Powerman skrev:
Hej Hej AC.n kan behövas fyllas på också ibland. Så ta inte för givet att det är något fel på den.
Ac:en behöver aldrig fyllas på så länge det inte är ett läckage i systemet eftersom det är ett TÄTT/SLUTET system!!!
Finns mängder med orsaker till att ac:en slutar kyla
Oftast är det ganska så märkesberoende
T.ex.
Saab 900 och 93 läcker det vanligtvis ifrån rören till och från kompressorn, vanligt att reläerna till kompressorn glappar därav slår inte komperssorn till kostnad 350 - 400
Saab 95 skitvanligt att torkfiltret är kasst och det visar sig genom att det läcker vid synglaset. ca kostnad 1500 - 2000
Volvo 850/äldre v70 så är oftast torkfilter samt Evaportatorena som sitter inne i kupen ihop med värmepaket! Går normalt på cirka 9 - 10 tusen spänn
Ford samtliga modeller med ac, kondensorn är som kex ramlar isär efter nåt år
Vw sharan med bakre ac så går båda rören oftast sönder vid klämmer som håller fast rören, Kostnad svindyrt
Cheva Transporter, vanligtvis kondensor/bakre ac rör kostnad på cirka 7500 - 10 tusen
Dessa priser är vad det kostade ungefärligt hos den ac verkstad som jag jobbade i!!
Läckkoll kostade ca 500 spänn, Hittade vi inte felet så fyllde man upp systemet med gas samt uv-spårmedel så fick kunder köra ca 3 veckor och sedan komma in igen så att man fick lysa bilen, Går även att trycktesta systemet och då använder man sig av ett läckspray som bilder en form av skum som lägger sig på rören och är det då hål så bildas det en liten matta av bubblor!!
Slutsats ac:n är dyr att laga med guld att ha, och ja läcker den så är det fel på den. Har inte än lagat en ända ac utan att det har varit fel/läckt ur den!!
MVH//Mikael