3341
Sök

Vilken modell är bäst att trimma? ......S40 2.0T -VS- S40 T4......

Livsnjutare
403 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#1
Det går mycket rykten kring att 2.0T skulle vara bättre för trim med tanke på 2liters motorn m,m .. medans andra menar att T4an är den ultimata trimkungen..

Men då är frågan vilken modell står för trycket, och vilken levererar mest? vi snackar mer än bara steg 1 chipning nu!

kanske har ni egna erfarenheter..!

Gta Iv 31april

X40 Nordic
784 Inlägg
15 januari 2008
#2
Kolla in på X40nordic.com så kan du läsa hur mycket som hellst om ämnet.


Troligen galen...
567 Inlägg
15 januari 2008
#3
T4 -98 t.o.m -00 (framför allt T4-00) är de bästa x40 motorerna att trimma då borrningen är 81mm mot 83mm i 2.0T (fas1&2) -98 till -04 och T4 (fas2) -01 till -03.
Den mindre borrningen betyder tjockare cylinderväggar vilket i sin tur ger högre motståndskraft till de stora tryck som skapas i en turomotor.

I en del trimmade 2.0T och T4 fas2 har cylinderväggarna gett med sig/spruckit vilket lett till att nya block behövt monteras. Ytterst få orginalmotorer har drabbats av detta, huvuddelen av de drabbade maskinerna har haft steg 3 eller mer.

Samtidigt som det finns en del som gått länge och fint med strax under 400hk. En viss misstanke väcks om att volvo eventuellt haft problem med materialkvalitén.
Denna tes växer sig starkare när trimfirmorna märkt att vid uppborrning av dessa block är en del mjuka som smör att borra i medans andra är stenhårda att borra upp...
Senast redigerat av mebben (15 januari 2008)

509 Inlägg
15 januari 2008
#4
s40 2,0t från 00 uppåt ska vara bäst! Det är något med toppen har jag för mig! sen är ju 2,0t billigare i försäkring så det tjänar du en liten slant på! men då om du ska trimma för typ 100000!

Troligen galen...
567 Inlägg
15 januari 2008
#5
Reichte86 skrev:
s40 2,0t från 00 uppåt ska vara bäst! Det är något med toppen har jag för mig! sen är ju 2,0t billigare i försäkring så det tjänar du en liten slant på! men då om du ska trimma för typ 100000!

Jag håller inte med.
2.0T-00 är mycket riktigt bästa 2.0T motorn att trimma, men ska mer än 250-270 "säkra" hästar plockas ut riskerar blocket att spricka.
2.0T -01 till -04 har kolvar tjocka som plastmuggar som endast tål runt 230-240hk och 350nm i vrid. Ska det bytas kolvar och stakar så håller blocket ändå inte till mer än 250-270 "säkra" hästar.

Summan av kardemumman är att ska det trimmas mer än 250-270 hk så är alltid T4 blocket med 81mm (-98 till -00) borr stabilast och mest driftsäkert.

Det enda som är bättre på 2.0T är försäkringspremien...
Senast redigerat av mebben (15 januari 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2008
#6
lyssna på Mebben, han vet smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2008
#7
-S40- skrev:
Det går mycket rykten kring att 2.0T skulle vara bättre för trim med tanke på 2liters motorn m,m .. medans andra menar att T4an är den ultimata trimkungen..

Men då är frågan vilken modell står för trycket, och vilken levererar mest? vi snackar mer än bara steg 1 chipning nu!

kanske har ni egna erfarenheter..!

Med facit i handen så bör du inte går över 260hk på din 2.0t (T4 turbo större ic mappning/chip) pga tunna cylinderväggar. Siktar du 280-700hk så är det T4 98-00 som gäller. Att plocka mer än 350hk ur 1.8liter motor gör den lite mer svårkörd och inte lika harmonisk, men det går att hitta effekt som man tvunget vill. cool

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
18 maj 2012
#8
sorry för det extrema tråd lyftet, men de är bättre än att starta en ny tråd smile

Jag har en v40 2,0t 01 som gått 15 000 mil på g...

