 hästar och kanske satsa på en 230ft framåt sommarn istället..

Tack för alla snabba svar..


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2008
#13
det är ju tok billigt för att få ut 360 hk ska du ha elektroniskt får du ju byta spridare bygga om lmm chippa

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

114 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#14
Men om jag ska ha 360hk så behöver jag ju lite mer grejer än bara sprutet., och jag hade egentligen tänkt att fixa det här över helgen.. Så det får bli lite lagom i den här, ska iaf byta underdel sen..


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2008
#15
lagom är bäst men varför byta underdel det är ju en av dom starkaste turbo blocken orginal
m-stackar å smidda kolvar finns ju inget dåligt i blocket bara sprutet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

114 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#16
Vad ska man ha för dumpventil då, öppen eller återcirkulerande? Hur fungerar dom?



Sök