3039
Sök

Värmeproblem / överhettning / vid längre stillastående

391 Inlägg
28 november 2005
Trådstartare
Det jag menar med rubriker är följande:

Det har börjat blvit populärt med DVD i bilen,
men om man har övrig utrustning som drar lite ström / slutsteg osv...
bör man ha bilen igång för att inte riskera att dra ur bateriet
(kan även vara skönt på vintern att ha värme i bilen när man drar en film)

men min fråga är om man står stillastående en längre stund ( en film )
kan man skada motorn på någotvis då,  ( naturligtvis sneglar man på tempratur mätaren)    gör det skillnad om man har elfläkt / eller en som sitter på motorn (modell äldre)

?

14 Inlägg
28 november 2005
Fläkten startar ju när en termostat känner av att motorn börjar gå up i temp

391 Inlägg
28 november 2005
Trådstartare
japp det är jag med på,   men stillatsående  kan altså föruttsatt att man håller ett öga på temp mätaren inte skada på något vis?

21 761 Inlägg
28 november 2005
Det enda som gör att min 240-86 går varm är om jag står still eller puttrar långsamt i en kö på sommaren med AC:n igång. Volvo brukar ha ganska hyffsat kylsystem, jag kan nästan garantera att det inte händer något med din bil. Åtminstone inte på vintern då du har värmen på.

2 122 Inlägg
28 november 2005
köp en diesel då kan du puttra hur länge du vill

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

21 761 Inlägg
28 november 2005
Jo tack, det har jag märkt. Det finns vissa som på vintern har sina dieslar igång ett antal timmar på tomgång, till och med över natten.

781 Inlägg
30 november 2005
över natten? låter dyrt å onödigt i mina öron! kollar du tempmätaren är de ingen fara! volvo bruka sällan skära siG! vet ioförsig dom som gjort de på tomgång en längre tid. men då hade dom inte koll på mätaren..

736 Inlägg
30 november 2005
Gamla förgasarmotorer gillade ju inte tomgång länge, då sotade de igen sig, men bränsleinsprutade motorer ska väl inte ha det problemet? Vet ej hur det är med "får vi kalla det extremt lång tomgång"... Dieselbilar drar nästan ingen bensin wink jag menar diesel alls på tomgång...

Sök