4888
Sök

Dölja turbokonventering för SBP?

3 235 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej,

har tänkt på turbokonvertering, men bara tanken på att bilen aldrig går igenom besiktningen får en att förlora lusten.

Folk har säkert tänkt på den, men jag ville bara dela tankarna med andra:

rallybilar har ju en aluplåt som täcker det mesta av underredet. Avsikten är ju att skydda utsatta motorkomponenter. Det hindrar ju också insyn i motorrummet underifrån.
Fixar man en plåt som täcker undersidan av framvagnen, så kan väl inte beiktningsgubben kräva att man skruvar loss skiten?

Och sen insyn i motorrummet uppifrån: moderna bilar har stora plastkåpor sittande över motorn. De har ingen teknisk funktion, förutom kanske att absorbera ljudet och skydda motordelar från vatten och smuts. Om man tillverkar en kåpa i t ex glasfiber som täcker hela motorrummet, så hindras ju insyn uppifrån också.
Fixar man det snyggt och proffsigt så ser ju det bara ut som styling.
Bygger man in luftkaneler som hindrar direkt insyn, döljer fästpunkterna så att ev borttagning verkar avskräkande, så borde ju det vara en bra förutsättning för att få bilen igenom?

Klart får man kanske återställa bilens tekniska egenskaper så att man inte märker att den är trimmad...

"Det SBP inte ser...smile)


Bärs!
3 456 Inlägg
20 januari 2008
#2
Alt.1- Besiktiga den INNAN du bygger turbo.
Alt.2- Skaffa en besiktnings motor.
Senast redigerat av Aga_Diff (20 januari 2008)

Garaget.org peakade 2008.

Förjaevle Brao
555 Inlägg
20 januari 2008
#3
hmm, de skulle ju kunna funka, bara dom inte blir nyfikna å undrar varför du har så mycket skydd....men vem vet?


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 januari 2008
#4
Bilen är nog inte helbilsgodkänd så det ska gå att bygga "skyddsplåtar" lagligt smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

125 Inlägg
20 januari 2008
#5
Det är absolut ingen omöjlighet att göra som du säger, det enda som blir lite knepigt är ju om man ska ha intercooler och tryckröret till spjället att dölja det och att dölja intercoolern. Jag har varit inne på samma spår fast inte med en hel kåpa över motorn det känns lite onödigt och fult men bara så det täcker turbo och tryckröret till insuget kanske man kan dölja med att kapa hål i lufburken och dölja det på det viset sen bara som du säger en hasplåt under. En annan variant vore att stoppa turbo i skuffen och ha 2st 2.5" rör bak och en är till turbo och det andra  är tryckrör tillbaka, finns ju dom som kör turbon bak, det enda som är knepigt är ju oljan till turbon men det finns ju pumpar till det och dom säger att responsen blir inte jättelidande kanske 500varv senare kommer den igång ungefär beroende på hur det är byggt.


3 235 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#6
Många bilar har heltäckande plastskydd under, så varför skulle det inte vara möjligt?

Alltså: jag tycker det är för besvärligt att byta motor varje gång man ska besiktiga bilen. Istället kan man lägga några timmar på att fixa plastskydd, och förhoppningsvis klara besiktningen.


125 Inlägg
20 januari 2008
#7
engolf skrev:
Många bilar har heltäckande plastskydd under, så varför skulle det inte vara möjligt?

Alltså: jag tycker det är för besvärligt att byta motor varje gång man ska besiktiga bilen. Istället kan man lägga några timmar på att fixa plastskydd, och förhoppningsvis klara besiktningen.

Vem har sagt att det inte är möjligt? quota den du ställer frågan till så blir det som lättare tongue Det går absolut dölja en konvertering inte alltid dom är så noga på att kolla heller så, men när du väl gjort en turbokonvertering så är det sällan den går och går och går utan att du får skruva så du kommer ändå lyfta in ut med grejjer en herrans massa gånger innan allt lirar. men visst är det ju skönt att slippa skruva om den går bra bara för besiktningen helt klart big_smile


3 235 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#8
j0jje_ skrev:
Det är absolut ingen omöjlighet att göra som du säger, det enda som blir lite knepigt är ju om man ska ha intercooler och tryckröret till spjället att dölja det och att dölja intercoolern. Jag har varit inne på samma spår fast inte med en hel kåpa över motorn det känns lite onödigt och fult men bara så det täcker turbo och tryckröret till insuget kanske man kan dölja med att kapa hål i lufburken och dölja det på det viset sen bara som du säger en hasplåt under. En annan variant vore att stoppa turbo i skuffen och ha 2st 2.5" rör bak och en är till turbo och det andra  är tryckrör tillbaka, finns ju dom som kör turbon bak, det enda som är knepigt är ju oljan till turbon men det finns ju pumpar till det och dom säger att responsen blir inte jättelidande kanske 500varv senare kommer den igång ungefär beroende på hur det är byggt.

Sett många bilar på utställningar och på TV där de haft en heltäckande plastkåpa över motorn. Ser ju otroligt snyggt och rent ut. Inga synliga ledningar eller motordelar.
Lackerar man den dessutom i bilens färg med en snygg logo, så blir det otroligt snyggt.

jag menar: så länge man kan komma åt det viktigaste (som t ex oljepåfyllningslocket, spolarvätskebehållaren, oljestickan och liknande), så kan nog inte besiktningsmannen kräva att  ägaren skruvar bort hela kåpan bara för att kunna se under.

