T4 -98 t.o.m -00 (framför allt T4-00) är de bästa x40 motorerna att trimma då borrningen är 81mm mot 83mm i 2.0T (fas1&2) -98 till -04 och T4 (fas2) -01 till -03.
Den mindre borrningen betyder tjockare cylinderväggar vilket i sin tur ger högre motståndskraft till de stora tryck som skapas i en turomotor.
I en del trimmade 2.0T och T4 fas2 har cylinderväggarna gett med sig/spruckit vilket lett till att nya block behövt monteras. Ytterst få orginalmotorer har drabbats av detta, huvuddelen av de drabbade maskinerna har haft steg 3 eller mer.
Samtidigt som det finns en del som gått länge och fint med strax under 400hk. En viss misstanke väcks om att volvo eventuellt haft problem med materialkvalitén.
Denna tes växer sig starkare när trimfirmorna märkt att vid uppborrning av dessa block är en del mjuka som smör att borra i medans andra är stenhårda att borra upp...
Senast redigerat av mebben (15 januari 2008)