Datagjord skrev:
Perfekt diskussion då jag precis köpt kondning, jag förstår inte riktigt hur jag, enligt säkerhetsföreskrifterna, ska ladda den.
Och att gå till återförsäljare verkar ju sådär pålitligt, efter vad någon tidigare nämnt.
Så en detaljerad och enkelspråkig beskrivning av hur jag ska ladda vore jättebra.
MVH
Börja med att koppla ur batteriets pluspol, sedan kopplar du in kondingen på sedvanligt sätt: Anslut kondingens minuspol till samma minus-anslutning som slutsteget har.(5cm extra kabel behövs) Samma sak med pluspolen, anslutes till slutstegets pluspol. Kablarna mellan steg och konding får ej vara längre än Max 15cm. Så kondingen bör monteras i närheten av bassteget. (en konding per slutsteg)
INNAN du ansluter pluskabeln permanent till kondingen, så hänger du först på en 5 watts lampa eller medföljande motstånd.(mellan kondingen och den strömförande kabeln). Använder du 5W lampan som motstånd, så slocknar lampan när kondingen är helt färdigladdad. (brukar ta några få minuter)
Börjar det att tjuta eller låta konstigt, så lägg då benen på ryggen..
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Edit: Glöm ej att återigen koppla in batteriet, innan du påbörjar laddningsprocessen.
Senast redigerat av E-30 (27 januari 2008)
Alla sätt är bra...utom de dåliga.