Jag tror inte det är så svårt att dölja ic, bara plåten är verkligen heltäckande både över och under. Man får ju vara lite kreativ för att det ska lyckas förstås.


125 Inlägg
20 januari 2008
#9
engolf skrev:
j0jje_ skrev:
Det är absolut ingen omöjlighet att göra som du säger, det enda som blir lite knepigt är ju om man ska ha intercooler och tryckröret till spjället att dölja det och att dölja intercoolern. Jag har varit inne på samma spår fast inte med en hel kåpa över motorn det känns lite onödigt och fult men bara så det täcker turbo och tryckröret till insuget kanske man kan dölja med att kapa hål i lufburken och dölja det på det viset sen bara som du säger en hasplåt under. En annan variant vore att stoppa turbo i skuffen och ha 2st 2.5" rör bak och en är till turbo och det andra  är tryckrör tillbaka, finns ju dom som kör turbon bak, det enda som är knepigt är ju oljan till turbon men det finns ju pumpar till det och dom säger att responsen blir inte jättelidande kanske 500varv senare kommer den igång ungefär beroende på hur det är byggt.

Sett många bilar på utställningar och på TV där de haft en heltäckande plastkåpa över motorn. Ser ju otroligt snyggt och rent ut. Inga synliga ledningar eller motordelar.
Lackerar man den dessutom i bilens färg med en snygg logo, så blir det otroligt snyggt.

jag menar: så länge man kan komma åt det viktigaste (som t ex oljepåfyllningslocket, spolarvätskebehållaren, oljestickan och liknande), så kan nog inte besiktningsmannen kräva att  ägaren skruvar bort hela kåpan bara för att kunna se under.

Jag tror inte det är så svårt att dölja ic, bara plåten är verkligen heltäckande både över och under. Man får ju vara lite kreativ för att det ska lyckas förstås.

Alla sätt är bra utom dom dåliga wink lycka till hursomhelst! smile


32 Inlägg
20 januari 2008
#10
köp en gti ist?wink blir nog billigare..


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
20 januari 2008
#11
lakera ic:n svart... och kör med svarta slangar så ska det nog inte vara några probs..


/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

2 164 Inlägg
20 januari 2008
#12
En IC ska man aldrig lacka men de är ju en helt annan sak!

Lycka till men omöjligt är de inte. Gör du rätt ser dom inte de men planera mycket innan du bygger och försök tänka ut lämpligaste sätt att bygga på så funkar de.

MVH

F


El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
20 januari 2008
#13
hur gör du sen om besiktingsgubben känner för å ta ett varv runt kvarteret och gasar på och hör dumpen? big_smile Har vart med om några gånger att de inte bara kört runt huset utan tagit en lite längre sväng tongue

Bara undra smile



Mvh Magnus cool

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

160 Inlägg
20 januari 2008
#14
dj_aggwa skrev:
hur gör du sen om besiktingsgubben känner för å ta ett varv runt kvarteret och gasar på och hör dumpen? big_smile Har vart med om några gånger att de inte bara kört runt huset utan tagit en lite längre sväng tongue

Bara undra smile



Mvh Magnus cool

antingen laddtryckskontroller så du sänker laddet eller plocka bort staget till wastegaten, om inte wastegaten e intern...


192 Inlägg
20 januari 2008
#15
lr så kan man ju typa om bilen med turbo,, ganska mycket stök, men betydligt mindre än att hålla på att plasta och gjuta en massa kåpor och skit över motorn,,,,

besgubbarna e ju trots allt inte efterblivna, hörs ju tex ganska väl om det e en turbo bil lr inte,,,

//// Tommie

1 010 Inlägg
20 januari 2008
#16
tror som loftom...men de du kan göra är att bygga kåpa under och nått över innan du konverterar. besiktiga, å går de bra så ere ju bara köra på.
i och med att du inte konverterat kan du ju på plats fråga lite om de du gjort är lagligt.


406 Inlägg
20 januari 2008
#17
Vet en som har lyckats med det=), var med en silverfärgad mitsubishi eclipse av gammla modellen på blocket som hade lyckats "gömt" turbon och fick den igenom besiktningen detta var något år sen,
Senast redigerat av bazooka_ (20 januari 2008)

:DPlattan i mattan:D

Eliminator
1 441 Inlägg
20 januari 2008
#18
Bara för att besman missar en turbo innebär det inte att bilen är godkänd med den. Det är vad som står i regbeviset som gäller. Blir inte kul om polis upptäcker, eller än värre om olycka händer och försäkringsbolag upptäcker det. Då blir det dyrt.

//Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (20 januari 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Miklen
20 januari 2008
#19
Ja bilprovningen är ju minsta problemet.. problemet blir ju när du har krockat me någon eller något eller nån annan bil whatever å du inte får en endaste minsta krona i ersättning och inget som ersätter den andra parten och du får stå för alla skadorna ur egen plånbok..

3 235 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#20
Miklen skrev:
Ja bilprovningen är ju minsta problemet.. problemet blir ju när du har krockat me någon eller något eller nån annan bil whatever å du inte får en endaste minsta krona i ersättning och inget som ersätter den andra parten och du får stå för alla skadorna ur egen plånbok..

Det blir i så fall en annan tråd.

Frågan var egentligen om det kunde lyckas.
Man blir rätt irriterad när man inte får ändra nåt på sin egen bil.



Sök