Vad jag har sett finns steg 1 trim som ger ca 200 hk men finns de steg 2 ? så man landar runt 230 hk ? eller håller inte motorn för det ?


arenwik
18 maj 2012
#9
CHEEVA skrev:
sorry för det extrema tråd lyftet, men de är bättre än att starta en ny tråd smile

Jag har en v40 2,0t 01 som gått 15 000 mil på g...

Vad jag har sett finns steg 1 trim som ger ca 200 hk men finns de steg 2 ? så man landar runt 230 hk ? eller håller inte motorn för det ?

230hk är väl precis vad en 2.0T Fas 2 klarar om jag inte missminner mig. Kassa kolvar eller något, goooogle it wink
Senast redigerat av arenwik (18 maj 2012)

1 422 Inlägg
19 maj 2012
#10
CHEEVA skrev:
sorry för det extrema tråd lyftet, men de är bättre än att starta en ny tråd smile

Jag har en v40 2,0t 01 som gått 15 000 mil på g...

Vad jag har sett finns steg 1 trim som ger ca 200 hk men finns de steg 2 ? så man landar runt 230 hk ? eller håller inte motorn för det ?

230hk ska du klara dig med om du inte ligger och tokpressar hela tiden. Men över 250hk börjar det bli farligt. Kassa cylinderväggar och klena kolvar. Bara att satsa på fas 1 t4 om du ska åt höga effekter smile Eller förstärka blocket radikalt för att undvika sprickbildningar.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 maj 2012
#11
cheffer skrev:
CHEEVA skrev:
sorry för det extrema tråd lyftet, men de är bättre än att starta en ny tråd smile

Jag har en v40 2,0t 01 som gått 15 000 mil på g...

Vad jag har sett finns steg 1 trim som ger ca 200 hk men finns de steg 2 ? så man landar runt 230 hk ? eller håller inte motorn för det ?

230hk ska du klara dig med om du inte ligger och tokpressar hela tiden. Men över 250hk börjar det bli farligt. Kassa cylinderväggar och klena kolvar. Bara att satsa på fas 1 t4 om du ska åt höga effekter smile Eller förstärka blocket radikalt för att undvika sprickbildningar.

nej har inga planer på någon monster effekt då den ska gå som brukis, så 200 får räcka så lever man säkert


152 Inlägg
8 juni 2014
#12
Fråga, Blocket på S40 1,9 Dieseln är väl På 80mm? Hur hållbara är dessa? Några som trimmat dieseln ?
Senast redigerat av Driven08 (8 juni 2014)

X40 Nordic Forum

309 Inlägg
8 juni 2014
#13
Driven08 skrev:
Fråga, Blocket på S40 1,9 Dieseln är väl På 80mm? Hur hållbara är dessa? Några som trimmat dieseln ?

Ja 80mm är dom. Tanken på att trimma en sådan finns dock ej.

152 Inlägg
8 juni 2014
#14
maaw skrev:
Driven08 skrev:
Fråga, Blocket på S40 1,9 Dieseln är väl På 80mm? Hur hållbara är dessa? Några som trimmat dieseln ?

Ja 80mm är dom. Tanken på att trimma en sådan finns dock ej.

Innebär det att dem är hållbarare? Om så är fallet, várför trimmar man inte med dessa ?

Sedan finns det några "kända" fall utav trimmade volvo s40 1.9 diesel?

2.0 S finns ju en del som trimmat som VOC exmp :

X40 Nordic Forum

309 Inlägg
8 juni 2014
#15
Driven08 skrev:
maaw skrev:
Driven08 skrev:
Fråga, Blocket på S40 1,9 Dieseln är väl På 80mm? Hur hållbara är dessa? Några som trimmat dieseln ?

Ja 80mm är dom. Tanken på att trimma en sådan finns dock ej.

Innebär det att dem är hållbarare? Om så är fallet, várför trimmar man inte med dessa ?

Sedan finns det några "kända" fall utav trimmade volvo s40 1.9 diesel?

2.0 S finns ju en del som trimmat som VOC exmp :

Av samma skäl man inte trimmar en Hyundai Getz. Varför skulle man roll


Sök